در این مطلب آمده است :فردا چهاردهم اسفند ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز احسان و نیکوکاری نامگذاری شده است. سال 1369 بود که عده‌ای از نیک اندیشان قرار گذاشتند از چهاردهم تا بیست و یکم اسفند را هفته نیکوکاری و احسان قلمداد کنند تا در این هفته همگان همایشی از عشق و دوستی، اتحاد و محبت، عاطفه و شفقت و احسان و نیکوکاری برگزار کنند تا خود‌پنداری و خودبینی‌ها جای خود را به دگرخواهی و دیدن همه انسان‌های نیازمند به ویژه هموطنان‌مان بدهد.
البته احسان و نیکوکاری منحصر به یک روز و به یک هفته نیست، هدف آن صرفا کمک مالی به خانواده‌های نیازمند آن هم توسط چند نهاد خیرخواه مثل کمیته امداد نیست گرچه کمک مالی به نیازمندان کاری بسیار پسندیده است ولی نیکوکاری و احسان باید در همه زوایای زندگی ما و همه اعمال و رفتار ما و در همیشه ایام ساری و جاری باشد. کمااینکه از دیدگاه قرآن کریم احسان و نیکوکاری شامل بسیاری از اعمال و رفتار ما مسلمانان است و اگر ما مسلمانان به طور دقیق همه فرامین خداوند متعال که در قرآن مجید گوشزد شده، درست اجرا کنیم به طور قطع رستگاری و سعادت، فرجام نیک در زندگی دنیوی و اخروی، رحمت خداوند و دوستی وی شامل حال ما شده و از طرفی نزد دیگران از منزلت اجتماعی برخوردار خواهیم شد. بنابراین اگر معلمان اخلاق و مروجان دین و مذهب و مدیران معنوی سعی کنند این خصلت خداپسندانه را در جمهوری اسلامی نهادینه کنند بسیاری از معضلات و مشکلات عدیده‌ای که در حال حاضر گریبان بخشی از هموطنانمان را گرفته، حل خواهد شد. همانطور که بیان شد احسان، صرف کمک مالی اطلاق نمی‌شود احسان می‌تواند شامل یک سلام و احوالپرسی گرم باشد تا خدمت شبانه روزی به همنوعان. احسان و نیکوکاری می‌تواند شامل آن مدیری شود که وقتی ماهی میلیون‌ها تومان حقوق می‌گیرد بگوید، حال که چندین برابر دیگران حقوق می‌گیرم دیگر از خیر حق ماموریت و حق الجلسه و اضافه کار و چند ارقام دیگر از حکم خود می‌گذرم. احسان و نیکوکاری آن است که درب اتاق همه مسئولین به روی همه ارباب رجوع باز باشد و هر مسئولی یک رئیس دفتر و رئیس دفتر وی نیز رئیس دفتر دیگری نداشته باشد و تازه اگر آقای مدیر از صبح اول وقت تا پایان وقت اداری جلسه نداشته باشد.
احسان و نیکوکاری آن است که وقتی کسی سال‌ها بر مسند مدیریت تکیه زده است و هم اکنون پیر و ناتوان شده است جای خود را به جوان‌تر واگذار کند. احسان و نیکوکاری آن است که کسی دارای هفده شغل نباشد و همه مسئولیت‌های وی نیمه کار شده و باید در واقع اسمی و رسمی عده‌ای دیگر بیکار باشند پس بهتر است همان یک شغل داشته باشد تا شانزده نفر دیگر به کار گمارده شوند و این همه شرمنده خانواده خود نباشند. احسان و نیکوکاری آن است که یک پزشک با خوش رویی و حسن خلق برای بیماران خود وقت بگذارد و بیماران کم بضاعت را به رایگان درمان کند.
احسان و نیکوکاری آن است که قوانین کشورمان طوری تنظیم شود که هر کس به اندازه زحمت و شایستگی خود از مواهب کشور برخوردار باشد چون اگر قواینن ما و یا عملکرد مدیران ما به گونه‌ای باشد که عده خاص و معدودی دارای ثروت بیکران باشند و خیل عظیم دیگر کم برخوردار و محروم و به قول اقتصاددانان زیر خط فقر باشند دیری نخواهد پایید که همه ثروت ثروتمندان در انفجار عظیمی خواهد سوخت و دیگر نه از تاک نشان خواهد ماند و نه از تاک نشان بنابراین عدل و احسان سبب خواهد شد تا جامعه در آرامش و شور و نشاط همگانی باشد.
در پایان نگارنده خاضعانه از همه دست اندرکاران تقاضا دارد و خدمت همه عارضم که اگر طالب بقای خود هستید باید کاری کنید کارستان که این انقلاب چون دژ مستحکمی بماند تا هیچ اجنبی نتواند چشم زخمی به وی برساند و باید از خود شروع کنید. برای مثال درب‌های دفتر کار و حتی درب منزل فلان روحانی، فلان وزیر، فلان نماینده مجلس، فلان مدیر کل به روی همه آنانی که مشکل و گرفتاری دارند باز باشد. خدا گواه است این کار چندین برابر آن همایش‌ها و اجلاس ریز و درشت که برگزار می‌کنید، نتیجه می‌دهد و آقایان به جای نشستن و برخاستن و سخنرانی کردن در پی احسان و نیکوکاری باشید و وقت خود را وقف مردم کنید.
6026/7342
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.