به گزارش ایرنا حسین حسین پور روز دوشنبه در نشست شورای عشایری خراسان جنوبی افزود: جمعیت عشایر استان 15 هزار و 676 خانوار برابر با 81 هزار نفر است که بیش از 13 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: جمعیت عشایر خراسان جنوبی با دارا بودن بیش از یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک و سنگین 34 درصد جمعیت دامی و 30 درصد تولیدات دامی را دارد.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: 80 درصد جمعیت عشایری استان در مناطق مرزی سکونت دارند که اگر نتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای رفع مشکلاتشان انجام دهیم در بلندمدت این مناطق رها و خالی از سکنه خواهد شد.
وی گفت: اکنون 40 درصد مراتع استان در اختیار عشایر قرار دارد که این مراتع از نوع درجه سه و فقیر هستند اما عشایر با کمبود علوفه برای دام مواجه شده اند.
حسین پور یادآور شد: امسال 230 میلیارد تومان اعتبار به حوزه عشایری کشور اختصاص یافت که سهم استان از این میزان هفت درصد معادل 14 میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: از مجموع سهم اعتبارات ملی حوزه عشایری استان تاکنون هشت میلیارد و 22 میلیون تومان تخصیص یافته است.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: اعتبارات استانی حوزه عشایر در استان نیز 10 میلیارد و 220 میلیون تومان است که تاکنون سه میلیارد و 400 میلیون تومان تخصیص یافته است.
وی افزود: سهم اعتبارت عشایر کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده 45 میلیارد تومان است که از این میزان سه میلیارد و 273 میلیون تومان به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.
حسین پور اظهار داشت: سرانه هر خانوار عشایری خراسان جنوبی از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده 223 هزار تومان است که این میزان باید افزایش یابد.
وی از فعالیت 10 شرکت تعاونی عشایری در استان خبر داد و گفت: بیشتر وظایف شرکت تعاونی و اتحادیه عشایری در زمینه تهیه، تامین و توزیع نهاده های دامی، وسایل، تجهیزات و مواد مورد نیاز اعضا و طراحی، تدوین و اجرای طرح های و پروژه های تولیدی و عمرانی است.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: اکنون 46 صندوق اعتباری خرد زنان عشایری با یکهزار و 585 نفر عضو نیز در استان راه‌ اندازی شده است.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال 9 هزار و 700 تن آرد و 24 هزار تن نهاده دامی توسط شرکت های تعاونی استان بین عشایر توزیع شده است.
حسین پور گفت: اکنون یک پروژه ملی شامل آبرسانی به 40 محله عشایری در منطقه بمرود شهرستان زیرکوه در حال انجام است که برای اجرای آن 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی افزود: 850 سامانه پنل خورشیدی در مناطق عشایری استان باید نصب شود که 85 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: 80 درصد عشایر در مناطق مرزی ساکن هستند در حالیکه سهمیه سوخت تنها به خانوارهایی تعلق می گیرد که در شعاع 20 کیلومتری مرز قرار دارند.
نظر اسعدزاده افزود: با توجه به پراکندگی استان و دارا بودن نقاط خشک و کویری آن انتظار می رود شعاع سهمیه سوخت تا 50 کیلومتر در نظر گرفته شود.
وی خواستار خرید تضمینی گوشت قرمز از عشایر و مرزنشینان شد و گفت: سود محصولات لبنی و دامی عشایر به جیب دلالان می رود که این موضوع سبب کاهش جمعیت دامی استان شده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.