در این مطلب آمده است : فردا بیست و دوم مرداد ماه در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز تشکل‌ها و مشارکت‌ های اجتماعی به ثبت رسیده است. تاریخ سازمان ‌های مردمی و غیر دولتی از زمانی شروع شده است که انسان ‌ها دریافتند برای ادامه حیات و مبارزه با سختی‌ ها به خصوص مشکلات پیش ‌بینی نشده نیازمند مشارکت عمومی هستند؛ البته به طور ملموس در کشورهای غربی قرن نوزدهم مردم با تشکیل سازمان‌ های مردم نهاد عملا توانستند در زمینه برده ‌داری یا حق رای زنان به نتایج مطلوبی دست یابند.
نهایتا در سال 1945 در سازمان ملل، عبارت سازمان‌ های غیر دولتی (N.G.O) پذیرفته شد و سازمان ‌هایی که غیر ‌دولتی خاص نیستند ضمن داشتن نقش مشورتی، در حل معضلات جامعه خود کمک کنند؛ کما اینکه امروزه می‌ توان ادعا کرد سازمان ‌های غیر دولتی به قدری در حال رشد هستند که برخی از ناظران، از آن به عنوان انقلاب جهانی یاد کرده‌اند و هم اکنون بعضی از کشورهای جهان صدها هزار تشکل مردم نهاد دارند.
در هر زمان که مردم یه صحنه آمدند؛ دولت‌ ها توانستند به کمک آنان بر مشکلات سخت و صعب فائق آیند. همین جنگ هشت ساله ایران و عراق بود که مردم با ایجاد بسیج مستضعفان به عنوان یکی از بازوهای قدرتمند جمهوری اسلامی، کاری کردند کارستان؛ به طوری که دشمنان متخاصم نتوانستند یک وجب از خاک این سرزمین مردم پاکباز و پاک سرشتمان را تصاحب کنند.
این در حالی است که سازمان صلیب سرخ و هلال احمر تنها در مواقع ظهور بلایای طبیعی از مردم کمک می‌ گیرند.
بدون تردید در حال حاضر که کشور ما با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌ کند و به تعبیری دچار جنگ اقتصادی هستیم، استفاده از مشارکت ‌های مردمی و سازمان ‌های غیر دولتی در حل مسایل و مشکلات پیش رو از ضروریات است و این محقق نمی ‌شود مگر اینکه دولتمردان ضمن داشتن تجربه کافی، به مردم اعتماد کنند و فکر نکنند جایگاهشان تضعیف می‌شود. از طرفی مردم به ویژه رسانه ‌های مردمی باید در شناسایی افراد رانت‌ خوار و محتکران بی‌ وجدان بکوشند که در مواقع حساس مثل جنگ و وقوع بلایای طبیعی، در فکر منافع شخصی خود هستند و باید آن‌ها را با مدارک و شواهد و قرائن عینی به جامعه معرفی کنند. از طرفی از کسانی که در این گونه موقعیت‌ ها آسیب می ‌بینند، حمایت کنند و دولت نیز ضمن استقبال از مشاوره سازمان ‌های مردم نهاد، از آنان کمک بگیرد. مثلا اگر بنیاد توسعه سمنان برای حل مشکل آب جلسات متعددی تشکیل می‌دهد، دولت و مراکز دانشگاهی باید از نظرات اعضای این بنیاد استفاده کنند و از مردم برای تحقق آن کمک بگیرند. مگر گفته نشده ما جنگ اقتصادی داریم؟ همان مردمی که جان خود را فدای میهن خود کردند، راضی می ‌شوند با کمک هر چند اندک، در توسعه اقتصادی و عمران و آبادانی شهر و دیار خود کمک کار دولت باشند، البته این مساعدت‌ های عمومی، نافی مسئولیت حقوق بگیران در قبال این مردم نیست؛ به ویژه اگر خدای ناکرده آنانی که دسترسی به بیت‌المال دارند، کوچک‌ ترین تعرضی به ثروت هشتاد میلیون مردم ایران بکنند، باید بی‌ درنگ و با شدیدترین شکل به سزای اعمال خود برسند، چه رسد به اینکه گفته شود فلان شخص از فلان دستگاه هزاران میلیارد اختلاس کرده است.
در اینجا نگارنده از همه دست اندرکاران عالی رتبه نظام تقاضا دارد ضمن اینکه نقش مردم را در اداره جامعه فراموش نکنند، به احدی اجازه دست درازی به بیت‌المال ندهند؛ حتی اگر آن فرد از فرزندان یا نزدیکان صاحبان قدرت باشد؛ در ضمن به همه کسانی که از این مردم حقوق می‌ گیرند، دستور دهند در پی نظر و رای مردم باشند و طوری نباشد که خدای ناکرده مردم داوطلب کمک باشند ولی از مشاوره و نشست با آنان پرهیز شود.
در پایان، ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ازدواج دو دردانه عالم، حضرت علی‌(ع) و فاطمه زهرا (س) امیدوارم مسئولان این دو بزرگوار را اسوه و الگوی خویش قرار دهند.
6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.