از کابینه جنگ رفت. از دولت رفت. بنی گانتز به جایی که پیش از جنگ غزه در آن قرار داشت، بازگشته است: وزیر جنگ سابق، رئیس سابق ستاد ارتش و رقیب سیاسی اصلی نخست وزیر بنیامین (بی بی) نتانیاهو.

به گزارش جماران، بنی گانتز عضو کابینه جنگ رژیم اسرائیل ساعاتی پیش وعده داده شده خود را محقق کرده و استعفای خود از حضور در دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را اعلام کرد. او در سخنانی در این خصوص گفت: مشارکت من در شورای جنگ برای یک سرنوشت بود و نه مشارکت سیاسی. خروج از کابینه تصمیمی پیچیده و دردناک است. من کابینه اضطراری را با اندوه ترک می کنم. از نتانیاهو می‌ خواهم که هر چه زودتر به برگزاری انتخابات زودهنگام تن داده و یک کمیته تحقیقات سراسری تشکیل دهد.

بنی گانتز در ادامه سخنانش اتهاماتی را متوجه نخست وزیر این رژیم کرده و  گفت: نتانیاهو به دلیل ملاحظات سیاسی مانع از تصمیم گیری های راهبردی مهم می شود. ملاحظات سیاسی کابینه نتانیاهو تصمیمات راهبردی در جنگ غزه را مختل می کند. من از این کابینه خارج می شوم؛ زیرا نتانیاهو مانع از پیشرفت ما به سوی دستیابی به پیروزی واقعی می شود.

این عضو کابینه جنگ رژیم اسرائیل  پیشتر تا دهم ژوئن ( امروز دوشنبه)  به بنیامین نتانیاهو مهلت داده بود تا راهبرد مشخصی را در مورد جنگ و مرحله ما بعد آن اعلام کند.

سی ان ان در نوشتاری کوتاه به این پرسش پاسخ داده که چرا این اقدام بنی گانتز مهم است و چرا همزمان می تواند تاثیر ویژه ای هم بر شرایط نداشته باشد:

از کابینه جنگ رفت. از دولت رفت. بنی گانتز به جایی که پیش از جنگ غزه در آن قرار داشت، بازگشته است: وزیر دفاع سابق، رئیس سابق ستاد ارتش  و رقیب سیاسی اصلی نخست وزیر بنیامین (بی بی) نتانیاهو. حالا هیچکس نمی تواند ادعا کند که او این تصمیم را ناگهانی و بدون هشدار قبلی گرفته است.  در 18 ماه مه، او اعلام کرد که اگر نتانیاهو برنامه منسجمی برای بازگرداندن گروگان‌ها ( اسرا )  به خانه و اداره غزه پس از جنگ ارائه نکند، کابینه جنگ را تا 8 ژوئن ترک خواهد کرد. با توجه به بازگرداندن چهار گروگان ( اسیر ) اسرائیلی در روز شنبه، او عمل به تهدید خود را یک روز به تاخیر انداخت. خروج او از این کابینه چه معنایی دارد؟

در سه حوزه مهم ممکن است استعفای گانتز برای اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌های غزه و جهان دورتر احساس شود؛ وضعیت دولت اسرائیل، ادامه جنگ با حماس و آینده سیاسی شخص گانتز. البته شاید مهم ترین نکته هم این باشد که  خروج گانتز باعث فروپاشی دولت بی بی نمی‌شود.

آرون دیوید میلر، مذاکره کننده سابق خاورمیانه، روز یکشنبه قبل از استعفای گانتز به سی ان ان گفت: بنی گانتز در حال اصلاح است. او می‌خواهد در دولت بماند و البته تا حدودی در این فضا میانه رو محسوب می شود اما در حال حاضر پتانسیل لازم برای سرنگونی دولت را ندارد.

این به این دلیل است که نتانیاهو و شرکای ائتلافش هنوز 64 کرسی از 120 کرسی کنست را در اختیار دارند.

بنابراین، اگر توافق جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در مورد گروگان‌گیری انجام نشود و وزرای راست افراطی نتانیاهو تهدیدهای خود مبنی بر ترک دولت را در شرایطی که می‌گویند تسلیم اسرائیل به حماس می‌دانند عملی نکنند، نتانیاهو می‌تواند با خیال راحت  تا زمان برگزاری انتخابات در اکتبر 2026  در سمت خود باقی بماند. باید توجه داشت که نظرسنجی ها نشان می دهد که اگر انتخابات اکنون برگزار می شد، گانتز پیروز می شود. برای فلسطینی‌های غزه، یک دولت بدون گانتز در اسرائیل به این معنی است که در بهترین حالت، اوضاع بدتر نخواهد شد.

بعید به نظر می‌رسد که دست «معدل‌کننده» گانتز که میلر به آن اشاره می‌کند، منجر به سیاست های کمتر سختگیرانه بی بی در قبال شهروندان غیرنظامی در غزه در این چندماه گذشته از جنگ شده باشد. نمی توان گانتز را یک صلح طلب و مدافع مذاکره در این شرایط خواند. همین قاعده درباره وزیر جنگ، یوآو گالانت نیز مصداق دارد. اما هم گانتز و هم گالانت هیچ ابایی از مخالفت علنی با نتانیاهو ندارند. با اینهمه اگر معامله ای برای آزادی اسرای در اختیار حماس که از نظر گانتز و گالانت قابل قبول بود بر روی میز قرار می گرفت شاید آنها می توانستند کنار نتانیاهو باقی بمانند تا دولت ائتلافی او از هم پاشیده نشود. حالا با رفتن گانتز از کابینه جنگ هم این سناریو به تاریخ پیوسته و هم احتمالا معامله برای آزادی اسرا به این زودی انجام نخواهدشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ غزه 2023
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.