جام جهانی فوتبال ۲۰۱۷ - جوانان

پیروانی در گفتگو با جی پلاس: قول می دهم شرمنده مردم نشویم/ کی روش کتابی است که در ایران خوب ورق نخورد! / نورافکن بااستعدادترین بازیکن لیگ برتر است

سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان ایران که تیمش در نخستین بازی جام جهانی 2017 یکشنبه مقابل کاستاریکا قرار می گیرد، قول داد که شرمنده مردم ایران نشود و تیمش بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد. او آخرین توصیه ها را هم از کارلوس کی روش دریافت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال جوانان ایران که سال گذشته موفق شد پس از 16 سال، در یک صعود تاریخی جواز حضور در مسابقات جام جهانی 2017 را کسب کند، اکنون در کره جنوبی (میزبان رقابت ها) کارش را آغاز می کند.

تیم ایران که در جام جهانی 2017 با تیم‌های زامبیا، کاستاریکا و پرتغال هم‌گروه شده در این دوره با تلاش دوساله امیرحسین پیروانی و پرورش استعداد‌های نوجوانان کاری را انجام داد که پیش از این تنها چهارمرتبه در تاریخ فوتبال کشور رخ داده بود. این بار اما تیم ملی جوانان تشکیل شده از بازیکنان مستعد متعددی که عمدتا در تیم های لیگ برتری هم به میدان رفته اند تا اکنون امید به درخشش ایران در جام جهانی بیشتر شود.

امیر حسین پیروانی سرمربی تیم ملی کمتر از 20 سال ایران در راه آماده سازی این تیم با مشکلاتی متعددی از همان اولین روزهای تشکیل تیم مواجه بود. مسائلی چون نبود کامل نبودن لیست بازیکنان در اردوها تا جایی که امید نورافکن کاپیتان تیمش را در واپسین دقایق قبل از اعزام به کره جنوبی در اختیار گرفت، تغییر در برخی برنامه ها بخاطر محدودیت منابع مالی، بحث قرارداد کادر فنی و... که همیشه مربیان تیم های پایه با آن دست به گریبان هستند، همچون گذشته پابر جا بود.

این مربی جوان بر خلاف همتایان خود، تعامل بسیار خوبی با هم با کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی بزرگسالان دارد و هیچ گاه از اینکه مورد آموزش او قرار بگیرد، گریزان نبوده است. او حال در اندیشه رقم زدن نتیجه خوبی در جام جهانی است و در آخرین روزهای باقی مانده تا این رقابت‌ها دیگر به مسائل حاشیه ای فکر نمی کند و تمام فکر خود را معطوف به هدفش کرده است.

امیرحسین پیروانی پس از طی آخرین مراحل آماده سازی تیم ملی و تنها چند روز پیش از اولین مسابقه در جام جهانی 2017 در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار ورزشی جی پلاس، پیرامون مسائل مختلف از اولین روز قبول هدایت تیم ملی تا کشف و پرورش بازیکنانش گفت و قول داد که شرمنده مردم ایران نشوند و بهترین نتایج را در این رقابت‌ها کسب کنند.

** چطور شد که هدایت تیم ملی جوانان را به شما سپردند؟

حدود دو سال و نیم پیش، جلسه ای با کمیته فنی فدراسیون فوتبال داشتم. بعد از اینکه برنامه ام را در حضور مرتضی محصص، فریدون معینی، هادی آیت اللهی، هومن افاضلی، دکتر احسانی و دیگر اعضای این کمیته ارائه کردم، مسئولیت تیم جوانان را به من دادند.

** شرایط تیم چطور بود؟ آیا تیم در حد صعود به جام جهانی بود؟

در ابتدا قرار بود تیم نوجوانان که مصطفی قنبرپور خیلی برای آن زحمت کشیده بود، شاکله اصلی تیم جوانان باشد. اما احساسم این بود که این تیم باور لازم را ندارد، لذا با همکارانمان در حد توان و زمان استعدادیابی را آغاز کردیم و توانستیم بازیکنان خوبی را انتخاب کنیم.

** مراحل استعدادیابی و پیدا کردن بازیکنان و پرورش آن‌ها در تیم ملی چطور پیش رفت؟

فدراسیون گفت که نتیجه مهم نیست و شما 40 بازیکن جدید و خوب را به فوتبال کشور معرفی کنید. با اینکه فدراسیون این اطمینان را داد، اما متاسفانه میزان سنجش و ارزیابی عملکرد مربی، نتیجه است و اگر نتیجه نمی‌گرفتم شاید الان اینجا نبودم و مصاحبه ای هم در کار نبود! البته توانستیم هم تیم خوبی بسازیم و هم نتایج مطلوبی هم در مقدماتی قهرمانی آسیا بگیریم.

تیم ملی فوتبال جوانان

** رقابت‌های مقدماتی قهرمانی آسیا در مشهد اولین نمایش رسمی تیم شما بود؟

موقعی که تیم را انتخاب کردیم، هیچ بازیکنی به عنوان بازیکن ذخیره و یا حتی در تمرین‌ تیم های بزرگسالان هم شرکت نمی کرد. آنها به عنوان بازیکنان تیم های نوجوانان، جوانان و بازیکنان تیم های شهرستانی و لیگ دسته یک شناخته می شدند. ما آنها را به تیم ملی دعوت کردیم و اولین حضور رسمی تیم، مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا بود. آنجا با اردن، کویت و نپال هم گروه بودیم که سرانجام با اقتدار از گروه صعود و به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی آسیا راه یافتیم.

عملکرد تیم فراتر از پیش بینی ما بود. با 15 گل زده در سه بازی، بدون گل خورده و با 9 امتیاز و نتیجه عالی به دور نهایی صعود کردیم. بعد از آن هم تنها 9 ماه وقت داشتیم آماده این مسابقات شویم.

** روند آماده‌سازی تا شروع رقابت‌های قهرمانی آسیا چطور بود؟

آماده سازی خیلی خوبی داشتیم. در شهرستان‌های مختلف از جمله در تهران و در تورنمنت سنگاپور و چین شرکت کردیم. در سنگاپور اول شدیم. در تورنمنت چین بعد از مکزیک دوم شدیم. در آلمان و ترکیه اردوی خوبی داشتیم. مسابقات قهرمانی آسیا بسیار سخت بود. اسم گروه مان، گروه مرگ بود. قطر، قهرمان دوره قبل، ژاپن قهرمان این دوره و حتی یمن که سال قبل ما را شکست داده بود، در گروه ما بودند.

** از عملکرد تیم رضایت داشتید؟

در بازی اول با قطر با کادرفنی 12نفره اسپانیایی دیدار کردیم که ژاوی هرناندز را کنار خود داشت. بورا میلوتینووچ مدیر فنی قطر بود که با 5 تیم سابقه حضور در جام جهانی را داشت. به آنها تیم 2022 قطر می گفتند چرا که قرار است برای جام جهانی به میزبانی قطر آماده شود. در آن مسابقه با وجود یک بازی خوب، گل به خودی خوردیم. در نیمه دوم هم 10 نفره شدیم ولی به بازی برگشتیم و گل تساوی را زدیم. با این تساوی حداقل از  قطر عقب نمی‌ماندیم.

** در بازی دوم هم که به مصاف قهرمان آسیا رفتید...

بله؛ بازی بسته را در دستور کار داشتیم و می خواستیم با انتقال سریع توپ به جلو، نتیجه مطلوب را بگیریم. شرایط جسمی ما خوب بود و در 20 دقیقه پایانی می توانستیم سه گل بزنیم ولی با این تیم هم مساوی کردیم تا شرایط برای صعود در صورت پیروزی در بازی پایانی مهیا شود.

** در نهایت یمن را هم پشت سر گذاشتید و صعود از گروه قطعی شد.

یمن با وجود دو شکست مقابل قطر و ژاپن اما مقابل ما با انگیزه ظاهر شد. آنها قول پاداش از قطر گرفته بودند چرا اگر ما را شکست می‌دادند یا مساوی می‌گرفتند، قطر صعود می کرد. یمنی‌ها بازی اتوبوسی انجام می دادند و اتلاف وقت می کردند ولی خوشبختانه این بازی را پیروزی پشت سر گذاشتیم و به عنوان تیم دوم صعود کردیم.

** در مرحله بعدی هم که کار سخت و سرنوشت سازی در بازی مقابل ازبکستان داشتید چرا که در صورت پیروزی و راهیابی به نیمه نهایی، پس از 16 سال به جام جهانی صعود می کردیم.

بله واقعا حساس بود. ازبکستان جزو تیم‌های قدرتمند آسیاست و در دوره گذشته مسابقات جام جهانی جوانان به جمع هشت تیم برتر هم صعود کرده بودند. از نظر من ازبکستان قوی‌ترین تیم مسابقات قهرمانی آسیا بود. مقابل آنها بهترین عملکردمان را ثبت کردیم و با پیروزی دو بر صفر برنده شدیم و ضمن صعود به جام جهانی 2017 حریف عربستان در نیمه نهایی آسیا شدیم.

** تیم شما تا قبل از بازی با عربستان تنها یک گل خورده بود اما چرا به یکباره 6 گل دریافت کردید و شکست خوردید؟!

بعد از شکست ازبکستان انگیزه بازیکنان پایین آمد؛ سه نفر از بازیکنان مثلث دفاعی تیم را هم از دست داده بودیم. این مثلث بسیار تاثیرگذار بود. در هفت بازی اخیر تنها یک گل خورده بودیم و نقطه قوت تیم به پاشنه آشیل ما تبدیل شد. امید نورافکن با مصدومیت به میدان آمد و نیما طاهری دو اخطاره بود و محمد سلطانی مهر را هم به دلیل مصدومیت نداشتیم. ما 6 گل خوردیم ولی بعد از هر گل جواب گل آن ها را دادیم. نتیجه عجیب 6 بر 5 ثبت شد ولی چیزی از ارزش‌های بازیکنان‌مان کم نشد چرا که بعد از 16 سال به جام‌جهانی صعود کرده بودیم.

تیم ملی فوتبال جوانان

**رابطه نزدیک شما و کارلوس کی‌روش همیشه زبانزد بوده و اخیرا هم جلسه‌ دیگری را هم پیش از حضور در جام جهانی برگزار کردید.

خوشبختانه جزو مربیانی هستم که در دو سه سال اخیر رابطه بسیار خوبی با کی‌روش داشتم. جلسات پرتعداد محسوس و نامحسوسی با او داشتم. کی روش خیلی محبت کرد و مخصوصا فکر می‌کنم خیلی مهم بود که یک هفته قبل از مسابقه تیم ملی بزرگسالان مقابل کره‌جنوبی و یک هفته قبل از اعزام به رقابت‌های قهرمانی آسیا با تیم ملی بزرگسالان بازی کردیم. این انگیزه بازیکنان ما را افزایش داد.

من مشکلات و برنامه تیم را با او در میان می گذاشتم. او تجربیاتش را انتقال داد و از راهکارهای لازم برای موفقیت گفت. مهم ترین جلسه هم هفته قبل بود. کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی پرتغال در جام جهانی جوانان به مقام قهرمانی رسیده و از تجربیاتش گفت. مجددا درباره مشکلات تیم صحبت کردیم. در رابطه با بازیکنانی که بعضا اجازه حضور آنها را در تیم ملی نمی دهند. نوع چینش تیم و نحوه بازی را مطرح کردم و به یک جمع بندی رسیدیم. مشخص شد چه اهدافی در این مسابقات خواهیم داشتیم. کی‌روش تمام موضوعات را گفت. جلسه طولانی و پرباری بود. این موضوع را بارها گفته‌ام که کی‌روش به لحاظ فنی کتاب وزینی است که امیدوار بودم در ایران بهتر ورق خورد ولی امیدوارم تاثیرگذاری خود را ادامه دهد. او سبک و سیاقی دارد که می تواند ما را از آسیا بالاتر ببرد و به تیم های مطرح دنیا نزدیک کند.

** ظاهرا برای دعوت و استفاده از بازیکنان تیم‌ ملی جوانان که دیگر جزو نفرات اصلی تیم های باشگاهی شان محسوب می شوند، با مشکلات زیادی روبرو بودید؟!

بله؛ البته واقعا خوشحال شدم بعد از اینکه کسب سهمیه کردیم 16 بازیکن ما جذب تیم‌های لیگ برتری شدند. برخی از آنها بازیکن ثابت و برخی هم به عنوان بازیکن نیمکت نشین حضور داشتند. از طرفی خوشحالم این نسل فوتبال، به عنوان نسل طلایی فوتبال معروف شده اما از اینکه بازیکنانم را کمتر در اختیار داشتم و کمتر توانستم هماهنگی لازم را میان آن‌ها ایجاد کنم طبیعتا ناراحتم. بازیکنان لیگ‌برتری و دسته یکی ما شامل: امید نورافکن از استقلال، عارف غلامی از سپاهان، نیما طاهری، رضا شکاری و محمد درخشانی مهر از ذوب آهن، شهاب عادلی و سینا خادم پور از نفت تهران، محمد سطلانی مهر، علی شجاعی و رضا جعفری از سایپا، نیما مختاری از گسترش فولاد، عارف‌آقاسی، علی طاهران و محمد امین بهرامی از تراکتورسازی رضا جبیره و حسین ساکی از صنعت نفت آبادان، امیر روستایی و فیض آبادی از پیکان، مهدی قایدی از ایران جوان بوشهر، علی شهسواری از سیرجان، ابوالفضل رزاق پور از نساجی، نیما میرزازاد از ملوان و ... هستند که بعضا در تیم هایشان و البته در تیم ملی جوانان خیلی هم تاثیرگذارند. خیلی خوشحالم این بازیکنان را در تحویل فوتبال ایران دادیم اما متاسفانه در فاصله صعود به جام جهانی و حضور در جام جهانی این بازیکنان را کمتر در اختیار داشتم.

** یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی امید نورافکن است که در واپسین دقایق او را تحویل گرفتید!

بعد از کش و قوس های زیاد و صحبت هایی که با علیرضا منصوریان انجام داد، آن ها نورافکن را در اختیار تیم ما گذاشتند. در حالی که استقلال و منصوریان می توانستند نورافکن را به واسطه بازی های حساس خود در آسیا در اختیار داشته باشند، آنها پرچم کشورشان را انتخاب کردند. من و منصوریان از سال های دور، رفاقت داریم و پیوند دوستی من و او با گذشت زمان عمیق تر می شود.

شرایط استقلال را درک می کنم و شاید گرفتن بازیکن از استقلال در این برهه کار سختی بود ولی استقلال تیم بزرگی است و بازیکنانی دارد که جای نورفکن را خالی نمی گذارند. در حال حاضر این فرصت فراهم شد که نورافکن در جام جهانی دیده شود.

امید نورافکن زمانی که به تیم ملی جوانان دعوت شد هیچ سابقه‌ای در تیم استقلال نداشت. او در رده‌های پایه استعداد بسیار درخشانی بود که در تیم ملی جوانان رشد کرد. زمانی که عضو تیم ملی نوجوانان بود در استقلال به میدان نمی‌رفت اما بعد از حضور در تیم ملی جوانان در استقلال بکار گرفته شد.

معتقدم او اکنون با استعدادترین بازیکن لیگ برتر است. بازیکن توانمندی که قطعا در آینده از او خبرهای بسیار زیادی می‌شنویم. بازیکنی که می‌تواند در جام جهانی کمک زیادی به ما کند و دیده شود. طبیعی است بازیکنی که در تیم ملی کاپیتان است و تاثیرگذاری بالایی دارد با غیبت خود خلائی را به وجود می‌آورد.

او بار را از روی دوش مربی تیم بر می‌دارد. در تیم ما به عنوان یک بازیکن باتجربه حضور دارد و بازیکنان او را به عنوان کاپیتان پذیرفته‌اند. دو بازیکن من هم در تیم تراکتورسازی به نام های محمدامین بهرامی و علی طاهران خیلی دیر اضافه شدند. در مجموع شرایط سختی داریم و امیدواریم بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.

تیم ملی فوتبال جوانان

** با توجه به اینکه تیم ایران در چهار دوره قبلی جام جهانی جوانان نتوانسته نتایج چندان خوبی بگیرد، اکنون چقدر به موفقیت تیم‌ ملی در جام جهانی 2017 امیدوار هستید؟

بسیار امیدوارم! چرا که بازیکنانم باور موفقیت را پیدا کرده اند. هر چند گروه بسیار سختی داریم؛ پرتغال پرافتخارترین تیم گروه است و دو بار قهرمان جهان شده و کاستاریکا از حوزه آمریکای مرکزی هم جزو تیم‌هایی است که در دوره قبلی شگفتی‌ساز شد. زامبیا هم قهرمان قاره آفریقاست و تیم‌هایی مثل سنگال، کامرون و آفریقای جنوبی نتوانستند این عنوان را به دست بیاورند؛ آنها تیم تکنیکی و سرعتی هستند.

وقتی برزیل حذف می‌شود و نمی‌تواند به این مسابقات صعود کند و یا صربستان قهرمان دوره قبل نتوانسته در این رقابت‌ها حاضر شود، این نشان از کیفیت بالای تیم‌های حاضر در جام جهانی پیش رو دارد. از اینجا به تمام مردم شریف ایران قول می‌دهم که تمام تلاش و سعی‌مان بر این است که بهترین عملکرد را در این مسابقات داشته باشیم و نتیجه بسیار خوبی کسب کنیم.

ما تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و خوشحالم در تهران توانستیم دو بازی تدارکاتی با تیم سنگال انجام دهیم. اگر زودتر به کره جنوبی اعزام می شدیم می توانستیم در آنجا یک بازی تدارکاتی برگزار کنیم که متاسفانه نشد. در حال حاضر هم شرایط میزبانی کره ای ها بسیار ایده آل است و فیفا هم به شدت روی فرآیند برگزاری رقابت ها نظارت دارد. چند جلسه تمرینی خوبی را پشست سر گذاشته و تقریبا مهیای بازی با کاستاریکا هستیم.

** صحبت پایانی ...

می‌خواهم از مربیان رده‌های پایه سراسر کشور که در دورترین نقاط کار می‌کنند، تشکر ویژه ای داشته باشم چرا که من حاصل زحمات و تلاش آن عزیزان را در تیم ملی هماهنگ کردم. همینطور از باشگاه‌ها ممنونم که همکاری لازم را با ما داشتند و خیلی منطقی با این موضوع برخورد کردند. قطعا نام ایران و تیم ایران از هر باشگاهی بزرگتر است و موفقیت تیم ملی منجر به خوشحالی میلیونها ایرانی می شود. از همکارانم برمک، پورمند، هوشمند، حیدری، دهقان، علی شیخ، مقدم و پزشک و فیزیوتراپ و همه عوامل تیم ملی جوانان تشکر می‌کنم که کمک کردند. همینطور مسئولان فدراسیون و کمپ تیم های ملی. برنامه کلی فدراسیون در جهت آماده سازی و کسب نتایج تیم ملی رو به رشد و موفقیت آمیز بوده چرا که اگر یکی از تیم‌هایی ملی به جام جهانی صعود کند این روند می‌تواند اتفاقی باشد اما وقتی همه تیم‌های ما موفق هستند و به جام جهانی صعود می‌کنند این نشان از روند صعودی فدراسیون دارد.

تیم ملی فوتبال نوجوانان و جوانان به جام جهانی صعود کرده است. تیم ملی بزرگسالان در آستانه صعود است. تیم های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی، سوم جهان شدند که باید تبریک ویژه ای هم به آنها بگویم. تیم فوتبال ساحلی ایران در جام جهانی واقعا در حد قهرمانی ظاهر شد. امیدوارم این اتفاق های خوب با موفقیت تیم جوانان در جام جهانی 2017 کره جنوبی و همینطور صعود تیم ملی بزرگسالان به جام جهانی 2018 تداوم یابد تا فوتبال ایران کم کم از قاره آسیا فاصله گرفته و به سطح فوتبال اروپا نزدیک شود.

دیدگاه تان را بنویسید