میر حیدر رضوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین برنامه های سازمان امور مالیاتی کشور در حال حاضر اجرای طرح جامع مالیاتی است که از 15 مهر سال 95 در زنجان در دستور کار قرار گرفته است.
وی یادآورشد: سال گذشته اطلاعات چهار هزار پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، مستقلات و میراث وارد سیستم شده است.
رضوی اظهار کرد: سعی می شود امسال اطلاعات 10 هزار پرونده وارد سیستم جامع مالیاتی شود.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: مشکل کنونی تکمیل اطلاعات مالیاتی این استان، دسترسی نداشته به بانک های اطلاعاتی سایر دستگاه ها همچون شهرداری هاست تا به این طریق بتوان به صورت حساب اشخاص حقیقی و حقوقی دسترسی داشت.
وی خاطرنشان کرد: برخی شرکت ها یا معادن در زنجان وجود دارند که از منابع و ظرفیت های این استان استفاده کرده، اما مالیات خود را در سایر استان ها پرداخت می کنند.
رضوی با بیان اینکه این موضوع منجر به ایجاد شکافی میان مردم و فعالان اقتصادی می شود، ادامه داد: هم اکنون این اداره کل در تلاش برای بازگشت مالیاتی صورت حساب های این شرکت هاست.
هم اکنون به رغم وجود معدن انگوران در استان زنجان و فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی معدنی با خاک استحصال شده آن، مالیات آن در استان دیگری پرداخت می شود و به علت حضور دفتر اداری شرکت های بزرگ تولیدی زنجان در تهران، مالیات آنها به حساب استان تهران واریز می شود.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان به وجود بدهی های مالیاتی در بخش بازرگانی و اجرائیات اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از 80 درصد بدهی های این اداره کل مربوط به کارت های بازرگانی است که افراد بی بضاعت دریافت کرده اند و آن را با وکالت در اختیار افراد غیر قرار داده اند.
وی اضافه کرد: به رغم تمام اقدامات و تلاش های انجام شده تاکنون موفق به یافتن راهکاری برای دستیابی به این بدهی های مالیاتی نشده ایم.
رضوی تصریح کرد: باید راهکاری یافت که افراد منتفع از این کارتهای بازرگانی، مالیات خود را پرداخت کنند.
مطابق ماده 3 قانون صادرات و واردات هر شخص اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی برای صادرات و واردات خود نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارند که این کارت از طریق اتاق بازرگانی با یکسری شرایط خاص اخذ خواهد شد.
کارت بازرگانی مجوز ورود به حوزه تجارت خارجی را در قالب صادرات فراهم می کند که صادرات معاف از مالیات و واردات مشمول پرداخت مالیات است اما زمانی که شخصی از کارت بازرگانی فرد دیگری استفاده می کند، عملکرد این کارت بازرگانی به نام دریافت کننده اصلی و قانونی ثبت می شود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.