به گزارش ایرنا، استان سمنان با وسعت 9.7 میلیون هکتار و جمعیتی بیش از 702 هزار نفر با دارا بودن بیش از 2 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط از دیرباز نقش مهمی در حوزه اقتصادی، سیاسی، تحولات فرهنگی و اجتماعی و درآمد سرانه ناخالص ملی کشور داشته است، اکنون در حالی که آرام آرام صدای پای سال 98 شنیده می شود و سال کهنه جایش را به سال نو می دهد ، نگاهی گذرا و کوتاه به رویدادهای مهم استان سمنان داریم.

**سفر رئیس جمهوری به استان سمنان
روزهای 13 و 14 آذر 97 در دفتر خاطرات و ذهن مردم دیار دارالمرحمه سمنان به عنوان روزی ثبت شد که یادآور موسم برکت و یک خاطره شیرین و به یادماندنی از حضور فرزند برومندشان دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشور است.
در این سفر 78 مصوبه با 14 هزار و 660 میلیارد ریال پیش بینی شد و 434 طرح به ارزش سه هزار و 190 میلیارد ریال در نقاط مختلف استان سمنان افتتاح شد.

**سفر معاون اول رییس جمهوری به سمنان
هجدهم اسفند معاون رئیس جمهوری دومین بار به استان سمنان سفر کرد، اسحاق جهانگیری پیش از این در چهارم شهریور 1395 به مناسبت گرامیداشت هفته دولت به منظور افتتاح چند طرح صنعتی به استان سمنان سفر کرده بود.
همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان سمنان بهره برداری از 100 طرح اشتغال روستایی سمنان با یکهزار و 117 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
در سفر یک روزه جهانگیری به استان سمنان بزرگترین واحد فلزات غیردولتی کشور در شهرک صنعتی فجر 2 شهرستان آرادان و کشتارگاه صنعتی طیور در شهرک صنعتی ایوانکی شهرستان گرمسار و خط فرآوری مواد معدنی مس در معدن طُرود شاهرود به صورت ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید.

**برگزاری اجلاس سراسری نماز در سمنان
برگزاری بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز با قرائت بیانیه رهبری و با حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری از بزرگترین رخدادهای فرهنگی استان سمنان در سال 97 بود در این اجلاس 825 خانم و 711 آقا از سراسر کشور شرکت و آثار خود را ارائه کردند.

**انتصاب چهارمین استاندار سمنان در دولت تدبیر و امید
انتصاب چهارمین استاندار سمنان را نیز باید یکی از مهم ترین رخدادهای این استان در سال 97 برشمرد؛ در اواسط آبان علیرضا آشناگر با حکم وزیر کشور به عنوان چهارمین استاندارسمنان در دولت تدبیر و امید منصوب شد.
آشناگر پس از تجربه سرپرستی استانداری کردستان، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان، فرمانداری ساوه، نهاوند و کوهدشت و بعد از خدمت کاری به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین، به سمنان آمد و جایگزین سید شهاب الدین چاوشی شد.
آیین معارفه آشناگر با حضور حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی برگزار شد.

**درگذشت آیت الله اشرفی شاهرودی از علمای شیعه
یکی از اتفاقات تلخ برای سمنانی ها در سالی که گذشت درگذشت مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی از استادان و علمای بزرگ شیعه بود که حتی مقام معظم رهبری و بسیاری سران قوا در پیامی این ضایعه را تسلیت گفتند.
مرحوم آیت الله اشرفی 44 سال امامت جماعت مسجد جوادالائمه شاهرود را برعهده داشت و کرسی‌دار یکی از دروس 12گانه خارج از فقه در کشور و عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان، مدیریت دو حوزه علمیه خواهران و برادران شاهرود و همچنین مدیریت مدرسه ولی‌عصر(عج) بود.
مردم استان سمنان با حضور باشکوه در آیین تشییع این عالم، بدرقه ای به یادماندنی از این عالم جلیل القدر استان به یادگار گذاشتند.

**ایجاد 9 هزار و 701 شغل جدید در سمنان
تحقق تعهدات استان سمنان در سال 97 در حوزه اشتغال ایجاد 10 هزار و 648 شغل بود، که پیش از پایان سال این تعهد 102 درصد محقق شد.
همچنین در سال گذشته بالغ بر یک هزار و 275 میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال زایی روستایی و عشایری و حمایتی استان سمنان در نظر گرفته شده بود که بالغ بر 120 درصد از این تعهد در استان تحقق یافت و بانک ها بیش ازاین تعهد تسهیلات به شهروندان ارایه کردند.

** سفر وزیران و بهره برداری از طرح هایی برای توسعه
عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی مردادماه در سفری دو روزه تقاطع غیرهمسطح مومن آباد در شهرستان سمنان را افتتاح و در شهرستان های شاهرود و دامغان از چند طرح بازدید کرد و در سفر دیگری مهرماه از طرح در حال تکمیل راه آهن گرمسار، جاده سیمین دشت- فیروزکوه و گرمسار- فیروزکوه بازدید و طرح تعریض جاده ایوان کی- گرمسار را کلنگ زنی کرد.
علی ربیعی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مردادماه برای حضور در بیست و ششمین یادواره 94 شهید شرکت البرز شرقی در شاهرود به استان سمنان سفر کرد.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شهریورماه 158 طرح عمرانی و اقتصادی شهرستان شاهرود به صورت متمرکز در پردیس فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود افتتاح کرد و در سفر دیگری مهرماه به غرب استان یک طرح آزمایشگاهی را افتتاح و از چند طرح دانشگاهی در شهرستان های گرمسار و آرادان بازدید کرد.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی شهریورماه در سفر به استان سمنان 2 هزار هکتار سامانه آبیاری نوین تحت فشار با 177 میلیارد ریال اعتبار و اشتغال 400 نفر، واحد بسته بندی، پوست کنی و خشک کنی پسته را با ظرفیت 600 تن در سال، سرمایه گذاری 34 میلیارد ریال از منابع تسهیلات اشتغال پایدار و اشتغالزایی 16 نفر در شهرستان دامغان افتتاح و از مجموعه صنایع لبنی گلزار این شهرستان بازدید کرد.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سفری یک روزه به مناسبت هفته دولت در شهریور، یک طرح صنعتی در شهرستان گرمسار، 2 طرح صنعتی در سمنان را افتتاح و از برخی طرح ها بازدید کرد.
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش آذرماه به منظور افتتاح 2 طرح آموزشی و دیدار با جمعی از فرهنگیان گرمسار در سال 97 به سمنان سفر کرد.
سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری نیز شهریورماه برای حضور در نشست شورای اداری شهرستان آرادان به استان سمنان سفر کرد.
رضا اردکانیان وزیر نیرو مهرماه در سفری یکروزه به استان سمنان به شهرستان های گرمسار، شاهرود، دامغان و سمنان طرح های مختلف حوزه آب و برق را افتتاح و بازدید کرد.
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهمن ماه در سفر 2 روزه به استان سمنان 111 طرح عمرانی و اقتصادی شهرستان سمنان به صورت همزمان افتتاح و کلنگ زنی کرد.
مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان آذر ماه در سفر یکروزه خود به غرب استان سمنان زمین چمن مصنوعی فوتبال شهرستان آرادان را با 30 میلیارد ریال اعتبار در 712 متر مربع افتتاح و از چند طرح نیمه تمام ورزشی در غرب استان بازدید و احداث چمن مصنوعی فوتبال ایوانکی در مساحت 9 هزار و 900 متر مربع را کلنگ زنی کرد.

** بزرگترین مسابقه رالی خودروهای دو دیفرانسیل کشور در سمنان
برگزاری بزرگترین مسابقه خودروهای دو دیفرانسیل در کویر و جنگل استان سمنان یکم و دوم آذرماه از مهمترین رخدادهای استان در سال 97 بود که این رقابت 2 روزه با شرکت 100 خودرو دو دیفرانسیل در حد فاصل منطقه های کویری، جنگلی و کوهستانی شهرستان ‌های آرادان، سرخه، سمنان و مهدیشهر با مشارکت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
این رالی از ورودی شمالی ریگ جن تا کوهستان و جنگل برگزار و مراسم اختتامیه آن نیز در شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد برگزار شد.

**برگزاری اولین اکوماراتن کشور در جنگل ابر
نخستین اکوماراتن جنگلی کشور با حضور دوندگانی از سراسر کشور و نیز چند دونده خارجی در جنگل ابر شاهرود از مهمترین رخدادهای ورزشی در سال 97 بود.
این مسابقه با حضور 110 دونده از هشت استان کشور و 2 دونده ایتالیایی در هشتم شهریور ماه در جنگل ابر شاهرود برگزار شد.

** حواشی فعالیت معدن بوکسیت شاهوار
در ماه های مختلف سال فعالیت معدن بوکسیت شاهوار موجب اعتراض سازمان های مردم نهاد مردم محیط زیستی و مردم شهرستان شاهرود شد و انتشار خبر تعطیلی معدن بوکسیت تا حصول نتیجه قانونی و عمل به تعهداتی که این شرکت دارد ، از خبرهای خوش برای مردم استان سمنان در سال 97 بود.

**افتتاح نخستین کلینیک قلب کودکان در سمنان
نخستین کلینیک اکوکاردیوگرافی یا قلب کودکان در استان سمنان با هدف حمایت از مادران باردار و پرخطر و ارایه خدمات به کودکان دارای بیماری های قلبی راه اندازی شد.
ایجاد بخش آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و جراحی قلب بیمارستان امام حسین (ع) از خبرهای خوش حوزه سلامت در سال 97 برای مردم شاهرود، میامی و دیگر شهرستان ها برای بهره مندی از تمام اقدامات تشخیصی و درمانی قلب و عروق بود.
دستیابی استان سمنان به رتبه نخست در اجرای طرح کاهش زایمان سزارین بار اول در کشور، بالا بودن شاخص امید به زندگی در استان سمنان به میزان 79 سال و بالاتر از میانگین کشوری، افتتاح نخستین کلینیک طب سالمندی و نخستین سلامت کده طب ایرانی نیز از رویدادهای مهم استان سمنان در حوزه سلامت در سال 97 بود.

**معرفی مومن آباد به عنوان روستای دوستدار کتاب در کشور
روستای مومن آباد شهرستان سرخه در ردیف روستاهای دوستدار کتاب کشور معرفی شد و روستای لاسجرد این شهرستان نیز عنوان شایسته تقدیر را به خود اختصاص داد.

**برگزاری جشنواره اقوام کشور در دیباج
جشنواره 2 روزه اقوام شمال و شمال شرق کشور در خردادماه به میزبانی شهر دیباج شهرستان دامغان برگزار شد که 120 نفر از استان های کردستان، اردبیل، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی در این جشنواره حضور داشتند.

** هنرمند سمنانی مدیر برتر انجمن خوشنویسان کشور شد
استاد محمدرضا سینا از چهره های مطرح خوشنویسی استان سمنان به عنوان مدیر برتر انجمن خوشنویسان ایران انتخاب شد.

**حواشی انتقال گورخرهای آسیایی به سمنان
اولین مرکز ملی پرورش و تکثیر گورخر آسیایی با تخصیص 2 میلیارد و 500 میلیارد ریال در پارک ملی کویر گرمسار با هدف احیاء گورخر ایرانی ایجاد شد و هفتم مهر امسال برنامه احیاء جمعیت گورخر ایرانی در پارک ملی کویر آغاز شد، در هفدهم همان ماه خبرهایی در رسانه ها منتشر شد که در طرح انتقال 10 گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر تلف شد.
تلف شدن این گونه جانوری باعث ناراحتی طبیعت دوستان شد و در شبکه های اجتماعی نسبت به این رویداد تلخ واکنش هایی بروز کرد، بازتاب گسترده شایعه فرار این گونه جانوری تک سُم در پارک ملی کویر بعد از مستندسازی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تکذیب شد.

**درخشش ورزشکاران سمنان در میدان های ملی و بین المللی
رقابت بین المللی کاراته به مدت چهار روز در سالن افراسیابی مجموعه ورزشی شیرودی تهران با حضور 11 تیم خارجی برگزار شد که کاراته کاران استان سمنان 25 مدال رنگارنگ در این رقابت های بین المللی کسب کردند.
رقابت های قهرمانی دو صحرانوردی مردان کشور با حضور 320 دونده از 26 استان کشور در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در شهرستان گرمسار برگزار شد.
کسب مدال قهرمانی مهرداد شیرخانی پومسه کار سمنانی در مسابقات پومسه قهرمانی کشور، دستیابی بانوی ورزشکار سمنانی به مقام سوم رقابت های ووشوی قهرمانی بانوان بزرگسال کشور، دستیابی گلف باز نوجوان استان سمنان به طلای رقابت های گلف قهرمانی دختران زیر 18 سال کشور، قهرمانی تیم سمنان در مسابقات دارت بانوان کارگر کشور، اعطای عنوان بهترین سرمربی در لیگ تکواندو دختران نوجوانان کشور به راضیه آقاجان پورمربی سمنانی از دیگر خبرهای مهم ورزشی استان سمنان در سال 97 بود.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.