به گزارش ایرنا، ' حمیدرضا مومنی' دوشنبه شب در همایش بررسی راهکارهای حضور شرکت های صادراتی اصفهان در بازارهای قطر ، افزود: در بخش تجارت ، شرکت های صادرکننده کالا باید اصولی را رعایت کنند که مهمترین رکن آن ارائه محصولات کیفی توام با قیمت مناسب است.
وی افزود: فرهنگ صادرات متاثر از فرهنگ تولید است و چنانچه فرهنگ تولید در داخل کشور تقویت نشود نمی توان در زمینه صادرات و کسب بازارهای بین المللی به موفقیت دست یافت.
رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان افزود: برای موفقیت در زمینه صادرات باید فرهنگ احترام به مصرف کننده و حق طبیعی مصرف کننده برای دریافت کالای با کیفیت از سوی شرکت های تولید کننده مورد توجه قرار گیرد و این فرهنگ نهادینه شود.
وی در عین حال بالا بودن قیمت کالای داخلی نسبت به مشابه خارجی را از دیگر مسائلی بیان کرد که در از دست دادن بازارهای بین المللی تاثیرگذار است .
مومنی با بیان اینکه دلایل متعددی در قیمت تمام شده یک محصول داخلی دخیل است، تصریح کرد: قیمت تمام شده یک محصول و کالا برای فعالان اقتصادی کشورمان بالاتر از بازارهای جهانی است و این موضوع موجب شده تا فعالان اقتصادی کشورمان نتوانند با شرکت های مشابه خارجی رقابت کنند.
وی ادامه داد: حضور پایدار در بازارهای جهانی و قطر نیازمند رعایت اصول صادرات است و شرکت های داخلی برای حضور پایدار در بازارهای قطر باید مقررات و استانداردهای مربوط به صادرات را رعایت کنند.
مومنی تصریح کرد: برای رقابت با شرکت های مشابه خارجی در بازارهای بین المللی باید توانمندی خود را در زمینه تولید کیفی کالاها ارتقا دهیم، به جدیدترین فناوری ها ، مجهز و به شیوه های مرغوب عرضه کالا آشنا شویم .
وی با اشاره به اینکه پس از محاصره اقتصادی قطر از سوی کشورهای عربی، اصفهان اولین اتاق پیشنهاد دهنده برای برنامه ریزی جهت حضور در بازارهای قطر بود، افزود: فعالان اقتصادی اصفهان بویژه فعالان بخش کشاورزی و مواد غذایی استان باید از این پیشنهاد استقبال می کردند اما متاسفانه چنین اتفاقی نیافتاد.
رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه شرکت های بازرگانی ترکیه پس از محاصره قطر توسط کشورهای عربی ، حضور خود در بازارهای این کشور حاشیه خلیج فارس را در کوتاهترین زمان سه برابر افزایش دادند، تصریح کرد: کسب بازارهای جهانی و تقویت جایگاه در بازارهای خارجی مستلزم بانک اطلاعات قوی از این بازارها و ارزیابی توان شرکت های تولیدی کشورمان برای پاسخگویی به نیاز این بازارهاست.
وی ادامه داد: شرکت های تولیدی و بازرگانی استان برای موفقیت در کسب بازارهای جهانی باید رویکرد خود را تغییر دهند و با فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز، توان خود را برای رقابت با شرکت های خارجی افزایش دهند و جایگاه خود را در این بازارها تعریف کنند.
مومنی اظهارکرد: برای آشنایی شرکت های استان اصفهان با بازار قطر ، گروهی از فعالان اقتصادی استان بزودی از سوی اتاق بازرگانی اصفهان به دوحه اعزام می شوند تا از نزدیک و بصورت میدانی نیازهای بازار قطر را شناسایی و توانایی خود را برای تامین این نیازها ارزیابی کنند.
همایش بررسی بازارهای قطر دوشنبه شب با حضور فعالان اقتصادی اصفهان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این شهر برگزار شد.
براساس اعلام روابط عمومی اداره کل امور گمرک استان اصفهان، صادرات سال گذشته این استان به مقصد قطر به وزن پنج هزار و 341 تُن و به ارزش 9 میلیون و 492 هزار دلار بوده است.
عمده کالاهای صادراتی این استان به مقصد قطر، فرش ماشینی به ارزش چهار میلیون دلار و آهن و فولاد به ارزش دو میلیون دلار بوده است.
همچنین میزان صادرات این استان به کشور قطر در 2 ماهه ابتدای امسال، 223 تُن کالا به ارزش یک میلیون و 400 هزار دلار بوده که فرش ماشینی یک میلیون دلار از این میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن جاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و عربستان صعودی از 15 خرداد مرزهای زمینی خود با قطر که مهمترین محل ورود کالا و مواد غذایی به قطر بود را بست.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.