به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین ' حسین جوان آراسته ' روز پنجشنبه در سومین سمینار علمی ولایت فقیه در سالن همایش های اهل البیت (ع) با یان اینکه قانون اساسی، عالی ترین سند حقوقی و سیاسی کشور است، گفت: ولایت فقیه که شاکله آن برگرفته از ولایت در فرهنگ شیعه است به عنوان یک رکن بزرگ در قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است.
وی افزود: ولایت فقیه در قانون اساسی در بالاترین درجه اهمیت قرار دارد و همچنین بر اساس این سند نوع و ساختار حکومت، فعالیت نهادها، صلاحیت ها و مسئولیت مقامات و نیز حقوق امت مدنظر بصورت جداگانه تشریح و تبیین شده است.
این استاد دانشگاه اظهارکرد: جایگاه رهبری به عنوان جایگاه ولایت و امامت بر جامعه مطابق با مصالح آن جامعه است و لذا رهبری و سرپرستی بر اساس مصلحت امت صورت می گیرد.
وی توجه به بعد دنیوی و بعد اخروی را لازمه حکومت دینی بیان کرد و افزود: امامت و ولایت بر اساس حدیث امام باقر (ع) یکی از برترین ارکان پنج گانه دین به شمار می آید؛ زیرا ولایت کلید ورود به دیگر ارکان است.
حجت الاسلام جوان آراسته با بیان اینکه مدل سیاسی و حکومتی در فرهنگ اسلامی مبتنی بر رکن امامت و ولایت است، تصریح کرد: امامت، شیرازه نظام است و باعث قوام آن می شود.
وی افزود: بر اساس اصل پنج قانون اساسی، ولایت فقیه در زمان غیبت، ولایت امر و امامت امت را بر عهده دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این همابش بابیان اینکه انسان از دیدگاه جامعه شناسی دارای سه منزلت و وظیفه اجتماعی، سازمانی و دینی و مذهبی است گفت: از منظر فرهنگ دینی در جمهوری اسلامی ایران، وظایف و منزلت دینی در راس امور است.
حجت الاسلام و المسلمین ' محمد قطبی ' ادامه داد: ساختار حاکمیت در فرهنگ ایرانی و اسلامی، برخاسته از اندیشه دینی و توحیدی است.
وی تصریح کرد: دینداری زمینه ای، زمانی است که وظائف دینی و غیر دینی همراه با هم انجام شود ولی دینداری ضمیه ای، زمانی است که وظایف دینی و غیر دینی مانند وظایف فردی و سازمانی بصورت مجزا انجام شود و کاری به همدیگر ندارند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: بر این اساس، مشارکت در برنامه های اجتماعی جمعی مانند انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن یک تکلیف شرعی است نه صرفا یک اتفاق جمعی که در دنیای کنونی معمول است.
سومین سیمنار از سلسله سمینارهای علمی ولایت فقیه به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سالن همایش های مرکز تحقیقات اهل البیت (ع) برگزار شد.
پنج سمینار علمی ولایت فقیه با هدف تبیین علمی و تخصصی جایگاه ولایت فقیه در منظومه فکری شیعه با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه اصفهان برگزار می شود.
گ/7134/ 2093 ** خبرنگار: محمد کامران ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.