فنلاند در سال‌های اخیر شاهد رونق تعداد املاک مشکوک خریداری شده توسط روس‌ها بوده است، که شامل هتل‌های زیان‌ده، املاک دارای سکوی هلی‌کوپتر و دیگر استحکامات نامتناسب و دارایی‌های نزدیک به زیرساخت‌های کلیدی فنلاند، می‌شود.

به گزارش جماران؛ به نقل از یورونیوز، دولت فنلاند اخیرا پیشنهادی را ارائه کرده است که اجازه می‌دهد از خرید ملک در فنلاند برای اکثر شهروندان روسیه جلوگیری شود. این اقدام که توسط آنتی هاکانن؛ وزیر دفاع پیشنهاد شده، به عنوان تلاشی از سوی این کشور برای تقویت امنیت ملی تلقی می‌شود.

فنلاند 1340 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و اخیرا نیز به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوسته است تا امنیت ملی خود را در برابر جنگ روسیه و اوکراین افزایش دهد.

ممنوعیت مورد بحث این امکان را می‌دهد که علیه هر گونه وجوه یا شهروندان کشورهایی که ممکن است امنیت ملی فنلاند را تهدید کنند، و همچنین آن‌هایی که اتحادیه اروپا معتقد است حاکمیت ارضی کشورهای دیگر را نقض کرده‌اند، استفاده شود.

اگر این ممنوعیت اجرا شود، به این معنی است که روس‌هایی که حتی مقیم دائمی نه فقط در فنلاند بلکه در هر نقطه از اتحادیه اروپا هستند، نمی‌توانند در فنلانک ملک بخرند. این قانون حتی شامل شهروندان دوگانه که یک تابعیت روسی دارند، می‌شود.

با این حال، این قانون قبل از اجرا نیاز به تصویب در پارلمان فنلاند دارد.

فنلاند قوانینی دارد که به دولت اجازه می‌دهد در برخی از خریدهای ملک مداخله کند و در صورت نیاز آن‌ها را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی مسدود کند. با این حال، قانون ممنوعیت کامل، اولین مورد در نوع خود است.

هلسینکی (پایتخت فنلاند) اخیرا برای جلوگیری از خرید ملک توسط روس ها در نزدیکی مناطق کلیدی شهر دست به کار شده است.

فنلاند در سال‌های اخیر شاهد رونق تعداد املاک مشکوک خریداری شده توسط روس‌ها بوده است، که شامل هتل‌های زیان‌ده، املاک دارای سکوی هلی‌کوپتر و دیگر استحکامات نامتناسب و دارایی‌های نزدیک به زیرساخت‌های کلیدی فنلاند، می‌شود.

با این حال، دولت فنلاند نظارت خود را بر این نوع از املاک در چند سال گذشته افزایش داده است؛ چراکه نگرانی‌های بیشتری در مورد استفاده از آن‌ها برای آسیب رساندن به زیرساخت‌های کشور یا بخشی از عملیات بزرگ‌تر ظاهر شده است.

گفتنی است؛ فنلاند در آوریل 2023 به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست. این کشور 1340 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد. این امر پس از چندین سال اصرار فنلاندی انجام شد که معتقد بود، سیاست دفاعی مستقل برای این کشور بهتر است.

در پایان ماه آگوست، فنلاند همچنین فاش کرد که در حال هماهنگی با سایر کشورهای ناتو برای اعزام نیروهای بیشتر به لاپلند فنلاند است.

لاپلند، شمالی‌ترین منطقه فنلاند است، منطقه‌ای کم جمعیت که با سوئد، نروژ، روسیه و دریای بالتیک همسایه است. این شهر به‌خاطر بیابان‌های زیر قطبی وسیع، پیست‌های اسکی و پدیده‌های طبیعی از جمله خورشید نیمه‌شب و شفق‌های قطبی شمالی شهرت دارد.

روابط روسیه و فنلاند پس از آن بدتر شد که فنلاند همسایه خود را متهم کرد که با تشویق مهاجران برای ورود به فنلاند از طریق مرزهای خود با روسیه، مهاجرت را مهندسی می‌کند که باعث فشار بر تاسیسات کنترل مرزی فنلاند شده است.

علاوه بر این موضوع، هاکانن؛ وزیر دفاع فنلاند، سال گذشته در نشست غیررسمی وزرای دفاع ناتو در اجلاس ویلنیوس گفت: «ما مسئولیت حفاظت و دفاع از مرز طولانی خود با روسیه را بسیار جدی می‌گیریم. جنگ در اوکراین نقش مهمی را که صنعت دفاعی در آن ایفا می‌کند نشان داده است. دفاع و بازدارندگی ناتو. ما اقداماتی را در سطح ملی، منطقه‌ای و درون اتحادیه اروپا و ناتو انجام می‌دهیم تا وضعیت ایجاد شده به دلیل سطح پایین سرمایه‌گذاری در دهه‌های گذشته را اصلاح کنیم.»

وی در ادامه گفت: «وضعیت امنیتی، ما را ملزم می‌کند که منابع صنعتی خود را به طور موثرتری برای حمایت از اوکراین و آمادگی خود به کار بگیریم و فنلاند تخصص زیادی را در زمینه فناوری‌های دو منظوره و پتانسیل نوآوری برای تسلیحات آینده مانند فناوری‌های ارتباطی کوانتومی و 6G به ناتو می آورد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.