اسماعیل بایبوردی روز شنبه در حاشیه بازدید از مزرعه باقیات و صالحات آران و بیدگل در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: 160 هزار تن از مجموع تولیدات سال گذشته این شهرستان تولیدات باغی و زراعی و 45 هزار تن نیز تولیدات دامی و پروتئینی بود.
وی با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از میزان صادرات محصولات کشاورزی و دامی آران و بیدگل در دست نیست، افزود: پسته، پنبه، جو، گندم، زعفران و طالبی از جمله محصولات تولیدی است که در پسته رتبه نخست و در تولید پنبه و جو رتبه های دوم و سوم استان اصفهان را داریم.
فرماندار آران و بیدگل با اشاره به 80 هزار راس دام سبک، 20 هزار راس دام سنگین، 2 هزار دامدار و 65 هزار بهره بردار عنوان کرد: همچنین در بخش تولیدات دامی سالانه نزدیک به 4.5 تن تخم مرغ، 4.5 تن گوشت سفید و مرغ، 30 تن شیر، 2.1 تن گوشت قرمز و هفت تن عسل روانه بازار شد.
وی با اشاره به لزوم تولید محصولات دارای نشان تجاری اضافه کرد: با برنامه ریزی و حمایت از محصولات شاخص کشاورزی می توان این شهرستان را به قطب تولید زعفران و پسته در کشور تبدیل کرد.
بایبوردی به لزوم بهره گیری از سیستم های نوین آبیاری در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: تولید محصول سالم ضروری است و دولت هم به نوبه خود با برنامه ریزی و خرید به هنگام می تواند احساس آرامش و اعتماد عمومی کشاورزان را فراهم کند.
وی تاکید کرد: تغییر الگوی کشت، استفاده از سیستم های نوین آبیاری و نصب کنتورهای هوشمند حجمی برای برداشت آب باید در اولویت مدیریت جهاد کشاورزی و امور منابع آب آران و بیدگل قرار بگیرد زیرا با توجه به تنگناهای موجود در منابع آبی و خاکی، تکیه بر کشاورزی دانش بنیان تنها راه تامین امنیت اقتصادی و غذایی در آینده است.
فرماندار آران و بیدگل همچنین گفت: تعریف علمی از الگوی تولید و مصرف آب ضروری است زیرا کشاورزی دانش بنیان و مهارت محور می تواند از تخریب خاک و هدر رفت آب جلوگیری و از محیط زیست حفاظت کند؛ چنان که کشاورزان در گذشته بدون مشکل نیاز جامعه خود را تامین می کردند اما امروز این گونه نیست.
وی افزود: باید موتور محرکه کشاورزی را یافته و بر روی آن تمرکز کنیم و حرکت بسوی دانش بنیانی می تواند انگیزه لازم را ایجاد کند.
نزدیک به 21 هزار هکتار زمین قابل کشت در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که از این میزان، 14 هزار و 500 هکتار زمین زیر کشت با 244 حلقه چاه آبیاری می شود.
آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.