گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

آیت‌الله معلمی، عضو مجلس خبرگان: پزشکیان را شخصاً انسان سالم و موفقی می‌شناسم/ جوسازی‌های اطراف ممکن است به ایشان و اجرای وعده‌هایش آسیب بزند/ پزشکیان در پاسخ به پیام سید حسن نصرالله و جبهه مقاومت فلسطین شأن رئیس‌جمهور را حفظ کرد

انصاف را نمی‌شود زیر پا گذاشت، واقعاً سید رئیسی در برقراری روابط با کشورهایی مثل عربستان که در حاشیه‌ی جمهوری اسلامی قرار داشتند و فاصله ایجاد شده بود، قدم‌های خوبی برداشت. برقراری روابط مجدد و سالم‌سازی روابط با همسایه‌ها برای خنثی ساختن تحریم‌های آمریکایی‌ها، امر بسیار مهمی است.

پایگاه خبری جماران: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شروع فعالیت مسعود پزشکیان گفت: رهنمود رهبری تقویت ایشان است. دکتر پزشکیان باید خودش تصمیم بگیرد و عمل کند. اگر دیگران و احزاب بخواهند فشار بیاورند و خواسته‌های خود را به آقای پزشکیان تحمیل کنند، به ایشان آسیب می‌زنند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با  آیت الله علی معلمی نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهر قائم شهر در پی می آید:

درباره ابرچالش‌ها و بحران‌های دولت جدید در عرصه‌های مختلف بگویید و راهکارهای پیشنهادی خودتان را هم بفرمایید.

آقای پزشکیان را شخصاً انسان سالم و موفقی می‌شناسم، اما جوسازی‌های اطراف ممکن است به ایشان و اجرای وعده‌هایی که داده‌اند یا تصمیماتی که در فکر و ذهن‌شان دارند، آسیب بزند. بحمدلله رهبری معظم از ایشان خوب استقبال و حمایت کردند. ایشان هم حقیقتاً در پاسخ به پیام سید حسن نصرالله و جبهه مقاومت فلسطین(حماس) موضع خوبی گرفت و واقعاً در قد و قواره کشور انقلابی ایران، شأن و منزلت رئیس جمهور را حفظ کرد. امیدواریم خداوند رحمان به ایشان توفیق دهد که به همین مشی و اندیشه ادامه‌ی کار بدهد.

اینکه عامه‌ی مردم توقع دارند که در رفاه باشند، طبیعی است اما چه کار کنیم تا مردم در رفاه باشند؟ آیا کوتاه آمدن در برابر خواسته‌ی شیطان بزرگ، موجب رفاه مردم ما می‌شود یا نه؟ «لَنْ تَرْضى‌ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‌ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم‌» (بقره/120). این وعده قطعی خدای رحمان است. به ما می‌تازند که چرا به فلسطینی‌ها کمک می‌کنید؟ چرا نسبت به اسرائیل موضع دارید؟ مگر این صراحت قرآن را می‌شود مخفی کرد؟ «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُود»(مائده/82). امام راحل از سال 1327 موضعی سخت، قرص و محکم در برابر غده‌ی سرطانی اسرائیل در بلاد اسلامی داشت.

اساساً نفرت امام از شاه عمدتاً از اینجا شروع شد که شاه به یهودیان ساکن ایران برای کوچ کردن به سرزمین فلسطین کمک کرده بود. شاه به یهودیان ایران کمک مادی کرد و آنان را به مهاجرت تشویق می‌کرد. صهیونیست‌ها هم این هدف را داشتند که یهودی‌ها را از گوشه و کنار دنیا جمع کنند و مسلمانان فلسطین را از سرزمین خودشان بکوچانند که این کار را کردند. همان ایام در جنوب دمشق، اردوگاه آوارگان تشکیل شده بود؛ مشابه همین ایام که در غزه قتل‌عام می‌کنند. هدف از قتل‌عام، پراکنده و آواره ساختن فلسطینی‌ها است.

در برابر چنین جلادی، آیا تسلیم شدن و کوتاه آمدن مشکل را حل می‌کند؟ قطعاً نه. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا» (انفال/45). فرمان و تأکید خدای رحمان در برابر فرد یا جمع مهاجم یا دولت غاصبِ مهاجم این است که باید مقاومت کنید.

انصاف را نمی‌شود زیر پا گذاشت، واقعاً سید رئیسی در برقراری روابط با کشورهایی مثل عربستان که در حاشیه‌ی جمهوری اسلامی قرار داشتند و فاصله ایجاد شده بود، قدم‌های خوبی برداشت. برقراری روابط مجدد و سالم‌سازی روابط با همسایه‌ها برای خنثی ساختن تحریم‌های آمریکایی‌ها، امر بسیار مهمی است. بله، برای رفع تحریم اگر واقعاً با حفظ عزت و کرامت ملت و دولت امکان‌پذیر باشد باید برای رفع تحریم‌ها حرکت کنند. اما اگر بخواهد جلب رضایت آمریکا و عوامل و ایادی آمریکا باشد و نتیجه‌ی آن نوعی تحقیر و ذلت برای ملت ایران باشد؛ خب، این همه جوانان و مردم در عرصه دفاع مقاومت کردند و به شهادت رسیدند تا ایران در سایه‌ی اسلام و جمهوری اسلامی مستقل شود. همان ایام که امام بر ارتش 20 میلیونی تأکید داشت، شاید حداکثر ثبت‌نام بسیجی از 6 میلیون تجاوز نکرده بود.

بله، برخی از افراد می‌خواهند راحت زندگی کنند یا برای آن‌ها شاید مهم نباشد که عقیده، اعتقاد و عمل ما چه باشد و با کدام کشور ارتباط داشته باشیم، اما عقلا و پختگان ملت مستحضرند و از عمق جان می‌فهمند که مبنای امام راحل چه بود و امروزه مقام معظم رهبری در راستای مبنای امام رهنمود می‌دهد و حرکت می‌کند. بنابراین، هر کس که صاحب فهم و درک است، باید همراه باشد؛ چه به اصطلاح کوچه و بازار رئیس جمهور از اصول‌گرا باشد یا از اصلاح‌طلبان باشد، اما باید اصول مسلم انقلاب اسلامی و افکار و اندیشه امام و رهنمودهای رهبری مدنظر او باشد. خدا می‌داند با تمام وجودم بر این باورم که اگر در طول این مدت، مسئولین زیربط مخصوصاً دولتمردان، وزرا و رئیس جمهور، رهنمودهای رهبری را درست می‌گرفتند و پشت گوش نمی‌انداختند موفقیت‌هایشان بیشتر می‌شد.

در فتنه دو سال قبل، خیلی از دانش‌آموزان و جوانان ما فریب خورند؛ به واسطه اینکه فکر و ذهنشان در برابر تبلیغات انحرافی و اعتقادی دشمن آمادگی نداشت. در متون درسی دبیرستان و دانشگاه، مباحثِ توحید، رسالت، امامت، معاد، حجاب، نماز و مخصوصاً دفاع مقدس سزاوار بود به صورت مستوفی برای دانش‌آموزان مطرح می‌شد، اینکه هدف دشمن چه بود؟ اگر مقاومت نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا در پایان جنگ دشمن به اهدافش رسید یا نه؟ شبیه به اینکه اگر در برابر هر عارضه و پدیده جدید و نویی مثل کرونا، واکسن تهیه و استفاده شد، بیماری رو به کنترل گذاشت. ذهن جوانان ما هم اگر با مباحث دینی آشنایی می‌داشت و از نظر معتقدات واقعاً آگاهی درستی می‌داشتند به سرعت گرفتار تبلیغات انحرافی دشمنان نمی‌شدند.

 

به چالش‌های حوزه اقتصادی و سیاست خارجی به صورت مختصر اشاره کنید.

درباره چالش‌های اقتصادی، آیا واقعاً چالش از درون است یا از بیرون است؟ من و شما باید به دیگران بگوییم که بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران، منافع آمریکا در ایران و حتی کشورهای آسیایی دیگر به خطر افتاد، لذا انواع مختلف آسیب رساندن را شروع کردند؛ جنگ‌های داخلی را ساپورت و صدام را تحریک کردند و جنگ تمام عیار هشت ساله را بر ما تحمیل کردند، اما نتیجه نگرفتند. لذا دست به تحریم‌ها زدند. آیا در برابر تحریم باید تسلیم شویم؟ نکته این است.

حرف بنده یا امثال بنده این است که باید سعی کنیم از درون بجوشیم و اقتصادمان را بالا بیاوریم. بله، الان در اقتصاد مشکل داریم، اما اگر به آیات نورانی قرآن توجه کنیم، مسلمانان صدر اسلام هم این گرفتاری را داشتند تا حدی که «وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‌ نَصْرُ اللَّه‌»(بقره/214). دشمنان تحریم‌های ظالمانه را اعمال کردند و مضیقه اقتصادی را پیش آورند تا بر خر مراد خودشان سوار شوند. چاره تسلیم شدن نیست، بلکه مقاومت است.

به فضل الهی سید رئیسی شروع کرده بود و مقاومت پیش می‌رفت. برخی نمی‌خواهند بپذیرند که حرکتی که سید رئیسی آغاز کرده بود، اگر ادامه پیدا می‌کرد رو به موفقیت بودیم. امیدواریم که آقای پزشکیان موفق شود. یعنی با تکیه بر امکانات داخلی بالا بیاید و رشد کند. التماس نکنیم. اگر واقعا در مذاکره یک توافق بین بینی اتفاق بیفتد که موجب سرافکندی و شکست جمهوری اسلامی نباشد چه اشکالی دارد؟ اگر پیشنهادات عاقلانه است باید پذیرفت. اما اگر دشمنان برای تضعیف و خُرد کردن بنا دارند، این جاها بهتر است که انسان بمیرد تا ذلیل دشمن نشود.

مستحضرید که امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: «الموت فی حیاتکم مقهورین». در برابر دشمن زنده بمانیم و شکست خورده، مرده‌ایم. «و الحیاة فی موتکم قاهرین».

 

توصیه شما به افراطیون برای اینکه چوب لای چرخ دکتر پزشکیان نگذارند و به فرمان رهبری عمل کنند، چیست؟

رهنمود رهبری تقویت ایشان است. دکتر پزشکیان باید خودش تصمیم بگیرد و عمل کند. اگر دیگران و احزاب بخواهند فشار بیاورند و خواسته‌های خود را به آقای پزشکیان تحمیل کنند، به ایشان آسیب می‌زنند.

عرض کردم ایشان موضع خوبی گرفت؛ خدا کند که به همین سبک بتواند ادامه دهد. باید در آینده نگاه کنیم که چه اندازه جریان اصلاح‌طلب از ایشان طلبکار است؟ باید اجازه بدهند که آقای دکتر پزشکیان بر اساس تشخیص خود عمل کند. ایشان قطعاً در ارتباط با رهبری خواهد بود. امیدواریم خدای رحمان موفقش بدارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.