به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، عیسی غیاث یزدی افزود: این اقدام در راستای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماریهای مربوط به طیور انجام شد.
وی اضافه کرد: در این اقدام، طیور رها سازی شده در مسیر کمربندی نسیم شمال قزوین به صورت بهداشتی دفن و بررسی برای منشاء آن آغاز شد.
این مسئول گفت: به محض تماس تلفنی کارشناسان مرکز بهداشت شهید بلندیان مبنی بر رها سازی تلفات طیور در مسیر کمربندی نسیم شمال قزوین، تیمی از کارشناسان مجرب به همراه کلیه وسایل معدوم سازی و و ضدعفونی کننده به محل مراجعه و پس از هماهنگی با شهرداری قزوین، لاشه ها را به محل دفن زباله های بهداشتی انتقال و پس از حفر چاله های مخصوص نسبت به معدوم سازی و ضدعفونی کامل محل اقدام کردند.
غیاث یزدی در ادامه یادآور شد: همچنین به دنبال گزارش های مردمی مبنی بر تلفات طیور بومی در روستای وروق از توابع مرکزی شهرستان آوج، تیم مبارزه با بیماری های واگیر به محل اعزام شدند و پس از نمونه برداری و تایید آزمایشگاهی ابتلای طیور به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نسبت به معدوم سازی طیور بومی روستا اقدام شد.
وی افزود: در این عملیات تعدادی طیور بومی بصورت کاملا بهداشتی مورد معدوم سازی قرار گرفتند و نسبت به پرداخت غرامت طیور معدوم شده به روستاییان در همان زمان اقدام شد.
به گفته وی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماریهای ویروسی و مشترک بین انسان و پرندگان است و به دلیل پیامدهای جدی اقتصادی و بهداشتی که دارد، مقابله با آن از اهمیت و ضرورت بالایی برخورداراست.
غیاث یزدی از عموم مردم خواست، در صورت مشاهده هر گونه تلفات طیور بومی و وحشی در اسرع وقت این اداره را توسط شماره تلفن چهار رقمی 1512 مطلع کنند تا در سریعترین زمان ممکن نسبت به اقدامات پیشگیرانه بهداشتی اقدام شود.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس و 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.