به گزارش ایرنا محمد صادق معتمدیان چهارشنبه شب در جمع مردم شهر حاجی آباد زیرکوه اظهار داشت: به دنبال سرمایه گذاران بیشتری برای فروش سوخت در مرز هستیم تا سهم مرزنشینان به بیش از 2 میلیون تومان برسد.
وی مرز را یکی از ظرفیت های مهم و بالقوه در شهرستان زیرکوه عنوان کرد و افزود: وجود بازارچه مرزی یزدان و هم مرزی با 2 استان فراه و هرات ظرفیت های خوبی برای شهرستان زیرکوه است که ویژگی منحصر به فردی هم نسبت به سایر شهرستان ها محسوب می شود.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه محصولات کشاورزی استراتژیک، بسترهای بومگردی، گردشگری و طبیعت نیز از ظرفیت های دیگری در شهرستان زیرکوه است گفت: این بخش ها نیازمند برنامه ریزی است تا ظرفیت های بالقوه به فعلیت برسد.
وی با اشاره به اقتصاد مرزی و برنامه های پیش رو برای تقویت آن افزود: رایزنی هایی در سفر به افغانستان با مدیران ارشد این کشور انجام گرفته که امیدواریم نتیجه بخش باشد.
معتمدیان با تاکید بر اینکه در بحث تجارت بین المللی نیازمند همکاری مشترک هستیم یادآور شد: بازگشایی بازارچه های مرزی یکی از محورهای اصلی مذاکره با افغانستان بوده است.
وی گفت: چون بازارچه های مرزی تاکنون منافعی برای کشور مقابل نداشته منجر به تعطیلی شده است لذا باید با رویکرد جدیدی به دنبال بازگشایی آن باشیم.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سفر اخیر سفیر ایران در افغانستان نیز یادآور شد: در این سفر ظرفیت ها و توانمندی های استان عرضه شده و مصوباتی نیز این سفر در برداشت که مهمترین آن بازگشایی دائم بازارچه ها و تثبیت آن است.
وی با تاکید بر اینکه بازارچه یزدان در اولویت بازگشایی است ابراز امیدواری کرد؛ در آینده شاهد تثبیت و بازگشایی مرز یزدان باشیم.
معتمدیان با بیان اینکه در بحث استقرار گمرک و نصب تجهیزات لازم نیز تصمیمات لازم انجام شده است ادامه داد: حتی دستور بازگشایی یک طرفه مرز داده شده اما مقاومت هایی از طرف کشور مقابل است که امید است در میان مدت به شکل پروتکلی مساله مرز یزدان را حل کنیم تا به عنوان یک ظرفیت در بحث تامین معیشت مردم به کار گرفته شود.
وی با اشاره به قوانینی که می تواند بخشی از مشکلات مرزنشینان را حل کند گفت: ساکنان تا شعاع 20 کیلومتری مرز می تواند درصدی از فروش سوخت بهره مند شوند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در گذشته از فروش سوخت در مرز 15 درصد به مرزنشینان می رسد اما اکنون این رقم به 20 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: سهمیه اختصاص یافته به استان 1.5 میلیون لیتر در ماه بود که با ساز و کار جدید این میزان به 10 میلیون لیتر افزایش یافت.
معتمدیان افزود: در اولین ماه برگزاری مزایده ملی با فروش سهمیه نفت استان در یک ماه 6 میلیارد تومان عواید فروش سوخت بود که 50 درصد از این مبلغ به حساب مرزنشینان در شعاع 20 کیلومتری پرداخت شد و مرحله دوم آن نیز فروردین ماه جاری واریز می شود.
وی با بیان اینکه سهم هر مرزنشین از فروش یک ماه سوخت یک میلیون و 500 هزار تومان است اظهار داشت: خشکسالی و مشکلات اقتصادی باعث شده که بسیاری از روستاهای مرزی خالی از سکنه شود اما با جدیت در این کار امید است که زندگی مرزنشینان رونق گیرد.
استاندار خراسان جنوبی از اخذ مجوز جدیدی از وزارت نفت خبر داد و گفت: بر اساس این مجوز می توانیم به صورت نامحدود فروش سوخت را انجام دهیم.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های قانونی در مرزنشینی نشان از تدبیر دولت و نظام به مناطق مرزی است ادامه داد: بخش قابل توجهی تامین امنیت مرزها به عهده خود مردم است.
معتمدیان، نشاط اجتماعی به وجود آمده ناشی از بارندگی های اخیر در استان را یادآور شد و گفت: برنامه 2 ساله ای تدوین شده و در بحث زیرساخت ها نیز اعتبارات خوبی تخصیص پیدا کرده که امید است با روحیه جهادی برای پیشرفت بیشتر استان تلاش کنیم.
وی افزود: در این سفرها تمامی مشکلات به صورت کارشناسی بررسی شده و مصوبه ابلاغ می شود بر همین اساس قول فضایی نمی دهیم بلکه به دنبال خدمت حداکثری هستیم.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم از دغدغه مند بودن مدیران مطمئن باشند ابراز امیدواری کرد؛ روزی برسد که هیچ کدام از روستاها مشکل زیرساختی از جمله جاده ، گاز یا دیگر موارد نداشته باشد.
وی با اشاره به حضور 20 مدیرکل در سفر شهرستانی یادآور شد: تاکید ما بر این است که تصمیمات را به اتاق های دربسته و دیوارها محصور نکنیم بلکه ترتیب داده شود تا مردم بدون واسطه با مسئولان در ارتباط باشند.
معتمدیان برپایی میز خدمت در سفرهای شهرستانی را نمونه ای حضور مدیران در جمع مردم عنوان کرد و گفت: مشکل اراضی شهر حاجی آباد نیز در قالب کارگروهی که به زودی تشکیل خواهد شد مورد بررسی قرار گرفته و با نگاه مثبت به دنبال حل مساله خواهیم بود.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.