علائم مسمومیت ناشی از مصرف الکل

علائم اولیه مسمومیت با متانول معمولاً بین نیم تا چهار ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود و شامل تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد، گیجی و خواب‌آلودگی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران، سرپرست گروه تجویز و مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، به خطرات جدی مصرف مشروبات الکلی، به‌ویژه انواع تقلبی و دست‌ساز، اشاره کرده و درباره علائم مسمومیت با متانول هشدار داد. این مواد می‌توانند به نابینایی و حتی مرگ منجر شوند.

خبرانلاین نوشت؛ راضیه کشاورز ملکی سرپرست گروه تجویز و مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش موارد مسمومیت با الکل در سطح کشور، تأکید کرد: مصرف مشروبات الکلی تقلبی، به‌ویژه آن‌هایی که حاوی متانول هستند، می‌تواند خطرات جانی و جدی را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه توضیح داد: متانول، نوعی الکل سمی است که در مشروبات الکلی قاچاق، ضدیخ و برخی از حلال‌ها وجود دارد و می‌تواند علائم اولیه مسمومیت را در مدت‌زمان کوتاهی بروز دهد.

کشاورز ملکی در خصوص علائم مسمومیت با الکل بیان کرد: علائم اولیه مسمومیت با متانول معمولاً بین نیم تا چهار ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود و شامل تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد، گیجی و خواب‌آلودگی است. متأسفانه در این مرحله بسیاری از بیماران به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

سرپرست گروه تجویز و مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو به علائم اصلی مسمومیت اشاره کرد: ممکن است بین ۶ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف الکل بروز کند. این علائم شامل اختلالات بینایی مانند تاری دید، دید برفکی، تغییر میدان بینایی، ترس از نور، دوبینی و حتی کوری کامل است.

وی هشدار داد: پس از گذشت ۲۴ ساعت، وضعیت بالینی فرد مسموم به‌طورجدی وخیم‌تر می‌شود و ممکن است به تشنج و اغما منجر شود که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ شود.

کشاورز ملکی تأکید کرد: شناسایی سریع فرد مسموم بر اساس علائم بالینی و انجام اقدامات درمانی فوری می‌تواند جان فرد را نجات دهد؛ بنابراین در صورت مشاهده علائم اولیه در فردی که با الکل یا متانول در تماس بوده، ضروری است که هر چه سریع‌تر او را به مراکز درمانی منتقل کنیم.

وی در پایان بر اهمیت رعایت قوانین شرعی و قانونی در کنار آگاهی از خطرات مصرف الکل تأکید کرد و گفت: مصرف مشروبات الکلی نه‌تنها غیرقانونی است، بلکه سلامت جسمی و روانی افراد را نیز به‌شدت تهدید می‌کند. باتوجه‌به خطرات جدی نظیر کوری و مرگ، توصیه می‌شود افراد از مصرف هرگونه مشروبات الکلی، به‌ویژه انواع تقلبی و غیراستاندارد، خودداری کنند.

سرپرست گروه تجویز و مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو افزود: اگر فردی در ۷۲ ساعت گذشته از مشروبات الکلی استفاده کرده است، بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کند تا از عدم بروز مشکلات جدی اطمینان حاصل کند. مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری مانند کوری و مرگ به همراه داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید