به گزارش ایرنا، حسن رکنی روز شنبه در همایش دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و تجلیل از موثرین این بخش در سالن هلال احمر سمنان، افزود: امیدواریم در حوزه لبنیات شاهد بهبود وضعیت تولید و صادرات آن باشیم، چرا که در سال 95 رکورد صادرات محصولات لبنی شکسته شد.
وی با اشاره به اقدامات مطلوب واحدهای تولیدی شیر کشور برای افزایش این محصول، اظهار کرد: خوشبختانه تولید شیر در سال 95 به بیش از9 میلیون و 600 هزار تن رسید.
,d با بیان این که اکنون متوسط سرانه تولید شیر در کشور بالای 100 کیلوگرم است و با استاندارد جهانی مطابقت دارد، افزود: این در حالی است که سرانه مصرف لبنیات در کشور 10 کیلو پایین‌تر از استاندارد جهانی است و این رقم باید در پایان برنامه اقتصاد مقاومتی به 150 تا 160 کیلوگرم برسد.
رکنی با اشاره به تولید سالانه 820 هزار تن گوشت قرمز در واحدهای دامی کشور، گفت: سالانه 920 هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که از این میزان 820 هزار تن در داخل کشور تولید و مابقی نیز وارد می‌شود.
وی تصریح کرد : با کاهش هزینه‌های تولید و افزایش ارزش افزوده می‌توان واحدهای دامی را به سمت سوددهی بیشتر هدایت کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: با فعال شدن حلقه‌های تولید، اشتغال نیز بیشتر می‌شود و رشد و شکوفایی بخش کشاورزی را به همراه خواهد داشت.
وی با بیان این که ایجاد ثروت و ارزش افزوده از طریق تولید از سیاست‌های این وزارتخانه است، اظهار کرد: سیاست ما این است که تولید کننده فقط به تولید در مزرعه اکتفا نکند بلکه برای تولید، ثروت و ارزش افزوده داشته باشد تا حلقه‌های زنجیره تولید تکمیل شوند.
وی با اشاره به خرید بیش از 11 میلیون و 500 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال 95، گفت: در سال 92 میزان خرید گندم 4 میلیون و 800 هزار تن بوده و منابع مورد نیاز و تزریق شده به کشاورزان سه هزار و 500 میلیارد تومان بود، و این در حالی است که در سال 95 میزان خرید گندم با افزایش 420 درصدی به 11 میلیون و 520 هزار تن رسید.
رکنی با اشاره به اینکه ما در سال 92، بزرگترین کشور وارد کننده گندم بودیم، اضافه کرد: اکنون با برنامه ریزی انجام شده قرار است بیش از سه میلیون تن گندم مازاد بر نیاز داخل کشور را صادر کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، از تحقق 98,2 درصدی اهداف پیش بینی شده تولید در بخش دام و طیور در سال 95 خبر داد و گفت: در سال 95، در گوشت مرغ با تولید 2 میلیون و 92 هزارتن 96 درصد اهداف، در تخم مرغ با تولید 940 هزار تن، 99 درصد اهداف و در عسل با تولید 81 هزار و 500تن 98 درصد اهداف تحقق یافته است.
رکنی از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شاگرد اول اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: خوشبختانه با حمایت دولت و اقدامات مناسب و تلاش همه مسوولان و بهره برداران، اقدامات اساسی و بنیادی بسیاری در چند سال اخیر در بخش‌کشاورزی انجام شده که نتیجه آن در سال های آینده مشخص خواهد شد.
وی با اشاره به مشکل کمبود آب کشاورزی در کشور به ویژه در استان های کویری و استان سمنان، اظهار کرد:باید به صورت علمی خود را با این شرایط تطبیق داده و تولید ثروت داشته باشیم.
معاون امور دامی وزیر جهادکشاورزی با بیان این که هم اکنون برای تولید هر کیلوگرم خیار و گوجه فرنگی در فضای باز به حدود 600 لیتر آب نیاز داریم، افزود: این در حالی است که با اجرای سامانه آبیاری قطره‌ای مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم خیار یا گوجه به 60 لیتر و در کشت‌های هیدروپنیک یا آب‌کشت به 15 لیتر می رسد.
وی با بیان این که اجرای این طرح‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: خوشبختانه این وزارتخانه به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی گام‌های بلندی با مشارکت بهره‌ برداران برداشته و آمار و ارقام تولیدات کشاورزی در این سه سال و افزایش بالای آن بدون افزایش یک متر مربع به سطح زیرکشت کشاورزی، دلیل روشنی بر این عملکرد و اقدامات است.
رکنی تصریح کرد : اجرای طرح به ‌نژادی، استفاده از نهال‌های اصلاح شده در حوزه باغبانی، توسعه سامانه های نوین آبیاری، افزایش ضریب ادوات و کشاورزی مکانیزه از جمله اقداماتی بوده که در چهار اخیر با رویکرد علمی انجام شده است.
در این نشست تعدادی از فعالان حوزه جهادکشاورزان و مدیران قدردانی شدند.
43 هزار بهره بردار حوزه های مختلف کشاورزی در استان سمنان سالانه یک میلیون و 660 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند.
7470/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.