مژگان قادری روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا ابراز داشت: بیماران پیوند عضو به دلیل داروهایی که برای جلوگیری از پس زدن پیوند مصرف می‌کنند دارای سیستم ایمنی ضعیف و در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند و نیاز ماسک برای این بیماران حیاتی و ضروری است.

وی ادامه داد: به دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان پیشنهاد شد به بیماران کلیوی و پیوند عضو با ارایه کدملی و معرفی‌نامه از سوی انجمن بیماران کلیوی بسته بهداشتی شامل ماسک و محلول ضدعفونی کننده تعلق بگیرد، اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: ممکن است در بازار بسته‌های بهداشتی مانند ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده به زحمت یافت شود، اما برخی بیماران کلیوی و به ویژه بیماران پیوند عضو، از لحاظ مالی توانایی خرید این بسته‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ویروس کرونا را ندارند.

قادری یادآور شد: برخی بیماران کلیوی و به ویژه پیوند عضو در گذران زندگی و معیشت دچار مشکل هستند و گاه در تهیه نان شب می‌مانند و توانایی مالی برای خرید ماسک با قیمت بالا را ندارند و لازم است مسوولان این قشر از جامعه را مورد توجه قرار دهند.

مسوول دفتر انجمن بیماران کلیوی استان سمنان تصریح کرد: بیش از ۲۵۰ بیمار پیوند عضو در این انجمن پرونده فعال دارند که در حدود ۱۰۰ نفر از این بیماران نیازمند کمک در تامین بسته‌های بهداشتی مانند ماسک و محلول ضدعفونی هستند.

وی اضافه کرد: در حدود ۱۲۰ بیمار در  شهر سمنان دیالیز می‌شوند که این بیماران در هنگام دیالیز ماسک و لباس مخصوص به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان تحویل می‌گیرند، اما پس از اتمام دیالیز ماسک را دور انداخته و دیگر ماسک ندارند و این بیماران نیز درخواست کمک در تامین بسته‌های بهداشتی دارند.

مسوول دفتر انجمن بیماران کلیوی استان سمنان خاطرنشان مرد: دیالیز بیماران بدون مشکل و طبق روال عادی در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد.

قادری اظهار داشت: داروی مخصوص بیماران دیالیزی به صورت قطره‌چکانی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و بیمار برای دریافت دارو باید تردد بیشتری خارج از منزل داشته باشد که با توجه به توصیه پزشکان مبنی بر ماندن در خانه به منظور حفاظت از خود در برابر ویروس کرونا منافات دارد.

انجمن حمایت از بیماران کلیوی در زمان حاضر با چهار شعبه در شهرستان های سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار با هدف پیگیری روند درمان و پیوند بیماران متقاضی دریافت عضو مشغول به فعالیت است.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در چین و سایر کشورها به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
این بیماری، قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.