به گزارش ایرنا، در زندگی روز مره افراد می بینیم که ادعایی ندارند، دست روزگار یا شاید هم حوادث مختلف موجب شده به معلولیت های مختلفی دچار شوند.
به نظر می رسد، نباید یک روز، یا یک هفته خاص برای این قشر در نظر گرفت، بلکه در طول سال باید به نیازهای آنان بها داد، آنها را با معلولیت شان باور داشت و توانایی های متعددشان را شناخت.
آمارهای جهانی نشان می دهد که بیش از چهار درصد مردم جهان از معلولیت و ناتوانی جسمی ناشی از بروز حوادث یا علل مادرزادی رنج می برند و اگر شمار خانواده‌هایی را که زندگی ‌شان به دلیل لزوم مراقبت از یک عضو ناتوان، تحت تاثیر قرار گرفته است را به تعداد افراد ناتوان بیفزاییم، حدود 25 درصد از جمعیت جهان درگیر ناتوانی هستند.
بر اساس آمار سازمان بهزیستی کشور هم اکنون یک میلیون و 500 هزار معلول در ایران وجود دارند و سالانه نیز به تعداد آنان افزوده می شود.
البته این آمار صرفا شامل افراد ثبت شده و رسمی است و آمار غیر رسمی و ثبت نشده و افرادی که به دلایل بیمارهای گوناگون و در مراحل مختلف زندگی دچار معلولیت می شوند و همچنین معلولیت های سالمندان و ناشی از افزایش سن را نیز در برنمی گیرد.
معلولان جسمی حرکتی، افراد کم بینا، ناشنوا یا کم شنوا، معلولان ذهنی هستند که با دیگر افراد سالم تفاوت هایی دارند، آنها می خواهند در صورت وجود بسترهای لازم همانند دیگر انسانها در جامعه حضوری فعال و پررنگ داشته باشند.
جامعه معلولان با وجود معلولیت ها همواره ثابت کرده اند که می توانند و با تعبیر معنای خواستن به توانستن موفقیت های متعددی را کسب کنند به شرط آنکه بستر لازم فراهم و مورد حمایت قرار بگیرند.
رقیه شجاعی از جمله بانوان معلول موفق زنجانی در زمینه ورزش است ، هر چند مسیر زندگی اش، آنطوری که می خواست طی نشد و یک حادثه تلخ و فراموش نشدنی نگاهی متفاوت را در برابر دیدگانش گذاشت.
او در ارتباط با موانع حضور موثر معلولان به خبرنگار ایرنا گفت: همواره و با وجود محدودیت هایی که برایم بوجود آمد، موفقیت های مختلفی را در حوزه ورزش کسب کرده ام و به این باور رسیده ام که معلولیت ، محدودیت نیست ، هر چند نگام عام مردم به این قشر متفاوت بوده و حتی نگاه ترحم آمیزی داشته اند.
وی اظهار داشت: متاسفانه معلولان آنگونه که باید و شاید نتوانسته اند در جامعه حضوری فعال و موثر داشته باشند که البته این موضوع به مسائل دیگری از قبیل عدم خودباوری، ایجاد بسترهای لازم از سوی مسئولان مربوطه باز می گردد.
این بانوی ورزشکار معلول موفق زنجانی اضافه کرد: نامناسب بودن بافت شهری معلولان را بیش از گذشته آزار می دهد، هر چند کارهایی در این ارتباط انجام شده،اما نبود بسترهای کافی در این بخش مشکلاتی را برای این قشر فراهم کرده است.
وی خاطرنشان کرد: معلولان برای تغییر نگرش در جامعه باید بیش از گذشته حضور فعالی داشته باشند که تحقق این مساله می تواند به پذیرش راحت آنان در بین عموم منتهی شود.
پروین مقدم دیگر بانوی موفق ورزشکار معلول زنجانی است که در ماده پرتاب وزنه بانوان کلاس F55 در مسابقات پارآسیایی جاکارتای اندونزیی به مدال برنز رسید،او نیز در این ارتباط ادامه داد: هر چند پس از گذشت سالها، نگاه جامعه نسبت به معلولان بهتر شده، اما هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.
وی بیان کرد: هنوز مناطق مختلف شهر برای حضور معلولان مناسب سازی نشده و همین موضوع موجب می شود نگاه ترحم آمیزی نسبت این قشر از سوی دیگر شهروندان وجود داشته باشد.
مقدم افزود: من یک ویلچری هستم و وقتی در زندگی روزمره خود برای انجام کار بانکی به ساختمانی می رسم، با پله هایی مواجه می شم و در این هنگام است که می فهم که معلول هستم و در واقع می توان گفت که جامعه علت معلولیت من و دیگر معلولان شده است.
سولماز بازرگان از دیگر ورزشکاران افتخارآفرین زنجانی کشور است اونیز توانسته با همت و اراده قوی به اهداف تعیین شده خود برسد و 30 مدال رنگارنگ جهانی، آسیایی و ملی را در کارنامه فعالیت ورزشی خود به ثبت برساند.
این بانوی ورزشکار زنجانی هم اظهار داشت: به نظرم شعار معلولیت محدودیت نیست، شعاری تو خالی و بدون پایه و اساس در کشورمان است چرا که نگاه دلسوزانه مردم در خیابان و از طرفی تا مشکلاتی دیگری از قبیل تحصیل، ازدواج و حتی یافتن شغل نمود دارد.
وی بیان کرد: دوستانی را سراغ دارم، که ویلچری هستند و در زمانی که در مدرسه تحصیل می کردند، بخاطر کلاس های واقع در طبقه دوم و مدرسه ای بدون آسانسور و بدون بالا بر مجبور بود با دستهایش از پله بالا برود و خودش را به کلاس برساند و درنهایت با معدل بالایی فارغ التحصیل شود.
بازرگان افزود: متاسفانه نبود مناسب سازی لازم در دانشگاهها نیز موجب می شود همین افراد معلول اما توانمند از ادامه تحصیل منصرف شوند و تصور اینکه یک دختر معلول با کمک دستهایش از پله های دانشگاه در برابر دیگران بالا برود، صحنه ای آزار دهنده است.
وی اظهار داشت: مشکل ازدواج معلولان به ویژه برای دختری که معلولیت دارد و یافتن شغل نیز از دیگر مشکلات این قشر بوده، پس معلولیت محدودیت است و از طرفی افتخار آفرینی معلولان موفق نیز ناشی از اراده و خود باوری آنان است و حتی با اجرای برنامه های دولت چه بسیار معلولانی که در کنج خانه هایشان کز کرده و کسی آنان را نمی بینند.

** 10 تا 15 درصد جمعیت هر کشوری معلولان هستند
مدیر کل بهزیستی استان زنجان نیز گفت: طبق استانداردهای جهانی 10 تا 15 درصد جمعیت هر کشور معلولان هستند که از این تعداد نیز سه تا چهار درصد را معلولان بارز تشکیل می دهد.
محمد محمدی قیداری افزود: سازمان بهزیستی با 2 رویکرد عام و خاص ارائه خدمت می کند و هم اکنون 20 هزار و 239 معلول در سامانه بهزیستی استنا ثبت شده که خدمات مورد نیاز آنان ارائه می شود.
وی اظهار داشت: معلولان باید به حقوق خود واقف باشند و در این راستا قانون بازنگری شده جامع حمایت از حقوق معلولان نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی داشته و بهتر است این قشرقانون یادشده را مطالعه کنند و نسبت به آن آگاهی یابند چرا که فقط در این صورت می‌توانند حقوق خود را از مراجع قانونی پیگیری کنند.
وی بیان کرد: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که اشتغال زایی بستر فیزیکی و فرهنگی جامعه برای حضور معلولان مهیا نیست و از این رو شهرداری ها موظفند که برای پروژه های جدیدی که قوانین مناسب سازی را رعایت نکرده باشند، پایان کار به آنان ندهند.
این مسئول ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم در جامعه کمک می کند.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون سازمان بهزیستی استان با پنج معاونت در جهت خدمت به جامعه هدف فعالیت می کند و در زمان حاضر 15 درصد کل جمعیت استان به عبارتی 160 هزار و 307 نفر مددجو همراه خانواده های آنان تحت پوشش این اداره کل هستند.
به گفته این مسئول، 19 درصد خانوار این استان به تعداد 26 هزار و 840 خانوار زنجانی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و ازاین تعداد 14 هزار و 656 خانوار را مستمری بگیر شامل می شود.

** حضور معلولان در جامعه به تغییر نگرش منتهی می شود
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز ادامه داد: حضور فعالانه معلولان در جامعه تغییر دیدگاههای و نگرش های عموم جامعه را بدنبال دارد و یکی از سازمان های اثر گذار در این بخش بهزیستی بوده که برنامه هایی را مورد توجه قرار داده است.
فرهاد میرزایی افزود: اقدامات این سازمان موجب شده خود باوری معلولان افزایش یابد و بتوانند موفقیت های مختلفی را در حوزه گوناگون به ویژه ورزشی و تحصیلی کسب کنند.
وی بیان کرد: حدود 50 درصد معلولیت ها در جامعه ناشی از اختلالات ژنتیکی است و دراین راستا معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی فعالیت ها و برنامه های بسیار خوبی را برای پیشگیری از بروز معلولیت ها انجام داده است.
این مسئول ادامه داد: از مجموع معلولیت های ثبت شده در حوزه توانبخشی بهزیستی استان، 12 هزار و 518 معلول بصورت پرونده های فعال در مراکز بهزیستی از خدمات مددکاری بهره می گیرند و تعداد 57 مرکز غیر دولتی (روزانه، شبانه روزی، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک) خدمات لازم ارائه می کنند.
وی اظهار داشت: بر این اساس در مجموع 72 درصد معلولان که شامل هفت هزار و 290 معلول بهره مند از خدمات این مراکز هستند و از تعداد کل معلولان 309 نفر معلول ضایعه نخاعی بوده که به این افراد خدمات ویژه شامل ارائه خدمات توانپزشکی ، حق پرستاری و سایر خدمات مددکاری ارائه می شود.
به گفته این مسئول، مابقی معلولین تحت پوشش شامل 69 درصد باقیمانده با توجه به عدم شرایط احراز دریافت مستمری از خدمات مددکاری ،مشاوره های تخصصی و سایر برنامه های سازمان بهره مند هستند و در این معاونت از 994 دانش آموز و 225 دانشجوی معلول حمایت می شوند.
میرزایی افزود: یکی از مولفه های که در توانمند سازی معلولان نقش بسزایی دارد ،وسایل کمک توانبخشی است و در این راستا متناسب با نیازهای آنها خدمات لازم ارائه شده است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان خاطر نشان کرد: هنوز برای رسیدن به جایگاه مطلوب معلولان جامعه هدف بهزیستی فاصله وجود دارد و در این میان یک نهضتی شکل گرفته و مطالبه گری در سازمان های فعال معلولان بوجود آمده و از شهرداری انتظار می رود، در راستای مناسب سازی، حمل و نقل ،برنامه ریزی لازم برای تردد ارحت این قشر در معابر و پیاده روها اقدامات لازم را انجام دهد.

** مناسب سازی مطالبه بحق جامعه معلولان
مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان نیز در ادامه گفت: نیازهای اولیه یک فرد حضور در جامعه است و در این میان بحث مناسب سازی برای معلولان و اقشار کم توان یک ضرورت انکار ناپذیر بشمار می رود.
مهدی قنبری افزود: هرچند از سوی مسئولان و متولیان امر برای مناسب سازی معلولان کارهای انجام شده اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.
وی بیان کرد: مناسب سازی هزنیه نیست، بلکه به نوعی سرمایه گذاری است و در مقایسه با گذشته می توان گفت که این موضوع متفاوت تر شده است.
قنبری افزود: برخی پیمانکاران پروژه های عمرانی درک دقیقی از مناسب سازی ندارند و چندان به این مهم واقف نیستند.
وی اظهار داشت: این واقعیت را پذیرفت که معلولان همانند سایر افراد عادی نمی توانندخدمات مورد نظر را به دلیل نبود مناسب سازی لازم دریافت کنند و به عنوان فردی ناتوان به آنان نگریسته می شود.
وی بیان کرد: متاسفانه در رسانه ملی و در پخش سریال های تلویزیونی نقش آدم بد، ماجرا در نهایت به یک ویلچر نشین منتهی می شود این موضوع به نوبه خود القای منفی و به عبارتی دید منفی را در جامعه نسبت به قشر معلولان ایجاد می کند.
مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان ادامه داد: بسیاری بهزیستی را تنها متولی امر مناسب سازی می دانند در حالی که با نگاهی به قانون جامع حمایت معلولان نقش دیگر دستگاههای دخیل نیز مد نظر قرار داده و حتی در صورت بی توجهی نیز مجازات های لازم نیز پیش بینی شده است.
وی یادآوری کرد: در این قانون حتی استفاده از خدمات مختلف برای معلولان را نیز لحاظ کرده که اجرای انها می توان چشم انداز بهتری را ایجاد کند و در مجموع باید گفت که نگرش به جامعه معلولان نسبت به سال های گذشته تغییر یافته اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.

** حمل و نقل نیازاساسی معلولان
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: در ارتباط با آماده سازی فضای شهری برای معلولان باید گفت که اقدامات خوبی در این بخش انجام شده بطوری که در اجرای هر پروژه جدید در سطح اعم از احداث پارک ها، میدان شهری، پیاده روها مطابق با اصول مناسب است.
حمید رضا حمیدی افزود: به عنوان مثال امسال 4.6 دهم میلیارد تومان بودجه برای پیاده روسازی شهر در نظر گرفته شده که تا کنون50 درصد آن هزنیه شده و مابقی نیز هزینه خواهد شد.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: از سوی کمیسیون و معماری شورایی شهر نیز بر ساخت و ساز فصای عمومی شهر نیز نظارت های لازم گرفته بطوری که ورودی برخی پاساژها مناسب سازی شده و در این راستا بودجه مشخصی با عنوان مناسب سازی حدود 400 میلیون تومان هزنیه شده است.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم معلولان به موضوع حمل و نقل باز می گردد که تا کنون اقدام خاصی در این بخش به دلیل بروز موانعی انجام نگرفته که امیدواریم این مهم در سال آینده محقق شود.
به گفته این مسئول تمامی اتوبوس های درون شهری باید برای معلولان مناسب سازی شوند و اجرای این کار به همکاری دستگاههای متولی و زمان نیاز دارد.
حمیدی افزود: در زمان حاضر با اقدامات و دوره های آموزشی برگزار شده دانش و آگاهی سازندگان و ناظرین در امر ساخت و ساز به مراتب افزایش یافته خوشبختانه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نیز اقدامات بسیار خوبی را در این زمینه انجام و کتابهایی را نیز منتشر کرده است.
وی یادآوری کرد: عمده مشکل معلولان سختی تردد در سطح شهر و آماده نبودن فضای شهر برای حضور بدون دغدغه انان به ویژه در سیستم حمل و نقل عمومی است.
حمیدی خاطر نشان کرد: دغدغه شورای شهر برای انجام هر کاری به بودجه نیاز دارد و در صورت افزایش چند برابری بودجه به سه برابر می تواند مسائل و مشکلات مربوطه را برطرف کنند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.