به گزارش ایرنا، سیدمحمدعلی افشانی شامگاه یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس افزود: اجرایی شدن این پیشنهاد زمینه اشتغال عشایر و برخورداری فرزندان آنها از آموزش مناسب را فراهم می کند ضمن این که پرورش دام نیز تداوم می یابد.
استاندار فارس با بیان این که سال ها است با برنامه ریزی برای عشایر مانوس هستم، اظهار کرد: فرهنگ هویت هر جامعه است؛ فرهنگ عشایر نیز مولفه هایی مانند موسیقی، هنر، تلاش، سلحشوری، صداقت، راستگویی و جوانمردی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
افشانی با اشاره به این که وقتی از حفظ فرهنگ عشایر سخن می گوئیم باید بدانیم دقیقا دنبال چه چیزی هستیم، افزود: اگر با نگاه موزه تاریخ طبیعی به عشایر نگاه کنیم ظلم به آن ها خواهد بود ولی اگر قرار باشد مشخص کنیم عشایر در آینده چگونه زندگی کنند مطلب درستی است؛ این که عشایر را همیشه نگه داریم تا جهانگردان در بین آن ها حضور پیدا کنند، این همان نگاه موزه تاریخ طبیعی است.
استاندار فارس با بیان این که برای جلوگیری از اسکان عشایر تلاش نکنیم، بیان کرد: عشایر هم مانند سایرین به طور طبیعی اسکان خواهند یافت و جمعیت آنان نسبت به دو دهه قبل یک سوم شده است.
افشانی با اشاره به این که اگر ما برای اسکان عشایر اقدام نکنیم، عشایر بدون برنامه در حاشیه شهرها اسکان خواهند یافت، تصریح کرد: در این صورت آدمی که روزی حاکم بلامنازع طبیعت بوده و با غرور و افتخار زندگی می کرده است، در حاشیه شهرها اسکان خواهد یافت.
استاندار فارس با اشاره به این که فرزندان عشایر نیاز به آموزش دارند، اظهار داشت: ایجاد فرصت آموزشی برای انسان ها بالاترین مظهر عدالت است؛ فرصت آموزشی یکسان برای کسانی که لازم التعلیم هستند باید فراهم شود؛ چطور می توان ابزارهای نوین آموزشی همانند محیط های شهری و روستایی در محیط های عشایری نیز فراهم کرد؟ همین مسئله آموزش به ما می گوید که باید عشایر را ساماندهی و مستقر کنیم.
افشانی با بیان این که باید عشایر را اسکان دهیم، ادامه داد: برای این که هنر این انسان های هنرمند و مولد از دستشان گرفته نشود باید در مجاورت هر منطقه اسکان، یک شهرک کوچک صنایع دستی ایجاد شود؛ کلنگ اولین شهرک را زده ایم و آب و برق را تامین کرده ایم.
وی با تاکید بر این که در استان فارس به عشایر به عنوان قشری که بر گردن ما حق دارند توجه خواهد شد، افزود: هزینه ای که برای عشایر می شود نسبت به بعد خانوار بسیار بالا است؛ راه های عشایری که کشیده می شود و بعد از هر بارندگی تخریب می شوند، هزینه بالایی دارند.
استاندار فارس ادامه داد: رابطه بین دام و مرتع به عنوان مهم ترین سرمایه ملی کشور باید تعریف شود؛ خاک را باید به گونه ای حفظ کنیم که هم دامی که استفاده می کند به همین میزان باقی بماند و هم خاک به گونه ای باشد که باز هم علف در آن بروید.
3002/ 2027
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.