محمدرضا عارف عصر امروز در مراسم معارفه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تالار وحدت برگزار شد، بیان اینکه امروز دولت در مسائل فرهنگی ای دخالت می کند که باید اصلاح شود، اظهار کرد: محرمانه نگه داشتن شاخص‌ها راه‌حل مشکلات نیست.

به گزارش جماران، موج چهارم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان  که توسط دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مستقر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است،  ۳۰ دی ۱۴۰۲  با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونمایی شد، اما برخلاف پیمایش های قبل نتایج آن به طور عمومی نشر نشر یافت، اما بخش های مختلف آن به طور غیررسمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

داده‌های موج چهارم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان به شیوه پیمایشی و براساس مصاحبه حضوری در آبان ۱۴۰۲، با ۱۵۸۷۸ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن در ۳۱ استان کشور، که به روش تصادفی انتخاب شده اند، به دست آمده است.

پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان در پی فراهم کردن داده‌هایی در باب ارزشها و نگرشهای ایرانیان است تا بر مبنای این داده، درکی واقع‌بینانه از تغییرات در ارزش‌ها، نگرش‌ها، پنداشت‌ها، باورها و انگیزه‌های آحاد افراد جامعه حاصل شود.

 

نتایج جدیدترین پیمایش ملی ارزش ها و نگرش‌های ایرانیان (2)

 

گزارش ملی موج چهارم پیمایش ارزش‌های و نگرش‌های ایرانیان، در ۲۱ فصل تدوین شده است؛ ارزش‌ها و هنجارهای خانوادگی، ویژگی‌های اخلاقی، نگرش‌های اقتصادی، مشارکت سیاسی، هویت، مسائل و مشکلات کشور، آرمان‌ها اهداف و روابط سیاسی، مطلوبیت وضع فعلی کشور، مخاطره و محیط زیست، فرهنگ مصرف، کار و تولید، قومیت و زبان، رضایتمندی، دینداری، اعتماد، عدالت، قانون‌گرایی، آزادی سیاسی، آزادی‌های اجتماعی فرهنگی وامنیت (اخلاقی، اجتماعی فرهنگی) ازجمله مواردی است که در موج چهارم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان سنجش شده است.

سه موج پیشین این پیمایش در سال‌های۱۳۷۹، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۴ توسط دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراکز استانی کشور اجرا شده که داده‌های تجربی اولیه‌ای را در مقیاس ملی، برای بررسی نگرش ها و ارزشهای ایرانیان فراهم آورده است.

قاسم زائری، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مجری این طرح در مقدمه گزارش موج چهارم تأکید کرده بود: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براین است که با عرضه و ارائه گزارش‌های حاصل از این پژوهش و نیز فراهم‌سازی فرصت استفاده از داده‌های تولیدشده برای محققان مراکز آموزش عالی کشور اعم از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های سیاستگذار به مجموعه‌ای از گزارش‌های تحلیلی و سیاستی در باب مسائل و موضوعات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران نائل شود که خود می‌تواند تولید و تقویت دانش بومی و ارتقای پژوهش در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی را در پی داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.