بازاربروجرد این روزها به مناسبت بازگشایی مدارس وآمدن ماه پیروزی خون برشمیشر و فروش انواع لباس مشکی ویژه محرم، طبل، زنجیر، شمع، گلاب، پرچم های عزاداری ودرکنارعرضه پوشاک رنگی مدارس ازحال وهوای عجیبی برخوردارشده است.
درکنارشادی وصف ناپذیردانش آموزان درخیابان هایی که توسط لوازم التحریر، کیف مدرسه وکفش احاطه شده شاهدعرضه انواع مایحتاج آیین های ویژه محرم و صفرهستیم.
همزمان شدن ماه محرم و بازگشایی مدارس بارترافیکی بازار بروجرد توسط کسبه، فروشندگان سیاروخریداران به طرز وصف ناپذیری سنگین شده است.
درکناراین همه شورو شوق فرزندان، شلوغی بازار خانواده های بسیاری ازفشاراقتصادی وگرانی اجناس دراین ایام گلایه دارند این والدین ازافزایش بی رویه قیمت برخی لوازم التحریر، لباس مدرسه و دیگر مایحتاج ضروری دانش آموزان ناخرسندند.
یک شهروند بروجردی دراین باره به خبرنگارایرنا گفت: مخارج فصل پاییز برای هرخانواده مانند هزینه های ایام عید نوروز و سال جدید است با آغاز ماه مهرخانواده ها باید درکنارلوازم تحریر، کیف وکفش مختص فصل بازگشایی مدارس بسیاری ازمایحتاج منزل را نیز خریداری کنند.
ملیحه احمدی افزود: بیشترعرضه کنندگان کالاهای این2 مناسبت ازشلوغی بازار سواستفاده کرده وقیمت اجناس خود را افزایش می دهند.
وی بیان کرد: بی ثباتی وچند نرخی بودن قیمت مایحتاج این فصل موجب آزرده شدن بسیاری ازخریداران شده است.
این شهروند بروجردی اضافه کرد: البته نرخ اجناس ازفروشندگان سیاردرحاشیه خیابان ها ومجتمع های تجاری بسیارمناسب ترازمغازه ها است اما با این وجود انتظار می رود فروشندگان اندکی بیشترانصاف را رعایت کرده وکالاها را به قیمت منصفانه ترعرضه کنند.
یک شهروند دیگربروجردی گفت: درکشورما به هرمناسبت اجناس گران می شود و اهل بازاراز فرصت بازگشایی مدارس، محرم و حتی آمدن حجاج استفاده کرده و برقیمت انواع کالاها حتی مواد خوراکی مایحتاج روزانه را بالا می برند.
محمدباقرکریمی افزود: در بازارامروزه زمانی که قیمت با بالا رفتن تقاضا کاهش یافته ویا به ثبات برسند همزمان با تقاضا بیشترقیمت ها نیزافزایش می باید که این نشان ازضعف درنحوه مدیریت است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد دراین باره به ایرنا گفت: هرساله مانورنظارت برقیمت ها درایام بازگشایی مدارس برای کنترل بازار و جلوگیری ازافزایش قیمت خودسرانه کالاها صورت می گرفت امسال نیزاین نظارت به صورت دیگری انجام می شود.
علی شاهرودی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم و بازگشایی مدارس نظارت جدی ومستمرازسوی بازرسان در2شیفت صبح وعصرانجام خواهد شد و با هرگونه، کم فروشی، عدم درج فاکتوروگرانفروشی قاطعانه برخورد خواهد شد.
وی ازشهروندان بروجردی خواست درصورت روئیت هرگونه موارد تخلف ناشی ازعرضه کالا ازسوی واحدها موارد را با شماره 124 واحد بازرسی و یا اتاق اصناف اداره صنعت ،معدن و تجارت بروجرد مطرح نمایند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد بیان کرد: از22 لغایت 31 شهریورنمایشگاه پاییزه درمحل دائمی نمایشگاه تروکا بروجرد دایرخواهد شد که در آن غرفه های مختلف اقدام به عرضه انواع لوازم التحریر، پوشاک و مواد غذایی خواهد نمود.
به گزارش ایرنا شهرستان بروجرد با با بیش از 350 هزارتن جمعیت و یک هزارو 606 کیلومترمربع مساحت دارای بیش از 500 هیات مذهبی و بیش از52هزاردانش آموزدر 400 واحد آموزشی است.
بازار بزرگ بروجرد که ساکنان محلی به آن راسا (راسته) بازار می گویند، عمده ‌ترین مرکزتجارت سنتی شهربروجرد است که نقش بسیاری در تجارت منطقه ای دراستان های لرستان، مرکزی وهمدان داشته است.
تاریخ دقیق احداث بازار بروجرد مشخص نیست اما ساختار فعلی این بازارشبیه سازه های دوره قاجاریه طرح ریزی وساخته شد وحسام السلطنه شاهزاده قاجاری مقرحکومت ولایت خوزستان و لرستان را در بروجرد بنا نهاده بود.
سابقه بازار بزرگ و قدیمی بروجرد احتمالاً به اولین دوره های شکل گیری شهر برمی گردد. بخش اعظمی از راستای اصلی سر پوشیده آن در دهه های 20 و 30 به علت های مختلف از جمله احداث خیابان، آتش سوزی وهمچنین متعاقب آن در دوران جنگ ایران و عراق بر اثر بمباران از بین رفته است و بجز چند راسته فرعی و حدود 6 سرای تجاری مابقی نوسازمانده اند اما با این وجود بازاربه همان شکل سابق و حرف و پیشه های مختلف کارکرد خود را حفظ نموده است.
6052/7273 خبرنگار: آمنه صارمی ** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.