گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

یک کارشناس امور امنیتی و دیپلماتیک: مشابه عملیات اخیر در لبنان، در آینده علیه اسراییل اتفاق خواهد افتاد/ این عملیات پیشدستانه با هدف محدودسازی حزب الله است

یک اسرائیل نقاط ضعف فراوانی دارد. به نظر می رسد راه مقابله با این نوع عملیات های تروریستی و خرابکارانه از این نوع توسط اسراییل، آن است که گروه های مقاومت آمادگی داشته باشند و عملیات های متقابلی انجام دهند. کما این که در عملیات های ترور دانشمندان هسته ای، تا وقتی ایران دست به عملیات متقابل نزد، اسرائیلی ها این اقدامات تروریستی را در ایران متوقف نکردند.

یک کارشناس امور امنیتی و دیپلماتیک گفت: رژیم صهیونیستی در عملیات اخیر در لبنان از  خط قرمزهایی عبور کرده است و با این کار باب این نوع عملیات ها را علیه خودش در آینده باز کرده است. 

علی مهدیان در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره انفجار پیجر ها و سایر قطعات الکترونیکی در لبنان گفت: اسراییل در سرزمین محدودی غاصبانه شکل گرفته و برای بقای خود با چنگ و دندان و شبانه روز می جنگند. همان طور که می دانید در سرزمین های اشغالی، در غزه بیش از یکسال است که درگیر جنگ سنگینی است و در کرانه باختری هم  فلسطینیان رو به عملیات آورده اند و در جبهه شمال هم اسراییل با حزب الله طرف است. در این سو جبهه یمن به رویش باز شده و الان می توان گفت که بندر ایلات از کار افتاده و کشتی های اسراییلی مداوم از سوی یمنی ها، هدف قرار می گیرند. انگلیس و آمریکا هم با وجود تلاش های فراوان هنوز نتوانسته مانع حملات یمنی ها به کشتی های اسراییلی شوند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر عراق و سوریه به عنوان عقبه های جبهه لبنان و فلسطین به شدت فعال هستند و ایران هم که یک کشور پشتیبان از جبهه مقاومت است و می توان گفت هلال سبزی که از گذشته اسراییلی ها از آن می ترسیدند، شکل گرفته است. 

او به یکی از نقاط ضعف ارتش اسراییل اشاره کرده و گفت: ارتش اسراییل برای جنگ های کوتاه مدت آموزش دیده و با جنگ های 6 روزه تا حداکثر 33 روزه روبرو بوده است. به همین دلیل، با وجود این که الان نزدیک به یک سال است که در غزه می جنگند، به اعتراف تمام متخصصین غربی و آمریکایی به اهدافش نرسیده است و بزرگترین خطر را هم از جنوب لبنان حس می کند. 

مهدیان به عملیات اخیر اسراییلی ها اشاره کرد و گفت: تا الان اگر اسراییل، سوابقی در پیروزی های حیله گرانه داشته است مدیون دستگاه های اطلاعاتی اش است، نه توان نظامی. آنها این توان اطلاعاتی را قبل از اشغال فلسطین هم در پیشبرد اهدافشان کم و بیش داشتند و سال ها برای تصرف فلسطین نقشه می کشیدند. امروز هم طبیعی است که برای مقابله با دشمنانی که خود برای خود درست کرده اند دست به هر کاری بزنند و به خصوص از روش های اطلاعاتی استفاده کنند. 

این کارشناس سیاست خارجی گفت: 80 درصد اسراییلی ها دو تابعیتی هستند و معمولا هم طی فعالیت هایی که در سایر کشورها می کنند تابعیت اسراییلی خود را پنهان می کنند و این به آنها کمک می کند که در نفوذ و فعالیت های اطلاعاتی بیشتر دستشان باز باشد. 

مهدیان به دستگاه های الکترونیکی که در لبنان منفجر می شود اشاره کرد و گفت: پیجرها ظاهرا در یک کشور اروپایی، البته با برند تایوانی، تهیه شده و به لبنانی ها فروخته شده است. بی سیم ها و سایر دستگاه های الکترونیکی با عنوان یک برند ژاپنی ساخته شده است. البته سازندگان رسمی این قطعات ، ساخت این‌ها را انکار کرده و آن ها را تقلبی توصیف کرده اند. اما یک نکته را فراموش نکنید؛ عملیاتی این چنین، اختراع اسراییلی ها نیست؛ آنها از خط قرمزهایی در عملیات شان عبور کردند. انجام چنین کارهایی شاید به فکر گروه ها و دستگاه های اطلاعاتی هم دیگر می رسید،  اما همیشه بحث های بعد از عملیات هم وجود دارد که «اگر این کار را کردیم و این راه را باز شد ، بعدش چه اتفاقی می افتد؟!»

او درباره این که آیا این عملیات آیا آسیب جدی به حزب الله وارد کرده؟ گفت: همان طور که گفته می شود و در رسانه ها هم شنیدیم، ۹۰ درصد مخابرات حزب الله سیمی است و فقط ۱۰ درصد آن بی سیم است و از آن ۱۰ درصد فقط ۲ درصد آسیب دیده و لذا فرماندهی و کنترل حزب الله آسیبی ندیده است.

مهدیان در ادامه گفت: اسرائیل قبلا هم از این نوع اقدامات را بلد بود، اما شاید از عواقب اجرای این عملیات ها می ترسید؛ چرا که می دانست ممکن است مشابه آن علیه خودش استفاده شود. اما چرا دست به این اقدام خطرناک زد؟! به نظر من به دلیل قرار گرفتن در شرایط خطرناک فعلی اش است. اسرائیل الان بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به حفظ امنیتش احساس خطر می کند. به نظر من شاید سایر دستگاه های اطلاعاتی کشورهای بزرگ درباره این عملیات به اسرائیل هشدار هم داده باشند. 

وی با بیان اینکه اسراییل هم اکنون عملیات هایی کرده و تعدادی را کشته و زخمی کرده است، افزودک اما خود و حامیانش باید منتظر این نوع عملیات ها به همین شکل علیه خودشان باشند چون وقتی جرقه ای ایجاد کردید که بشکه باروت را منفجر کند، معلوم است که دیگران هم از این فعالیت ها بلد هستند و آنها هم انجام می دهند. 

مهدیان گفت: معتقدم اسرائیل با این عملیات یک هدف بزرگ دارد و آن تلاش برای کشاندن منطقه به آشوب و ناامنی است تا آمریکا و اروپا او را در شرایط فعلی یاری کنند و به حمایت از او وارد جنگ در خاورمیانه شوند. لذا جبهه مقاومت و پشتیبانانش از جمله ایران هم باید هوشیار باشند و در این دام که اسرائیلی ها برای آنها پهن کرده اند نیفتند. الان شاید یکی از هوشمندانه ترین کارهای مسئولین و محور مقاومت هم این است که در این دام نیفتند.

او درباره این که آیا ممکن است برندهای مطرح جهان اجازه دهند که دستگاه هایشان این طور تبدیل به قطعات انفجاری شود؟ گفت: برندهای مطرح هیچ گاه این خطا را مرتکب نمی شوند، چون به اعتبارشان لطمه می زند و معلوم است که اینها از سوی صهیونیست ها کپی کاری شده بوده و به اسم شرکت های معتبر تهیه شده و حتما توسط نفوذی ها در اختیار نیروهای مقاومت قرار گرفته است. این اتفاقات یک پشت پرده نفوذ دارد و حتما این وجه ماجرا دنبال خواهد شد. البته فراموش نکنید که سازمان ها برای آبروداری خط نفوذ را انکار می کنند، اما بدون نفوذ این کار ممکن نیست. این یک طراحی جامع و ترکیبی و هیبریدی بوده است 

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق می تواند مقدمه حمله اسراییل به جنوب لبنان باشد؟ گفت: این کار مقدمه حمله نیست، بلکه بیشتر یک عملیات پیشدستانه است تا حزب الله را محدود کند. به نظرم در جبهه شمال هم حزب الله و هم اسراءیل به دلیل شرایط و مشکلاتی که دارند وارد جنگ گسترده سرزمینی و جغرافیایی نمی شوند، اما اسراییل خیلی دوست دارند که پای آمریکا و اروپا را به جنگ با حزب الله و ایران به عنوان پشتیبان حزب الله بکشد؛ ولی این که خودش وارد جنگ گسترده با حزب الله شود، به نظر بعید است و احتمالش کم است. اما اگر توافقات پشت پرده، به خصوص با آمریکایی ها، صورت گرفته باشد که نتیجه جنگ با لبنان و حزب الله جنگ فراگیر در منطقه و به خصوص ایران باشد، احتمال آن وجود دارد. البته به نظر می رسد آمریکاییان عاقل تر از آن باشند که در دام اسرائیل بیفتند.

او در پایان گفت: اسرائیل نقاط ضعف فراوانی دارد. به نظر می رسد راه مقابله با این نوع عملیات های تروریستی و خرابکارانه از این نوع توسط اسراییل، آن است که گروه های مقاومت آمادگی داشته باشند و عملیات های متقابلی انجام دهند. کما این که در عملیات های ترور دانشمندان هسته ای، تا وقتی ایران دست به عملیات متقابل نزد، اسرائیلی ها این اقدامات تروریستی را در ایران متوقف نکردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.