اردوغان گفت که لازم است که تسلط دلار در تجارت بین المللی پایان یابد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی ای در اجلاس تجاری ترکیه - قرقیزستان در «بیشکک» اظهار داشت: ارتباط تجارت بین المللی به دلار به تدریج به یک مشکل بزرگ تبدیل می شود. او خواستار پایان دادن به سلطه دلار در تجارت بین المللی شد.

به گفته وی، این سیستم ظاهرا برای تسهیل در تجارت طراحی شده است اما در حال حاضر به بزرگترین مانع تبدیل شده است.

اردوغان گفت: «آمریکا تلاش می‌ کند از طریق دستکاری ارزی، در اقتصاد قدرتمند و مستحکم ترکیه، تردید ایجاد کنند.»

او با تاکید بر اینکه آنکارا به دنبال دستیابی به استقلال مالی و نظامی است، گفت: «باید با استفاده از ارز‌های محلی و ملی بین خود، یک بار برای همیشه و به مرور به تک‌ قطبی بودن دلار پایان دهیم. آنکارا تلاش خواهد کرد در تجارت با روسیه و دیگر کشورها معاملات بدون دلار را پیش ببرد. آمریکا مانند «گرگ‌ های وحشی» رفتار می‌ کند. حرف آنها را باور نکنید. استفاده از دلار صرفا به ما لطمه می‌ زند. خسته نشوید، ما پیروز خواهیم بود.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از 10 اوت عوارض مربوط به آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر کرده است. این تصمیم باعث کاهش لیر ترکیه به رکورد تاریخی خود شد. لیر ترکیه طی یک ماه یک سوم ارزش خود را از دست داد.

اعمال تحریم از سوی واشنگتن علیه آنکارا و همزمان سقوط ارزش پول ترکیه، موجب شده تا دولت اردوغان از حرکت به سمت استفاده از ارزهای محلی برای انجام تجارت خارجی صحبت کند.

به این ترتیب تنش میان واشنگتن و آنکارا به عنوان اعضای ناتو به میزان بی‌ سابقه‌ ای افزایش یافته و روابط آنها ماه گذشته به کمترین حد خود رسیده است.

هم ترکیه و هم روسیه از اقدامات اقتصادی تنبیهی واشنگتن آسیب دیده اند. اردوغان گفته است کشورش در حال مذاکره با روسیه بر سر تجارت با ارزهای غیردلاری است.

ارزش روبل روسیه نیز در ماه اوت و پس از تحریم های آمریکا به کمترین حد خود در دو سال اخیر رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.