به گزارش ایرنا، ظرفیت های گردشگری از جمله جاده کرج - چالوس، ظرفیت های تولیدی روستایی و کارخانه های صنعتی ضرورت برنامه ریزی مدون را برای توسعه هر چه بیشتر این کلانشهر دوچندان می سازد.
بنابراین با شناسایی نیازها و آسیب ها در حوز های مختلف اقتصادی، اجتماعی می توان کلانشهر همسایه پایتخت را که از آسیب های ناشی از این همسایگی نیز در امان نبوده، نجات بخشید.
بخشی از این نیازها و مشکلات به مسایل کلان ملی مربوط می شود که اکثر کلانشهرها با آن دست و پنجه نرم می کنند، اما بخش قابل توجهی از آن نیازمند برنامه ریزی مدون استانی و شهرستانی است.
به همین منظور معاون برنامه ریزی اداری و مالی و معاون عمرانی فرماندار کرج با حضور در مرکزخبرگزاری جمهوری اسلامی استان البرز مسائل و موضوعات مختلف را دراین زمینه مورد بحث و تبادل نظر قراردادند.
هومن قدوسی معاون عمرانی فرماندار کرج با تاکید بر اطلاع رسانی هرچه بشتر برای مردم در حوزه عملکرد دستگاه های اجرایی، گفت: در کر ج دو مبحث شهری و روستایی داریم، در مبحث شهری در این کلانشهر شش شهر وجود دارد و در بخش روستایی نیز دو بخش آسارا و مرکزی را شاهد هستیم.
وی افزود: در بخش آسارا که از ظرفیت های خوب گردشگری به شمار می رود، مشکل اساسی مستقر نبودن بسیاری از دستگاه های اجرایی است و در 54 روستای این بخش مشکلاتی را می بینیم.
قدوسی گفت: یکی از مشکلات بخش آسارا بروز حوادث مختلف و بحران ها از جمله سیل، ریزش کوه و بهمن است که لازم است تدابیر جدی برای راه های دسترسی و امدادرسانی به روستاهای این بخش، پیش بینی شود.
وی با اشاره به سیل سال 95 سیجان و خسارت های جانی و مالی ناشی از این سیل، اضافه کرد: لایروبی رودخانه ها و انهار، اجرای طرح های آبخیرداری وبیمه ساختمان های روستایی از اولویت ها در این زمینه است.
قدوسی گفت: با توجه به نقش گردشگری و اشتغالزایی روستایی، لازم است تدابیر جدی برای حل مشکلات روستاها در مناطق مختلف استان البرز از جمله بخش آسارا درنظر گرفته شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات در بافت های روستاها، ویلاسازی ها و ساخت و سازهای غیرمجاز است که باید از آنها جلوگیری کرد و با اجرای طرح های معماری، از تخریب بافت های روستایی جلوگیری به عمل آورد.
معاون فرماندار کرج همچنین با اشاره به بحران کم آبی در کرج، افزود: بخش اعظمی از مصارف آب در این کلانشهر ناشی از استفاده نادرست برخی از صنوف از جمله کارواش ها است.
قدوسی خاطرنشان کرد: اکنون به منظور حل مشکل تامین آب شرب به ویژه در بخش روستایی، درصدد تحویل آب شرب روستایی به آبفای روستایی هستیم.
وی افزود: دراین زمینه مقاومت ازسوی برخی از هیات امناها وجود دارد، ولی توجیه لازم دراین زمینه صورت گرفته است.
معاون عمرانی فرماندار کرج ادامه داد: در شهرستان کرج هم منابع آبی محدودداریم که سعی کرده ایم از همان ها استفاده بهینه داشته باشیم و در مجموع صرفه جویی و مدیریت صحیح مصرف از جمله اقدامات موثر پیش بینی شده دراین زمینه است.
وی یادآورشد: قطعی برق در فصل تابستان مشکلاتی را درآب رسانی به وجود آورده که دراین زمینه پیشنهاداتی به آبفا داده شده است.
قدوسی گفت: براین اساس پیشنهاد شد در برخی از مناطق که قطعی برق داریم یا منبع ذخیره محدودی دارند، از دیزل ژنراتور استفاده شود و قطعی ها نیز به مردم اطلاع رسانی شود.
معاون فرماندار کرج در ادامه به بحث مشکل ترافیک پرداخت و افزود: این موضوع مهم از طریق استانداری البرز پیگیری می شود و مترو به همراه بی.آر.تی سهم بسزایی در جابجایی ها دارد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به مسیر عبور 14 استان از البرز، توجه به پروژه هایی از جمله آزاد راه تهران – شمال و ادامه همت مورد توجه قرار گرفته است.
معاون اداری مالی و برنامه ریزی فرماندار کرج نیز در این نشست، گفت: حوزه گردشگری دغدغه مهمی در کشورهای درحال توسعه است.
محمد مجرد افزود: هدف این است که دراستان وشهرستان توسعه رخ دهد و توسعه همه جانبه باید باشد.
وی ادامه داد: بخشی از موانع توسعه به دستگاه های اجرایی و بخشی به خود مردم باز می گردد، بنابراین باید تمام اهداف بر روی پروژه هایی متمرکز شود که نتیجه بخش هستند.
مجرد خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات موثر دراین زمینه تشکیل کارگروه توسعه شهرستان است که از نخبگان، دستگاه های اجرایی و اصحاب رسانه دعوت به همکاری شده است.
وی افزود: براین اساس بازدیدهای سرزده و ارزیابی از عملکرد دستگاه های اجرایی به صورت مستمر صورت می گیرد.
مجرد گفت: امروزه استفاده از ظرفیت هایی که تسهیلات و اشتغالزایی بیشتری را به همراه دارد باید در اولویت قرار گیرد و باتسهیلات کم بهره ای که دولت برای اشتغالزایی روستایی پیش بینی کرده می توان گام های موثری را برداشت.
وی یاد آورشد: درشرایط فعلی با هماهنگی و تمرکز فعالیت ها بر تخصص ها باید پیش رفت و خوشبختانه در استان البرز با هماهنگی فرمانداری و استانداری تخصیص اعتبارات خوبی داریم که باید از این فرصت هرچه بیشتر بهره کافی را برد.
8029/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.