رانش کوه که روز جمعه و در نخستین ساعت تحویل سال جدید در روستای پیت سرا رخ داده بود ، ۶ خانه را به طور کلی تخریب کرد ، به چهار خانه و ۲ دامسرا ، سه دستگاه خودرو و همچنین زیرساخت های آب ، برق و گاز خسارت زد.

طی روزهای یک شنبه و دوشنبه هم روستائیان پیت سرا شاهد رانش مجدد کوه بوده اند به طوری که باید گفت که این تخته سنگ ها برای احتمال حادثه ای جدید خط و نشان کشیده اند .

بخشدار مرکزی شهرستان سوادکوه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : روستای " پیت‌سرا " واقع شهرستان سوادکوه که روز جمعه شاهد رانش کوه و آوار سنگ بر روی خانه‌ها و دامسراها بود طی روزهای یک شنبه و دوشنبه هم با رانش کوه و ریزش سنگ ها مواجه بوده است.

حسین لاری با اشاره به اینکه رانش های مجدد کوه باعث ریزش حجم عظیمی از سنگ شده است ، افزود : تخته سنگ ها و رانش های پی در پی تهدیدی برای روستائیان است که بر این مبنا افرادی که در مناطق پر خطر بوده اند را به یک مکانی امن انتقال داده ایم  .

وی با بیان اینکه اسکان اضطراری برای دام هایی که در منطقه پرخطر بوده اند هم فراهم شده است ، افزود : نیروهایی از جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه هم برای جابه جا کردن علوفه دام ها به کارگیری شده اند .

بخشدار مرکزی سوادکوه در خصوص تسهیلات به واحدهای مسکونی خسارت دیده گفت که مدارک را از ساکنین واحدهای خسارت دیده تحویل گرفته ایم تا با طی کردن پروسه اداری بتوانند تسهیلات خود را برای خرید واحد مسکونی دریافت نمایند .

لاری بیان کرد : برای واحدهایی که در منطقه پرخطر واقع شده بودند هم تسهیلات تعمیر با درصد کم تعلق می گیرد .

۱۳۱ روستا در بخش مرکزی شهرستان سوادکوه واقع شده است .

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان خسارت رانش کوه به تاسیسات برق در روستای پیت سرا پلسفید از شهرستان سوادکوه را  ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد .

رضا غفاری از شکسته شدن ۵ اصله پایه برق بر اثر رانش کوه و ریزش سنگ در روستای پیت سرا سوادکوه خبر داد و گفت که به منظور برق دار شدن اهالی روستای پیت سرا در روز جمعه اول فروردین ماه ۸۰ متر کابل خودنگهدار با سیم کشی جدید انجام شده است .

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه رانش و ریزش سنگ در روستای پیت سرا به ۲ واحد دامداری سنتی آسیب زد ، گفت که برای پرداخت تسهیلات کم بهره به خسارت دیدگان لیست اسامی افراد را دریافت کرده ایم تا بتوانند هر چه سریعتر برای جبران خسارت خود وام دریافت کنند .

بیژن اسماعیلی با بیان اینکه اسکان اضطراری برای دامدارانی که در منطقه پرخطر بوده اند تعبیه شده است ، افزود : روستای پیت سرا سوادکوه دارای ۱۳ دامدار است که برای دام آنها هم در حال تهیه سبوس هستیم .

وی بیان کرد : در روستای پیت سرا پلسفید از شهرستان سوادکوه ۲۹۴ دام سبک و ۱۵۴ دام سنگین وجود دارد .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران مجید عبدالهی هم گفته بود که به منظور رفع مشکل آب اهالی روستای پیت سرا سوادکوه تعویض ۴۰۰ متر از لوله ها برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی انجام شد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.