سال‌ها پیش خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد تجاوز دژخیمان رژیم بعثی قرار گرفت و عراق جنگی نابرابر با ایران اسلامی را آغاز کرد که این تجاوز با حمایت مالی، تسلیحاتی و نظامی کشورهای غربی بود.

همه دست به دست هم داده بودند تا نور خدا و اسلام را از خاک پاک جمهوری سالامی ایران محو کنند، اما از این حقیقت تاریخ غافل بودند که نور خدا «خاموش شدنی نیست».

حمایت‌های فراوان دولت‌های غربی از رژیم بعث، صدام رئیس جمهور عراق را غره کرد و پس از پرواز هواپیماهای عراقی به سمت ایران، عنوان کرد: «تا نیم ساعت دیگر کمر ایران خواهد شکست». اما باز هم غافل از این بود که خداوند ولی سرپرست و نگهبان انسان هایی است که از ظلمت به سمت نور هدایت شدند.

رزمندگان سلحشور و دلیر ایران اسلامی در طول دوران دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ عملیات محدود نیمه گسترده و گسترده به انجام رساندند و با مدیریت تحسین برانگیز نظامی و پرورش قوای رزمی توانستند با قاطعیت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

نیروهای استان سمنان نیز در ۵۵ عملیات شامل ۲۴ عملیات توسط سپاه و بسیج ۱۱۰ عملیات توسط لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش و ۲۰ عملیات توسط جهاد سازندگی شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.

این سربازان اسلام و مدافعان میهن با حماسه آفرینی‌های بی‌شمار برگ زرین دیگری به افتخارات استان افزودند. رزمندگان استان با ایثار و اخلاص خود و تبعیت محض از مقام عظمای ولایت حضرت امام خمینی(ره) ثابت کردند که در دفاع از کیان اسلامی سر و جان فدا می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهد در مجموع شاخص ایثار  شامل رزمنده، شهید و جانباز، در استان سمنان بیش از ۱.۷ برابر میانگین کشور بوده و از این حیث مقام سوم را بعد از استان‌های اصفهان و قم دارد.

استان سمنان ۱.۷ برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سمنان، به نسبت جمعیت، سومین استان شهید داده پس از اصفهان و قم است.

سرهنگ محمدحسن سلامی بیان کرد: آمار شهدای کل کشور ۲۱۹ هزار نفر و تعداد شهدای استان ۲ هزار و ۸۷۰ نفر است.

وی افزود: جنگ تحمیلی در دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ اتفاق افتاد، ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان را می‌توان در سال ۱۳۶۵ قرار داد.  

سلامی اضافه کرد: جمعیت کل کشور در سال ۶۵ ، ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۱۰ نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال ۴۱۷ هزار ۳۵ نفر بود.

وی ادامه داد: مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره معادل ۴۴ صدم درصد یعنی ۱ در ۲۲۶ نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان به ۶۹ صدم درصد یعنی ۱ در هر ۱۴۵ نفر جمعیت استان بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا ۱.۷ برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است.

سلامی بیان کرد: بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس بودند و همه این سربازان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه استان سمنان شهید بمباران و موشکباران نداشته است، گفت: مقایسه آماری شهدای بسیجی استان با کشور نشان می‌دهد که از کل تعداد یک میلیون و ۹۳۰ هزار نفر بسیجی رزمنده در کشور، ۹۵۰ هزار نفر به شهادت رسیدند.

سلامی اضافه کرد: معادل ۴.۹ درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی معادل یک هزار و ۵۷۴ نفر است که معادل ۵.۴ درصد رزمندگان استان است.

۱.۵ شهدای پاسدار کشور از استان سمنان بودند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: هم‎گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر است به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد ۳۱۶ نفر از پاسداران استان یعنی به ازای هر ۵ نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند.

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی اعلام شده تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور معادل ۱.۵ درصد آمار کل شهدای کشور است.

آمار شهدای جهاد سمنان بیش از ۳ برابر میانگین کشوری است

سلامی تصریح کرد: تعداد شهدای جهاد در استان سمنان به حدود ۱۱۰ نفر می‌رسد که معادل ۴ درصد آمار کل شهدای استان را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه استان سمنان در سال ۶۵ کمتر از یک درصد جمعیت کل کشور را داشت، گفت: آمار شهدای جهاد استان با ۱۱۳ نفر معادل ۳.۶ درصد از کل شهدای جهاد کشور را شامل می‌شود که بیش از ۳ برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.

در تقویم جمهوری اسلامی سی و یکم شهریور تا هفتم مهر هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.