به گزارش خبرنگار ایرنا، با آغاز فصل تابستان و افزایش دما ، برخی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان راهی سدها ، کانال ها، رودخانه ها و تاسیسات آبرسانی می شوند و عده ای از آنان جان خود را بر سر این کار می گذارند .
کانال های آبرسانی و سدها در قزوین بیشتر از سایر منابع جان مردم را تهدید می کند به طوری که در 18 خرداد سال جاری یک پدر و پسر در شهر آبیک این استان بر اثر غرق شدگی در کانال آب جان خود را از دست دادند و در آخرین مورد نیز امروز (چهارشنبه)جسد یک مرد مجهول الهویه توسط امدادگران و نجاتگران استان از سد زیاران بیرون کشیده شد.
کاهش حوادث ناشی از غرق شدن از یک سو نیازمند فرهنگسازی و توجه مردم به توصیه های ایمنی و از سوی دیگر ایمن سازی کانال های آب و نیز سدهاست که باید همزمان به مرحله اجرا گذاشته شوند چرا که با با وجود توصیه هایی که از سوی نهادهای مرتبط از جمله شرکت آب منطقه ای ، نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر به خانواده ها در زمینه استفاده نکردن از آب سدها برای شنا می شود امام نوجوانان و جوانان زیادی به این توصیه ها توجهی نکرده و برای چند دقیقه تفریح و خوش گذرانی به کام مرگ می روند.
جمله فریب ظاهر آرام کانال ها و سدها را نخورید، بارها و بارها از سوی مسئولان استان برای هشدار عمومی به مردم تکرار شده است، چرا که یکی از مهم ترین دلایل غرق شدن در کانال‌ها و سدهای استان به دلیل شکل و ساختار آنها است.
جوانان و نوجوانان بیشتر در معرض غرق شدگی هستند چرا که با هربار دیدن سد و خنکی آب دوست دارند شنا کنند، اما باید متوجه عواقب چنین بی ‎توجهی‎ هایی نیز باشند ، ممنوعیت شنا در چنین مکان‎هایی که عواقب شنا در آن‎ها گوشزد شده موجب می‎شود تا خانواده‎ها داغدارعزیزانشان شوند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین در این خصوص گفت : شکل و ساختار کانال‌های آب به گونه‌ای طراحی شده که گویا در سطح کانال آب به آرامی در جریان است و شنا در آن همچون استخرهای شنا خواهد بود ولی در عمق این کانال‌ها آب با سرعت بسیار بالایی در حرکت است ،این در حالی است که سدها هم به دلیل وجود مکنده‌های مختلف در کف بسیار خطرناک هستند.
حمید پویا افزود: این ویژگی کانال‌ها و سدها در کنار عدم آگاهی افرادی که از آن برای تفریح استفاده می‌کنند سبب شده تا احتمال بروز حادثه و غرق شدگی بسیار زیاد شود.
وی با تاکید بر پرهیز افراد از شنا در مناطق ناامن به ویژه در سدها و تاسیسات آبی استان، گفت: شنا کردن در این مکان ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده مطابق قانون برخورد می شود.
وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای قزوین به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ که ناشی از بی توجهی افراد به هشدارهای داده شده در این خصوص می باشد، اقدام به نصب تابلوهای هشدار دهنده در اطراف سدها و تاسیسات آبی متعلق به این شرکت کرده است.
به گفته وی شنا در این تاسیسات که تنها برای آبرسانی طراحی و احداث شده، با خطرات جانی بسیار همراه بوده و احتمال غرق شدن در آنها بسیار بالا می باشد چرا که لغزندگی حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی و مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف آنها، خطر مرگ را برای شناگران به همراه دارد.
پویا افزود:غرق شدگی برای شناگران در سدها و آبگیرهای موجود در اطراف شهرها و روستاها یک تهدید جدی است و بهتر است افراد هشدارها را جدی بگیرند و نسبت به تجربیات تلخ و ناگوار رخ داده در این مکان ها، بی توجه نباشند.
وی اضافه کرد: متاسفانه همه ساله افرادی به خاطر علاقه مندی به شنا در این مکان ها قربانی شرایطی شده اند که تصور آن را هم نمی کردند چرا که فقدان آگاهی از شرایط حاکم بر مخازن این تاسیسات ، حتی شناگران ماهر را به کام مرگ کشانده است .
پویا افزود: هر گونه قصور و بی توجهی به این هشدارها باعث به بار آمدن خسارت جانی و مالی خواهد شد و بر اساس قانون هیچ گونه مسئولیتی متوجه شرکت آب منطقه ای نخواهد بود.
رئیس مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز گفت : یکی از معضلات استان قزوین غرق شدگی تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان در کانال ها و تاسیسات آبرسانی است که هر ساله چند مورد غرق شدگی در کانال آب در استان گزارش می شود که در موارد زیادی به جان باختن افراد منجر می شود.
علی فخار سلیمانی افزود: یکی دیگر از معضلات جدید استان، غرق شدن تعدادی از شهروندان در استخرهای مزارع کشاورزی است که متاسفانه میزان فوتی های استان به دلیل غرق شدگی در این تاسیسات آبرسانی با استان گیلان برابری می کند.
وی فرهنگ سازی در خصوص شنا نکردن در کانال های آبرسانی توسط جوانان و نوجوانان و توصیه های لازم به خانواده های آنان را از مهمترین عوامل کاهش بروز ان حوادث عنوان کرد و افزود: امکان حصار کشی در تمامی کانال های آبرسانی و رودخانه های استان وجود ندارد ولی با فرهنگ سازی بیشتر در این زمینه می توان جلوی بروز این حوادث ناگوار را گرفت.
فخار سلیمانی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون شش نفر از شهروندان قزوینی در این کانال ها ، سدها و استخرهای آب کشاورزی جان خود را از دست داده اند و چهار نفر دیگر نیز با کمک به موقع امداد و علوم پزشکی به بیمارستان انتقال و نجات یافته اند.
معاون امداد و نجات هلاا احمر قزوین نیز یادآور شد: در حوادث غرق شدگی زمان نجات افراد بسیار کم است، در بیش از 90 درصد مواقع تا رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه، غرق شدگی اتفاق افتاده و عملیات احیا امکان پذیر نیست.
حکمت الله هاشمی افزود: با توجه به توصیه های مکرر و نصب تابلوهای هشدار دهنده در حاشیه رودخانه ها، تاسیسات آبرسانی ، کانال ها و سدهای استان، ولی شاهد غرق شدن تعدادی از شهروندان در فصل تابستان هستیم
وی با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان ، نسبت به وقوع حادثه های مشابه هشدار داد و افزود: فوت های ناشی از شنا کردن و یا سقوط در کانال های آب در این ایام، افزایش قابل توجهی دارد و برای جلوگیری از این حوادث تلخ شهروندان باید مراقبت های لازم را داشته باشند .
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین نیز در این خصوص گفته است: آگاه نبودن مردم از خطرهای کانال ها و سدها، توجه نکردن به علایم و هشدارها و نیز ایمن نبودن بخشهایی از حاشیه رودخانه و کانال های آبیاری، علت عمده وقایع دلخراش است.
قدرت الله مهدیخانی افزود: آمار غرق شدگی در سد ها، رودخانه و کانال های آبیاری دشت قزوین در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته و تبدیل به معضل بزرگی برای استان شده است.
وی افزود: سال گذشته اداره کل مدیریت بحران مبلغی را از محل ماده 12 برای ایمن سازی حاشیه رودخانه طالقان و کانال آبیاری دشت قزوین در اختیار آب منطقه ای قرار داد که آن طور که باید و شاید، اقدام مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است
6012/7390
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.