به گزارش ایرنا، حجت الاسلام منصور زارعی روز دوشنبه در همایش آینده نگاری تمدن نوین اسلامی با اشاره به آیات قرآن کریم با بیان اینکه انقلاب اسلامی محصول اراده ملت ما بود،افزود: از دیدگاه قرآن همه پدیده های هستی مشمول روابط علی و معلولی بوده و نقش اراده انسان در تحقق آن پذیرفته شده است.
حجت الاسلام زارعی با بیان اینکه جهان بینی قرآنی منظومه کلان معرفتی برای حیات انسان در بینش و گفتار است،ادامه داد: اولین عنصر تمدن ساز قرآن، دین باوری و خداباوری است که با شناخت محتوایی می توان به این حقیقیت رسید که توحید مداری و دین مداری شاخصه اصل تمدن اسلامی است.
وی، علم و دانش را نیز دومین عنصر تمدن ساز عنوان کرد و گفت: اهمیت علم و دانش در ساختن تمدن اسلامی به حدی است که در اولین آیات نازل شده به پیامبر اکرم (ص) بر آن تاکید شده است.
این مسئول یادآور شد: عنصر سوم از این عناصر، خردورزی و دعوت مکرر به عقل است که اگر نباشد، نتیجه کار ظلمت و ذلالت است.
وی با بیان اینکه در نگاه تمدن ساز قرآن کریم عقلانیت جایگاه ویژه ای دارد،گفت: قرآن کسانی را که اهل تفکر و تعقل نیستند و کار خود را از روی حدس و گمان پیش می برند مذمت کرده است.
حجت الاسلام زارعی به هدایت گری به عنوان عنصر چهارم تمدن ساز اشاره کرد و گفت:در تحلیل محتوای قرآن، رسالت آن هدایت ابنای بشر از تاریکی به سمت نور معرفی شده است.
به گفته وی، عنصر ششم مدیریت صالح که نقشی اساسی در حرکت و رشد و تعالی جامعه دارد،امامت و رهبری جامعه بر اساس تعالیم الهی است.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزود: تلاش و مجاهدت، امنیت و وحدت، اقتدار نظامی، امید و اعتماد به نفس، شفاف سازی حق از باطل، آگاه سازی از عوالم ماورایی، امر به معروف و نهی از منکر، ارایه الگوی عینی برای زندگی، عطش تعامل بر پایه قرآن و سنت و عترت، شکرگذاری، مسئولیت پذیری، عمل به همه دانسته ها و هشدار نسبت به زندگی ابدی از دیگر عناصر تمدن ساز مورد تاکید قرآن کریم است.
هفته اول اسفندماه به عنوان هفته تمدن نوین اسلامی نام گذاری شده و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از سوی دبیرخانه ملی این هفته به عنوان مسئول کمیسیون آینده نگاری تمدن نوین اسلامی انتخاب شده است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.