سلام امینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صندوق توسعه ملی بر اساس ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید حاصل از فروش نفت و گاز ، میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروت های ماندگار ، مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی تشکیل شده است.
وی افزود: یکی از مزیت ها و ظرفیت های بالقوه استان داشتن مرز طولانی 430 کیلومتری با کشور عراق است که از لحاظ امنیتی نیز در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد، تاکنون آنطور که باید از این پتانسیل برای صادرات به کشور عراق در مقایسه با سایر مناطق کشور بهره نگرفته ایم ، مهم ترین نیاز در این حوزه تکمیل زیرساخت هاست و با وجود تلاش های صورت گرفته با نقطه مطلوب فاصله داریم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم یادآور شد: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی می تواند در سرعت بخشی به اجرای طرح های زیرساختی استان بسیار مثمرثمر باشد.
امینی تاکید کرد: حوزه نفت و گاز نیز از دیگر مزیت های استان است بطوریکه ایلام هم اکنون دارای دومین ذخائر گازی و سومین ذخائر نفتی کشور است، با توجه به اینکه بهره برداری از میدان های نفتی و گازی در نقاط مرزی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و وزارت نفت نیز استخراج از این میادین را در اولویت برنامه های خود قرار داده است، می طلبد نسبت به برداشت از میادین نفت و گاز استان ایلام که بخشی از آنها در مجاورت مرز با کشور عراق قرار دارد اقدامات عاجلی صورت گیرد که استفاده از منابع صندوق توسعه ملی می تواند راهگشای سرمایه گذاری در این حوزه ها باشد.
وی ادامه داد: استان ایلام همچنین از مزیت دارا بودن منابع آبی و خاکی برخوردار است که در صورت سرمایه گذاری می توان ایلام را به یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی تبدیل کرد، با توجه به اینکه 30 درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز در صندوق توسعه ملی ذخیره می شود، می توان با استفاده از ذخائر این صندوق و شناسایی ظرفیت های هر منطقه بخشی از آنرا به استان های محروم و کمتر برخوردار اختصاص داد تا زمینه رونق فضای کسب و کار و اشتغالزایی فراهم شود.
نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: با رایزنی های صورت گرفته قرار است از محل صندوق توسعه ملی 14 طرح در زمینه اجرای ایستگاه های پمپاژ به منظور توسعه آبیاری تحت فشار ایجاد شود که تاکنون 34 میلیارد ریال برای این ایستگاه ها در شهرستان های سیروان و بدره اختصاص یافته است و امیدواریم مابقی شهرستان ها نیز هرچه سریعتر از این تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره مند شوند.
امینی اضافه کرد: استان ایلام با وجود این مزیت های سرشار تاکنون نتوانسته در مقایسه با سایر استان ها از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند که می طلبد مسئولان این صندوق نگاه ویژه تری به مشکلات استان ایلام داشته باشند.
وی گفت: بیشتر سرمایه گذاران به دلیل تمرکز امکانات در استان های بزرگ و مرکزی و ریسک پذیری کمتر ترجیح می دهند سرمایه های خود را در این مناطق بکار بگیرند و با وجود آنکه صندوق توسعه ملی سود تسهیلات ارائه شده در استان های مرزی و کمتر توسعه یافته را چهار درصد کاهش داده ولی به نظر می رسد باید مشوق های بیشتری برای سرعت بخشی در اجرای طرح های این مناطق ارائه شود تا سرمایه گذاران با رغبت بیشتری در این استان ها حضور یابند.
گفتنی است قرار است از محل منابع صندوق توسعه ملی طرح های آبرسانی در شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره اجرا شود.
همچنین اعضای این صندوق با سرمایه گذاری 357 میلیون یورویی در ایلام برای اجرای طرح هایی همچون طرح شرکت ماداکتو استیل کرد، شرکت زاگرس فولاد مهران، شرکت نونا نیواد آریا (نان صنعتی)، شرکت فولاد زاگرس ایوان و شرکت پتروشیمی ایلام موافقت کرده اند که بر اساس پیش بینی ها بیش از چهار هزار فرصت شغلی از محل این منابع در استان ایلام ایجاد می شود.
نرخ تسهیلات صندوق توسعه ملی شش درصد است، اما این میزان در ایلام پنج درصد است و بهترین فرصت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است که در این استان سرمایه گذاری انجام دهند.
خبرنگار: حسن کهزادیان * انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.