گزارش جی پلاس از آخرین یافته محققان؛

ترک اعتیاد با گورخرماهی!

محققان دانشگاه یوتا دریافتند که به دلیل اشتراکاتی که گورخر ماهی با انسان از لحاظ ژنتیکی دارد می تواند زمینه مناسبی را در یافتن راه حلی در جهت کاهش اعتیاد و مصرف مخدر فراهم کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ با وجود آنکه بحران مواد مخدر یا اپیوئید در حال توسعه بوده، متاسفانه علم در این زمینه هنوز آنچنان رشد نکرده است.

به منظور درک بهتر این بحران، محققان دانشگاه یوتا با ایجاد سیستمی به مطالعه گورخرماهی، یک نوع ماهی استوایی کوچک پرداختند. در این سیستم به ماهیان به اندازه ای که خود می خواهند هیدروکودون، مخدری معمول برای از بین بردن درد که توسط پزشکان تجویز می شود، استفاده کنند.

پس از گذشت یک هفته، تغییراتی در ماهی ها دیده شد، رفت و آمدشان برای مصرف مخدر افزایش یافت و 48 ساعت پس از آخرین مصرف ماهی های شرطی شده نشانه های از اضطراب را از خود بروز می دادند.

در ابتدا این ماهی ها برای گرفتن غذا از طریق شنا کردن از روی یک پلت فرم زرد رنگ تعلیم داده شدند که دانشمندان مواد مخدر را جایگزین غذا کردند. این ماهی ها هم همانند انسان تمایل خود را به مصرف این مخدر نشان دادند!

بنابر این گزارش، محققان امیدوارند با استفاده از این ماهی ها بتوانند روش های درمانی جدیدی را بیابند که بتواند رفتار تمایل به مصرف مخدر را در انسان درمان کند و زندگی هزاران نفر را نجات دهند.

گورخر ماهی با انسان 70 درصد ژن مشترک دارد و همچنین مسیرهای بیولوژیکی که منجر به اعتیاد می شود، هم در گورخر ماهی و هم در انسان مشابه هستند.

همانند انسانها، آنها نیز یک گیرنده μ-opioid و دو دستگاه انتقال دهنده عصبی با نام" دوپامین و گلوتامات" دارند که سیستم پاداش را در مغز ایجاد می کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید