حمید گرمابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برجام مشخص کرد منافع اروپا و آمریکا همیشه مشترک نیست لذا خروج آمریکا از برجام شکاف میان منافع آنان ایجاد نمود و هر چه زمان می گذرد این تفاوت منافع بیشتر نمایان می گردد.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر در این شرایط که آمریکا سعی می کند روابط ایران با جامعه جهانی را محدود کند دعوت رسمی از رئیس جمهوری ایران توسط 2 کشور اروپایی می تواند نقش تعیین کننده در نقض سیاست آمریکا داشته باشد.
وی گفت: سفر دکتر روحانی به اروپا همچنین تضعیف کننده موضع ضد برجامی آمریکا و تقویت کننده پیمان بین المللی برجام است و می تواند در مباحث اقتصادی و رفع تحرم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نقش بسزایی داشته باشد.
گرمابی افزود: اگر اروپا در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران ایستادگی نموده و حاضر باشد از برخی منافع خود در قبال آمریکا چشم پوشی کند، امکان حفظ برجام وجود خواهد داشت.
وی نقش بانک مرکزی اتحادیه اروپا را در قبال تحریم های آمریکا مهم ارزیابی کرد و گفت: این نهاد پولی می تواند با اتخاذ تصمیم هایی بویژه در حوزه روابط بانکی با ایران در بخش برجام، کارگشا و تعیین کننده باشد و مذاکرات با سوئیس در این راستا قابل تامل و کمک کننده است.
دکتر روحانی روز دوشنبه هفته جاری به دعوت رسمی رئیس جمهوری سوئیس و صدراعظم اتریش برای انجام دیدار و گفت و گو با روسا و مقام های ارشد این 2 کشور اروپایی در نخستین مرحله وارد زوریخ شد.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.