به گزارش ایرنا دکتر محمدهادی ایازی سه شنبه شب در همایش تقدیر از خیران حوزه سلامت شهرستان سبزوار افزود: دارو به اندازه کافی در کشور وجود دارد و با انجام تمهیدات لازم هیچ نگرانی در حوزه درمان و سلامت مردم ایجاد نمی شود.
وی در ادامه با اشاره اینکه اجتماعی شدن سلامت از برنامه های وزارت بهداشت دولت دوازدهم بوده است، تصریح کرد: مشارکت مردم در حوزه سلامت سبب کاهش بیماریها و هزینه های درمان می شود.
دکتر ایازی با بیان اینکه متولی سلامت تنها مدیریت نظام سلامت نیست، گفت: باید از ظرفیت دستگاهها به نفع مردم استفاده شود و در حوزه سلامت نیاز به مشارکت مردم و دستگاههای مختلف است.
وی افزود: حوزه بهداشت و درمان در سالهای گذشته از منظر اجتماعی مورد غفلت واقع شده که با توجه به شرایط امروز و شیوع بیماری های غیرواگیر باید سازوکاری انجام شود که مشارکت مردم در بخش سلامت افزایش یابد.
دکتر ایازی با اشاره به ضرورت آموزش سبک زندگی به مردم گفت: اجتماعی کردن سلامت کمک می کند مردم بیمار نشوند و یا در صورت بروز بیماری بتوانند زندگی مناسبی داشته باشند.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اینک پنج میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا هستند و همین تعداد در آستانه این بیماری هستند در حالی که نیمی از آنها از بیماری خود آگاهی ندارند.
دکتر ایازی افزود: ناآگاهی و غفلت مردم از این بیماری منجر به نابینایی، معلولیت و قطع عضو می شود که هم برای خود آنها، خانواده و جامعه مشکلاتی ایجاد می کند.
وی با اشاره به افزایش سواد سلامت مردم گفت: باید به مردم آموزش داده شود چکاپ حداقلی فشار خون، تست قند خون و اقدامات کنترلی را انجام دهند تا بیماریهای غیر واگیر در جامعه کاهش یابد.
ایازی افزود: برای اجتماعی شدن سلامت در مرتبه نخست باید مردم خود به فکر سلامت خود باشند و دستگاه‌ها نیز در این حوزه همیاری داشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: بیماریهای غیرواگیردار بیشترین عامل مرگ و میر و بیشترین مراجعات به مراکز درمانی را دارند که یکی از راههای کاهش این بیماریها، اجتماعی کردن سلامت است.
دکتر علیرضا مسلم افزود: مبارزه با بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، فشارخون و سرطان هم هزینه بر و هم تغییر نگرش آن زمانبر است لذا یکی از اولویت های وزارت بهداشت اجتماعی کردن مقوله سلامت است.
وی تصریح کرد: به زودی با ایجاد معاونت اجتماعی سلامت در این شهرستان شاخص های سلامت منطقه ارتقا می یابد.
وی با اشاره به کمک های خیران در حوزه سلامت افزود: امسال 2 مرکز همراه سرای بیماران در مراکز آموزشی درمانی واسعی و شهید بهشتی سبزوار با کمک خیران نیک اندیش در 24 واحد مسکونی و هزینه 18 میلیارد ریال احداث و به بهره برداری رسید.
در این همایش از خیران حوزه سلامت شهرستان سبزوار تقدیر شد.
37 مرکز بهداشتی و درمانی، 194 خانه بهداشت و 6 بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در شهرستان های جوین، جغتای، خوشاب و داورزن واقع غرب خراسان رضوی فعالیت می کنند.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.