حماس اعلام کرده که تنها با توافقی موافقت می کند که منجر به آتش بس دائمی، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه و تبادل «جدی» اسرا شود. حسام بدران، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، روز جمعه موضع این گروه را تکرار کرد و گفت که مشخص شده است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مذاکرات را به بازی گرفته است.

به گزارش جماران، ایالات متحده، قطر و مصر روز جمعه پس از دو روز مذاکرات فشرده در پایتخت قطر، دوحه، با صدور یک بیانیه مشترک  اعلام کردند که میانجی‌ها «پیشنهاد نهایی» را ارائه کرده‌اند که به اجرای «سریع» توافقی که به جنگ در غزه پایان می‌دهد و آزادی اسرای اسرائیلی را تضمین می کند، منتهی خواهد شد.  این سه کشور مذاکرات آتش بس در دوحه را جدی و سازنده خواندند.

الجزیره در گزارشی در این باره نوشت:  دور کنونی مذاکرات روز پنجشنبه و جمعه در بحبوحه ترس از جنگ منطقه ای پس از کشته شدن یک فرمانده ارشد حزب الله در بیروت توسط اسرائیل و ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در تهران آغاز شد.  بیانیه روز جمعه بازتاب اظهارات قبلی میانجی ها در رد هرگونه تاخیر در اجرای توافق برای دستیابی به آتش بس و آزادی اسرا بود.  این سه کشور در بیانیه خود گفتند: «هم اکنون مسیر برای حصول نتیجه، نجات جان افراد، ایجاد آرامش برای مردم غزه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای مشخص شده است.»

در این اطلاعیه جزئیاتی در مورد آخرین پیشنهاد ارائه نشده است، اما گفته می‌شود که بر اساس توافقی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه می ارائه کرد. طرح مورد حمایت ایالات متحده شامل تلاش چند مرحله ای برای پایان دادن به جنگ است که با توقف شش هفته ای درگیری آغاز می شود و می تواند برخی از اسرای اسرائیلی را که در غزه نگهداری می شوند و اسیران فلسطینی در زندان های اسرائیل را آزاد کند. در مرحله دوم، نبردها پایان دائمی خواهد داشت و تمامی اسرای باقیمانده اسرائیلی آزاد خواهند شد. بخش پایانی این توافق شامل بازسازی نوار غزه است که در اثر جنگ اسرائیل ویران شده است.

در بیانیه مشترک کشورهای میانجی آمده است: «تیم‌های کاری در روزهای آینده به کار فنی درباره جزئیات اجرا، از جمله ترتیبات اجرای توافق‌ها، مفاد کمکهای  بشردوستانه و همچنین جزئیات مربوط به گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان ادامه خواهند داد.»

روز جمعه، بایدن نسبت به چشم انداز دستیابی به توافق ابراز خوش بینی کرد.  کاخ سفید بعداً اعلام کرد که بایدن با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای داشته تا «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات آتش‌بس را بررسی کند .وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز شنبه به تل آویو سفر خواهد کرد تا «به تلاش‌های دیپلماتیک فشرده برای انعقاد توافق ادامه دهد.»

حماس اعلام کرده که تنها با توافقی موافقت می کند که منجر به آتش بس دائمی، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه و تبادل «جدی» اسرا شود. حسام بدران، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، روز جمعه موضع این گروه را تکرار کرد و گفت که مشخص شده است  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مذاکرات را به بازی گرفته است. بدران در پاسخ به سوالی درباره خوش بینی ابراز شده از سوی آمریکا، گفت حماس آمریکا را میانجی نمی بیند، بلکه به عنوان حامی جنگ اسرائیل علیه غزه می بیند. در عمل، ایالات متحده برای ادامه اشغال و برای ادامه این جنگ توسط نتانیاهو چراغ سبز نشان می دهد و در عین حال پیشنهاد می کند که جو مثبتی وجود دارد. در واقع، نتانیاهو به فضایی که آمریکایی‌ها درباره آن صحبت می‌کنند اهمیتی نمی‌دهد.

اسرائیل به نوبه خود چشم انداز روشنی برای پایان دادن به جنگ بیان نکرده است. در حالی که برخی از مقامات اسرائیلی گفته اند که از آتش بس پیشنهاد حمایت می کنند، نتانیاهو بارها تاکید کرده است که جنگ تا زمانی که این رژیم به پیروزی کامل دست یابد، ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو با فشار روسای امنیتی خود برای پذیرش توافق و توقف درخواست‌های جدیدی که می‌تواند مذاکرات را از مسیر خود خارج کند، مواجه بوده است. اما روز جمعه، دفتر نخست وزیر اسرائیل ادعا کرد که حماس طرفی است که مانع تلاش ها برای دستیابی به توافق می شود.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت که مذاکرات در دوحه آغازی امیدبخش داشته است. او به خبرنگاران گفت: این کار حیاتی است.  موانع باقی مانده قابل غلبه هستند و ما باید این روند را به پایان برسانیم.

وزارت امور خارجه قطر نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که میانجی‌ها «در تعهد خود برای پیشبرد تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه مصمم هستند».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.