به گزارش ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی، در این نشست دکتر محمدتقی صالحی رئیس پژوهشگاه ضمن خوش آمدگویی به اعضای هیات امناء، با اشاره به تاریخچه ای از تاسیس این مجموعه پژوهشی، به معرفی پژوهشکده ها و آزمایشگاه های آن پرداخت.
وی با اینکه خواهان حمایت اعضای هیات امنا جهت توسعه و بسط تحقیقات پژوهشی و فناوری پژوهشگاه شد، تاکید کرد: این پژوهشگاه از پتانسیل بالایی جهت انجام طرح های ملی برخوردار است و ما در صورت تقسیم کار ملی، اعلام آمادگی می کنیم تا در راستای نقشه جامع علمی کشور همکاری کنیم.
در ادامه دکتر محمدرضا رحیمی پور سرپرست مرکز رشد پژوهشگاه اظهار داشت: پژوهشگاه مواد و انرژی در حال گذار از موسسات پژوهشی نسل اول به سمت نسل سوم است.
وی افزود: امیدواریم در این رهگذر با استفاده از تجارب کسانی که در این زمینه بهره مند هستند و با حمایت اعضای هیات امناء و نیز با تکیه بر توانمندی های اعضای هیات علمی و استفاده از تجهیزات آزمایشگاه ها، بتوانیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.
وی با اشاره به رسالت پژوهشگاه در مقایسه با دانشگاه گفت: تربیت محقق و پژوهشگر عالم، توانا، خلاق و کارآفرین در بخش آموزش و پژوهش‌های کاربردی و توسعه ‌ای تولید دانش فنی در بخش پژوهش از اهداف پژوهشگاه می باشد.
وی ادامه داد: مشارکت در ارتقاء و بهبود شرایط زندگی مردم از طریق انجام پژوهشهای بنیادین به منظور تولید علمی که به فناوری برسد، انجام تحقیقات کاربردی منجر به کسب فناوری های مرتبط با تولید و مصرف انرژی و توسعه مواد پیشرفته، تجاری سازی فناوری ها و ارائه دستاوردها به جامعه و تربیت پژوهشگران خبره، خلاق، کارآفرین و کارآمد رسالت اصلی پژوهشگاه مواد و انرژی است.
وی همچنین از طرح پیشنهادی 'نظام نوآوری، فناوری و علمی پژوهشگاه مواد و انرژی' (چرخه تبدیل ایده به ثروت) که از سوی دکتر صالحی رئیس پژوهشگاه، مطرح و پیشنهاد شده است خبر داد و اظهار داشت: پرداختن به نقش اصلی پژوهشگاه و تناسب دستاوردهای آن با سابقه طولانی و اهداف اولیه تاسیس این مجموعه، افزایش درآمدهای پژوهشگاه از محل مرکز رشد با در اختیار گرفتن سهام شرکت ها و یا اخذ رویالتی، وضعیت اعتبارات هزینه ای پژوهشگاه و عدم وجود بودجه لازم جهت پژوهش، همسویی با اسناد بالادستی کشور و سیاست گذاران کلان علم و فناوری، پتانسیل بالای نیروی انسانی پژوهشگاه و ایجاد اشتغال و کارآفرینی، درآمدزایی و افزایش درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه، هزینه کرد هدفمند بودجه اندک پژوهشی و تبدیل شدن به قطب مواد و انرژی در کشور از ضروریات این طرح است.
دکتر رحیمی پور در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از حوزه کاری و توانمندی های هر یک از پژوهشکده ها، فعالیت های مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان، شبکه INN، تحصیلات تکمیلی و انتشارات پژوهشگاه پرداخت.
در ادامه نشست اعضای هیات علمی مسائل و پیشنهادهای خود را مطرح نموده و اعضای هیات امناء به آنها پاسخ دادند.
گفتنی است، اظهارات و گفتگوهای اعضای محترم هیات امنای پژوهشگاه متعاقبا منتشر خواهد شد.
پژوهشگاه مواد وانرژی در مشکین دشت فردیس البرز مستقر است.
7413/ 6155خبرنگار:معصومه مهتاب ** پردازشگر: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.