به گزارش ایرنا، آیت الله عبدالنبی نمازی در خطبه های نماز جمعه این هفته کاشان پیشنهاد کرد: نهادهای فرهنگی، شورای تامین شهرستان، شهرداری، حوزه های علمیه و اداره تبلیغات اسلامی کارگروه ویژه ای تشکیل و برای برگزاری سوگواری آن حضرت برنامه ریزی کنند.
وی با اشاره به 27 جمادی الثانی سالروز شهادت غریبانه و مظلومانه حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع)، افزود: این امامزاده بزرگوار به دعوت اهالی فین و مردم کاشان از مدینه به این منطقه هجرت کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، حضرت سلطانعلی علی بن امام محمد باقر (ع) را شخصیتی فقیه، عالم، مبلغ و خطیب برشمرد و خاطرنشان کرد: امام پنجم شیعیان جهان برای ترویج احکام الهی و سنت جدش رسول اکرم (ص)، شخصیت برجسته ای را به این منطقه اعزام نمودند.
آیت الله نمازی افزود: حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل و بلاواسطه امام محمد باقر (ع)، برادر حضرت امام جعفر صادق (ع) و ابوالزوجه امام موسی بن جعفر (ع) است و نحوه شهادت این امامزاده مانند جدش حضرت امام حسین (ع) بوده و بنابر این مشهد اردهال کاشان، کربلای ایران است.
وی همچنین با توجه به تقارن روز شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) با تعطیلات نوروز و حضور مسافران و گردشگران نوروزی در منطقه، خواستار برپایی نمایشگاه هایی در مرکزهای زیارتی و گردشگری برای معرفی بیشتر مقام و جایگاه آن حضرت به مسافران نوروزی شد.
حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی فین کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری مصادف با مهرماه حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان شهید و در همین محل به خاک سپرده شدند. بقعه این امامزده هم اکنون بکی از زیارتگاه های مردم است .
به همین مناسبت هر سال در دومین جمعه مهر در آئین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند.
عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.
به همین علت قالیشویان که یکی از کهن ترین آئین های سنتی مذهبی ایران است همه ساله در دومین جمعه مهر برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.
این آئین تنها مراسم مذهبی است که به تاریخ شمسی در کشور برگزار می شود.
مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.
خطیب نماز جمعه کاشان همچنین با اشاره به پنجم اسفند روز مهندس، تاکید کرد: ساخت و سازها به ویژه در آپارتمانها و برجهای مسکونی باید توسط مهندسان و معماران و به خصوص نهادهای متصدی و مسئولان بنیاد مسکن و وزارت مسکن و شهرسازی و دست اندرکاران نظام مهندسی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
وی یکی از مشکلات عده زیادی از مردم را سکونت اضطراری در برجها و مجتمع های مسکونی برشمرد و گفت: بر اساس گزارش کارشناسان 70 درصد جمعیت کشور در آپارتمانها زندگی می کنند.
وی کیفیت ضعیف ساخت و سازها، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، آشنا نبودن عده ای به فرهنگ آپارتمان نشینی، کیفیت مهندسی آپارتمانها و اشراف نسبت به یکدیگر را از مشکلات ساکنان آپارتمانها بیان کرد.
عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علیمه قم همچنین با یادآوری روزهای نهم و چهاردهم اسفند 57 سالروز صدور فرمان حضرت امام راحل مبنی بر تشکیل بنیاد مستضعفان و جانبازان و کمیته امداد امام خمینی (ه)، افزود: خدمت به جانبازان، نیازمندان و مددجویان از بهترین عبادتها نزد خداوند سبحان است.
امام جمعه کاشان همچنین باقرائت فرازهایی از بیایات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین که با تدبیر معظم له در تهران برگزار شد، تاکید کرد: سخنان ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب را همه مسلمانان، آزادیخواهان جهان و ملت مبارز و قهرمان ایران باید آویزه گوششان کنند.
آیت الله نمازی همچنین با تاکید بر برگزاری ازدواجهای آسان و اولویت ازدواج با ارحام، تصریح کرد: ازدواج باید براساس آگاهی و معرفت کامل زوجها نسبت به یکدیگر انجام شود و کانون خانواده ها نبر مبتنی بر محبت، صفا و صمیمت باشد.
6136 * خبرنگار: یوسف صائب ** انتشار: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.