به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار فارس چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس که با اعضا برگزار شد گفت: پیشنهاد نامگذاری روز نوع دوستی و مهرورزی یا میهمان نوازی متاثر از تبلور یافتن آن جوهره درونی مردم فارس به ویژه شیراز بود که پنجم فروردین 97 به منصه ظهور رسید و یک بحران بسیار مشکل دار و بحرانی که همه را نگران کرده بود را به یک روز به یادماندنی تبدیل کرد.
عنایت الله رحیمی افزود: روزهایی که تحت عنوان روزهای ملی مطرح می شوند باید ارزش معنوی یا ارزش خاصی را بیانگر باشند که من فکر می کنم موضوع نوع دوستی که هم در فرهنگ و هم در ادبیات ما وجود دارد و هم شیراز و فارس همیشه به آن مشهور بوده اند می تواند با پنجم فروردین رسمیت پیدا کند.
وی ادامه داد: شیراز در کنار اینکه سومین حرم اهل بیت(ع) و پایتخت علم، ادب و فرهنگ و هنر است، می تواند یک روز فرهنگی تحت عنوان روز ملی مهرورزی و نوع دوستی داشته باشد.
استاندار فارس گفت: زمینه تاریخی و ادبی این موضوع و همچنین گرایش های عمومی و محلی نیز این موضوع را اثبات می کند، عمل انجام شده پنجم فروردین مردم شیراز را می توانیم به عنوان مصداقی از مهرورزی و نوع دوستی مردم این دیار قلمداد کنیم که قطعا ارزشمند است.
رحیمی افزود: باید تلاش شود پنجم فروردین به عنوان یک روز جهانی نیز ثبت شود که در جامعه انسانی اثرگذار است، شاید امروز نوع دوستی در خیلی از جوامع حلقه گمشده ای است که باید آن جست و جو و احیا کرد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در این جلسه با اشاره به فرآیند نامگذاری روزمیهمان نوازی و مهرورزی مردم شیراز گفت: این موضوع بسیار ارزشمند است که باید کمیته ای در این زمینه با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل بگیرد و بررسی های کارشناسی در این زمینه انجام شود.
آیت الله لطف الله دژکام افزود: بهره گیری از همه بخش ها از جمله دانشگاه در بررسی این موضوع مهم است و پس از بررسی های کارشناسی در جلسه ای با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل صدا و سیما و مدیر بخش الهیات دانشگاه شیراز این موضوع جمع بندی و گزارش آن در جلسه بعدی شورای فرهنگ عمومی استان ارایه شود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و انتظامی استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: نامگذاری پنجم فروردین ماه به عنوان روز مهرورزی و نوع دوستی مردم شیراز مورد استقبال کل کشور قرار می گیرد چون بازخورد این موضوع را در استان های دیگر نیز مشاهده کردیم.
سید احمد احمدی زاده افزود: باید کمیته ای تشکیل شود تا نامگذاری متناسب با آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت بگیرد و در این زمینه از ظرفیت دانشگاه بهره بگیریم.
مدیر بخش الهیات دانشگاه شیراز نیز در این جلسه با تشکر از استاندار فارس برای ارایه پیشنهاد نامگذاری روز میهمان نوازی، مهرورزی و نوع دوستی مردم شیراز گفت: اصل پیشنهاد بسیار خوب است که ما را از تهدیدی که ممکن بود به لحاظ سیاسی و اجتماعی تبعات مختلفی برای استان فارس داشته باشد، رها وبه یک فرصت تبدیل کرد.
قاسم کاکایی افزود: پیشنهاد می کنم پس از تصویب کلیات برای نام دقیقی که قرار است ثبت شود از بخش ادبیات دانشگاه شیراز یا هرجا که بتوانند در این زمینه کمک کنند استفاده کنیم تا نامی زیبنده که با فرهنگ فارس و شیراز همخوانی داشته باشد، انتخاب شود.
وی ادامه داد: مهرورزی کلمه خوب و پرمعنی است و حافظ نیز بر این موضوع تاکید کرده است اما نوع دوستی جریان وسیع تری دارد، آن فرهنگی که موردنظر ما است شاید نوع دوستی را نشان ندهد، به نظرم مهرورزی و ایثار مناسب تر است.
سیدتقی سهرابی مدیرکل صدا و سیما مرکز فارس نیز در این زمینه گفت: زمانی که مهرورزی اهالی شیراز را دیدم به علما، بزرگان، استادان دانشگاه و معلمان این دیار احسنت گفتم که اینگونه مردم را آموزش دادند و مهرورزی را در وجودشان نهادینه کردند.
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: در میراث دو دسته آثار داریم که یک دسته آثار ملموس و دسته دیگر آثار غیرملموس است که آثار ملموس شامل بناها و محوطه ها و تپه های تاریخی است که به ثبت ملی می رسد و در حوزه جهانی ثبت می شود، آثار غیرملموس همان آثار معنوی است که می تواند رویدادها، اعتقادات و باورها را به ثبت برساند اما این رویداد باید دارای قدمت و تاریخ، منحصر به فرد، زنده و پویا، ساری و جاری باشد و تعاون و همراهی مردم در زنده نگه داشتن آن نیز شرط لازم است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 67 اثر میراث معنوی در استان فارس به ثبت رساندیم که آیین های عاشورایی از جمله این میراث است.
پنجم فروردین 98 ساعاتی پس از بروز سیل در شیراز، جنبش خودجوش مردمی تشکیل و طی آن اقدام به پناه دادن مسافران و سیل زدگان به صورت رایگان شد.
همچنین در قالب این همگامی مردمی، فروشگاه ها و اصناف خدماتی اقدام به خدمات رسانی رایگان به سیل زدگان و مسافران کردند.
9254 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.