گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بررسی بخشنامه غیرقانونی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با جماران؛

تبعیضی که فقط در حق معلمان می‌خواهند! مهمترین مطالبه آموزگاران از وزیر آموزش و پرورش چیست؟

« متاسفانه سال گذشته در ابتدای سال تحصیلی همراهی بازنشستگان را هم برای پر کردن کلاس‌ها نداشتیم و حدود سه ماه کلاس‌ها خالی بود. اکنون آموزش پرورش از این ترفند استفاده کرده‌ تا بتوانند معلمان را با این بخشنامه نگه دارد و عدم نیاز منطقه را شرط بازنشستگی اعلام کرده‌است. اما مسئله اینجاست که این شرایط را برای مدیران بالایی لحاظ نکرده‌اند و آنها می‌توانند طبق روال خود، بازنشست شوند، اما تنها معلم را درگیر این بخشنامه کرده‌اند! در صورتی که چنین شرایطی برای آموزش و پرورش لحاظ شده است، باید مدیران منطقه‌ها و اداره‌ها و مدیران استانی هم درگیر آن باشند. مدیران اکنون در حال طی کردن مراحل بازنشستگی خود هستند، اما این تبعیض را تنها در حق معلمان رواداشته اند!»

نرگس ملک زاده، کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشنامه جلوگیری از بازنشسته شدن معلمانی که قانونا تا مهرماه بازنشسته شده اند برای جبران مساله کمبود معلم، غیرقانونی است ، گفت: مسئله اینجاست که این شرایط را برای مدیران بالایی لحاظ نکرده‌اند و آنها می‌توانند طبق روال خود، بازنشست شوند، اما تنها معلم را درگیر این بخشنامه کرده‌اند! در صورتی که چنین شرایطی برای آموزش و پرورش لحاظ شده است، باید مدیران منطقه‌ها و اداره‌ها و مدیران استانی هم درگیر آن باشند. مدیران اکنون در حال طی کردن مراحل بازنشستگی خود هستند، اما این تبعیض را تنها در حق معلمان رواداشته اند!

 

نرگس ملک‌زاده، کارشناس آموزش و پرورش در گفت وگو با جماران با اشاره به بخشنامه جدید معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر الزام معلمانی که تا مهرماه بازنشسته می شوند به ادامه کار در آغاز سال تحصیلی جدید، خاطرنشان کرد: باید ابتدا از این معاونت پرسید آیا چنین بخشنامه‌ای برای دیگر سازمان‌ها و ادارات هم الزامی است یا تنها برای آموزش و پرورش اجرا خواهد شد!؟ بر اساس ارزیابی‌هایی که ما داشتیم این مسئله اساسا برای دیگر ادارات مطرح نشده است، در حالی که همه ما کارمند دولت هستیم! اگر قرار باشد چنین قانونی اجرایی شود باید همه کارمندان دولت شامل آن باشند و اگر کسی در آموزش و پرورش نمی‌تواند با این شرایط بازنشسته شود در دیگر ادارات هم نباید بازنشستگی بگیرد.این موضوع را باید مد نظر داشت که مرجع پاسخگویی به این استعلام مجلس شورای اسلامی است و تفسیر ناصحیح و ناقص سازمان اداری و استخدامی از قانون که خود جای مکث دارد .

 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با توجه به نیاز خود و شرایطی که درباره کمبود نیرو دارد، توانسته در همکاری با سازمان امور استخدامی،چنین بخشنامه ای را صادر کند، ادامه داد: روشن است که حتی اگر این بخشنامه اجرایی شود، با شکایت کسانی که با این بخشنامه بازنشسته نشده اند در دیوان عدالت اداری، دیوان به نفع او رای خواهد داد؛ چرا که قانون بالادستی وجود دارد و آنها فقط با توجه به نیازی که داشتند توانسته‌اند چنین بخشنامه‌ای را که برخلاف قانون است، بگیرند. در حالی که با توجه به شرایطی که آموزش و پرورش دارد ترجیح همکاران این است که استمرار همکاری نداشته باشند و پس از دریافت حکم بازنشستگی در صورت تمایل، در قالب حق التدریس کمک کنند.

 

تبعیضی که تنها در حق معلمان رواداشته شده!؟

مدیران در حال انجام مراحل بازنشستگی شان هستند

این کارشناس آموزش و پرورش یادآور شد: متاسفانه سال گذشته در ابتدای سال تحصیلی همراهی بازنشستگان را هم برای پر کردن کلاس‌ها نداشتیم و حدود سه ماه کلاس‌ها خالی بود. اکنون آموزش پرورش از این ترفند استفاده کرده‌ تا بتوانند معلمان را با این بخشنامه نگه دارد و عدم نیاز منطقه را شرط بازنشستگی اعلام کرده‌است. اما مسئله اینجاست که این شرایط را برای مدیران بالایی لحاظ نکرده‌اند و آنها می‌توانند طبق روال خود، بازنشست شوند، اما تنها معلم را درگیر این بخشنامه کرده‌اند! در صورتی که چنین شرایطی برای آموزش و پرورش لحاظ شده است، باید مدیران منطقه‌ها و اداره‌ها و مدیران استانی هم درگیر آن باشند. مدیران اکنون در حال طی کردن مراحل بازنشستگی خود هستند، اما این تبعیض را تنها در حق معلمان رواداشته اند!

 

بخشنامه غیرقانونی است

ملک‌زاده با تاکید بر اینکه این بخشنامه غیرقانونی است و خلا‌ءهای قانونی دارد، افزود: معلمان به دنبال این نیستند که با چنین بخشنامه‌ای در آموزش و پرورش بمانند. ما سال‌هاست که در آموزش و پرورش کمبود معلم داریم و سال گذشته این آشفتگی به طور بسیار جدی در عرصه عمومی کشور منعکس شد و نارضایتی خانواده‌ها و دانش آموزان را رقم زد. ماه‌ها کلاس مدارس پر نمی‌شدند و از نیروهای آموزش و پرورش و حتی از کسانی که در آزمون استخدامی جزء پذیرفته شده‌های اولیه نبودند نیز دعوت کردند و آنها به عنوان خرید خدمات در مدارس مشغول شدند و با کمک آنها و همچنین نیروهای جایگزین مانند افراد «طرح امین» کلاس‌هایشان را پر کردند و از این بحران بزرگ عبور کردند.

 

معمان ترجیح می دهند بازنشسته شوند

این کارشناس آموزش و پروش با بیان اینکه همیشه تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش بیشتر از تعداد ورودی‌ها بوده، اما امسال آزمون‌های مختلفی برای ورود به آموزش و پرورش برگزار کردند تا میزان ورودی‌ها افزایش یابد، خاطرنشان کرد: سال گذشته تاخیر در اعلام نتایج آزمون استخدامی باعث شد که کلاس‌ها بدون معلم بمانند، معلم‌ها هنوز مراحل گزینش را نگذرانده بودند، اما امسال آزمون‌ها زودتر برگزار و کانون‌های ارزیابی زودتر تشکیل شد. به نظر می‌رسد پذیرفته شدگان آزمون استخدامی، امسال ابتدای مهر در کلاس‌ها باشند. بنابراین امیدواریم بخشی از این کمبود نیرو با پذیرفته شدگان آزمون استخدامی برگزار شود، با این حال همچنان کلاس‌ها پر نمی‌شوند. قول‌هایی که سال گذشته داده بودند تا حقوق معلمان حق التدریس را افزایش دهند و به صورت ماهانه پرداخت شود. اکنون اگر قرار باشد روش پرداخت حق التدریس مانند سال گذشته و با تاخیر و در مبلغ کم انجام شود، برای همکاران صرفه مالی ندارد، بنابراین باز هم با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود.

 

ملک‌زاده با تاکید بر اینکه استفاده از بازنشستگان که ۳۰ سال خدمت صادقانه کرده‌اند و ادامه کار دشوار تدریس برایشان به آسانی نیست و به لحاظ دیدگاهی نیز با نسل امروز تفاوت‌های زیادی دارند خود مشکلات بزرگتری ایجاد می‌کند، گفت: اگر می‌خواهند مهر امسال با مشکلات سال قبل مواجه نشوند، باید ساماندهی را به سرعت انجام دهند و حقوق حق التدریسی‌ها را پرداخت کنند. سال گذشته حتی به دلیل نبود یک ماهه وزیر آموزش و پرورش در وزارتخانه و حضورشان در سفر حج واجب، ساماندهی هم دیر انجام شد. ما مهر و آبان و حتی بخشی از آذر را معلم نداشتیم. اگر زودتر ساماندهی انجام می‌شد، خرداد ماه می‌دانستیم معلم نداریم و همان موقع دنبال معلمان حق التدریس می‌گشتیم. سال گذشته آنقدر کمبود معلم شدید بود که صدای خانواده‌ها درآمد و نظم مدارس به هم ریخت. نمی‌توانستند این فضا را کنترل کنند، متاسفانه نه برنامه‌ریزی انجام شد و نه نظارت از سوی مدیران بالادستی اتفاق افتاد.

 

تکرار شرایط سال قبل، نارضایتی خانواده ها را به همراه خواهد داشت

ملک‌زاده با بیان اینکه تکرار شرایط سال گذشته، نارضایتی خانواده ها را به همراه خواهد داشت، ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در ساماندهی‌ها به منظر روشن شدن میزان کمبود معلم، اظهارداشت: متاسفانه مناطق، گزارش درست به ادارات کل نمی‌دهند و ادارات کل هم به معاونت‌های وزارت به درستی اطلاعات نمی‌دهند و عنوان می‌کنند که ما مشکلات و محدودیت نداریم و در حال حل آن هستیم و یک باره انباشت مشکلات خود را نشان می دهد.

 

وزیر پیشنهادی، برنامه محور باشد و نه رزومه محور!

به گفته این کارشناس آموزش و پرورش، یکی از چالش‌های این وزارتخانه کمبود نیروی انسانی است. مطالبه ما از شورای راهبری باید این می‌بود که هر کسی که می‌خواهد وزیر آموزش و پرورش شود رزومه محور است یا برنامه محور!؟ نمی‌شود بدون برنامه، وزارتخانه بزرگ و پرچالشی را به دست افراد سپرد. شورای راهبری، باید از بین گزینه‌های موجود، یا توجه به چالش‌هایی که وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه است از گزینه‌ها برنامه بخواهد که روشن شود آیا برنامه دارند یا نه!؟ این باید اولین مطالبه ما از شورای راهبری می‌بود که با توجه به چالش‌ها آیا این افرادی که مورد مصاحبه قرار می‌گیرند برنامه دارند یا خیر!؟ اینطور نباشد که فردی وزیر شود و بعد بخواهد شرایط موجود را ببیند. مطمئنا افرادی در حال حاضر می‌توانند گزینه مطلوب آموزش و پرورش باشند که از بدنه خود آن انتخاب شده و چالش‌های آن را لمس کرده باشند.

 

ملک‌زاده توضیح داد: درست است که چالش ماندگار آموزش و پرورش بودجه آن است، اما مسئله نیروی انسانی بیشتر خود را نشان می‌دهد و نارضایتی ایجاد می‌کند. بحث بودجه، اهمیت زیادی دارد اما وزیری که بتواند برنامه آموزشی درست را پیش ببرد مسئله مهم‌تری است. با توجه به مسائل متفاوتی که در آموزش و پرورش وجود دارد، کسی می‌تواند مسائل آن، از جمله محتوای کتاب درسی، عدم تناسب کتاب درسی با برنامه آموزشی که داده شده و یا کمبود معلم و خصوصا کمبود معلم متخصص را حل کند که خودش در آموزش و پرورش حضور داشته باشد و مسائل آن را درک کرده باشد.

 

وزیر جدید، دوران بسیار سختی را خواهد داشت

وی با تاکید بر اینکه وزیر جدیدی که مسئولیت را برعهده می گیرد، در دوره پرچالشی عهده دار این سمت شده است و باید دوران بسیار سختی را بگذراند، اظهارداشت: بنابراین به وزیری نیاز داریم که به امور آموزش و پرورش بسیار مسلط باشد. مدیری که از خارج از آموزش و پرورش می‌آید نیازمند برنامه و داده‌های فکری از سمت همین افرادی است که در این وزارتخانه حضور دارند. بنابراین همین افرادی که سال‌ها در این بدنه حضور داشته‌اند و مسائل آن را از نزدیک تجربه کرده‌اند بسیار بهتر می‌توانند مسائلی که به کیفیت آموزش مربوط است را حل کنند. وزیر آموزش و پرورش باید رزومه آموزشی داشته باشد و برنامه اش متناسب با چالش‌های روز آموزش و پرورش باشد.

 

اگر پرداختها به اندازه و به موقع باشد، معلمان از انجام کار استقبال می کنند

ملک زاده علمی‌ترین راه برای رفع مسئله کمبود معلم را پذیرش از طریق دانشگاه فرهنگیان دانست و تاکید کرد: راه میانبر آزمون استخدامی است که می‌تواند این مشکل را حل کند. این دولت سهمیه خوبی برای آزمون‌های استخدامی گرفت، اما نتوانست سهمیه را پر کند و افراد، شرایط عمومی و علمی ورود را نداشتند. در این شرایط، باید در نظر داشت پرداخت حق التدریس مثل اضافه کار اداری است و باید به صورت ماهانه پرداخت شود. اگر پرداخت‌ها به صورت منظم انجام شود و مبلغ آن افزایش یابد، معلمان از انجام کار استقبال می‌کنند، چون می‌دانند دستمزدشان را در پایان ماه می‌گیرند. اما اگر دستمزد، چند ماه بعد پرداخت شود رضایت آنها را جلب نخواهد کرد.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.