جعفر آهنگران روز پنجشنبه در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزود: یکی از مهترین برنامه های دولت دوازدهم توسعه مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی از نظر کارکردهای کیفیتی است.
وی اظهار کرد: دولت دوازدهم با همکاری بخش خصوصی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی گام های خوبی برای رفع محرومیت و اجرای طرح های اقتصادی در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی برداشته است.
وی گفت: باید زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی را در تمام حوزه ها به ویژه حوزه های اقتصادی کشور فراهم کرد تا بتوان چرخ صنعت و اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.
آهنگران به جایگاه مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی مناطق آزاد کمک می کند ارتباط اقتصادی بخشی از کشورهای همسایه زیرپوشش قرار گیرد از این رو در پروژه افزایش صادرات نیز باید راهبرد های اجرایی تعیین و بر حمایت از فعالان اقتصادی حوزه صادرات تمرکز کرد.
وی اظهار کرد: ایجاد و توسعه زیرساخت های گردشگری در مناطق آزاد یکی از اقدامات موثر در حوزه صادرات خدمات است که با توسعه ظرفیت های اقامتی در این مناطق و بهسازی و توسعه سایت های گردشگری محقق شده است.
وی گفت: رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم به ظرفیت های داخلی و بین المللی مناطق آزاد کشور سبب شد این مناطق با بهره گیری از ظرفیت ها و ایفای نقش مناسب خود بتوانند در تحقق برنامه های مرتبط با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی کارنامه مثبت و قابل قبولی ارایه دهند.
فرماندار تایباد نیز در این مراسم همجواری این شهرستان با کشور افغانستان را فرصت طلایی در زمینه های اقتصادی و اشتغالزایی دانست و گفت: گمرک دوغارون در این شهرستان به عنوان یکی از مهمترین و برترین گمرکات کشور محسوب می شود که بیش از 100سال قدمت دارد و بیش از 50 درصد کالاهای صادراتی استان از طریق این گمرک صادر می شود.
حسین شرافتی راد به وجود بیش از 470 کارخانه و واحد تولیدی در شهرک هرات افغانستان و برخی از نواحی این ولایت اشاره کرد و افزود: هم اکنون بیشترین اقلام مورد نیاز ولایت هرات افغانستان از استان خراسان رضوی و برخی نیز از دیگر استان ها نظیر تهران، شیراز، اصفهان، یزد و سمنان تامین می شود.
وی اظهار کرد: هرات یکی از مهمترین بازارهای کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون 120 کیلومتر فاصله دارد.
وی گفت: بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و هندی و دیگر کشورهای همسایه افغانستان از طریق کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس به گمرکات بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی ترانزیت شده و از طریق گمرک دوغارون صادر می شود.
شرافتی راد افزود: در سالی که مزین به شعار 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' می باشد دولت باید نگاه ویژه ای به توسعه و رونق گمرک دوغارون داشته باشد تا بتوانیم از ظرفیت های موجود در این منطقه برای تامین معیشت خانواده های مرزنشین و رونق بازار اشتغال در این خطه مرزی استفاده کنیم.
مرز دوغارون در 18 کیلومتری شهر تایباد قرار دارد.
شهرستان 117 هزار نفری تایباد نیز در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
7494 / 6053 خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.