محمد دانشگر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت بی توجهی نسبت به لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب، تابستان امسال با تنش آبی و مشکل در تامین آب برخی مناطق روستایی این استان روبرو می شویم.
وی ادامه داد: اکثر روستاییان از آب شرب برای مشروب کردن دامها استفاده می کنند لذا این شرکت بنا دارد با همکاری جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان، آبهای با کیفیت پایین تر و هزینه کمتر برای دامها تامین کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: نیاز آبی امسال روستاهای استان چهار هزار و 900 لیتر آب در ثانیه است در حالی که طبق برآوردها تنها برداشت سه هزار و 720 لیتر در ثانیه از منابع آبی روستایی میسر است لذا با کمبود حدود هزار و 200 لیتر بر ثانیه آب برای روستاها روبرو خواهیم بود.
وی افزود: شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با زیر پوشش داشتن یک میلیون و 580 هزار نفر جمعیت ساکن در دو هزار و 480 روستا هم اکنون بالاترین جمعیت روستایی زیر پوشش این بخش را در سطح کشور دارد.
دانشگر ادامه داد: جمعیت روستایی این استان از جمعیت کل 15 استان کشور بیشتر است و همین موضوع دغدغه های تامین آب را در روستاهای این خطه دوچندان کرده است.
وی گفت: تداوم سالها خشکسالی باعث کمبود هزار لیتر آب در ثانیه برای روستاهای خراسان رضوی طی پارسال شد اما با حفر چاه و توسعه منابع آبی بخشی از این کمبود جبران شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی برنامه های این شرکت را به منظور تامین آب شرب 'توجه به مدیریت تقاضا و مصرف آب، افزایش تامین و تولید آب از طریق حفر چاههای جدید، بهسازی، کف شکنی و لایروبی چاهها، استحصال و ذخیره سازی مناسب آبی و توسعه و تعویض خطوط انتقال به جهت پیشگیری از فرسودگی لوله ها و هدر رفت آب' برشمرد.
وی افزود: امید است با مدیریت مصرف، همکاری مشترکان و تخصیص اعتبارات مورد نیاز شاهد حداقل چالش و بحران آبی طی تابستان امسال در خراسان رضوی باشیم.
شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با 580 هزار مشترک، یک میلیون و 580 هزار نفر را در روستاهای این استان زیر پوشش دارد.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.