به گزارش ایرنا، در این جلسه که عصر سه شنبه در تالار امام رضا(ع) فرمانداری برگزار شد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم با اشاره به نقش مشکلات تولید در بروز و ظهور پدیده گرانی کالاهایی مانند مرغ افزود: باید بیش از هرچه مشکل تولید را حل کنیم، چون حلقه های بعدی زنجیره اقتصاد نیز متاثر از آن است.
مهرداد غضنفری ادامه داد: هنگامی که نرخ تولید مرغ برای تولیدکننده کاهش یابد، به تبعیت از این اقدام، کشتارگاه ها و عمده فروشان این محصول نیز لیست قیمت های خود را مطابق آن تنظیم می کنند.
وی با اشاره به این که بخش عمده ای از راهکار مقابله با گرانی به سیاست های کلان و مرکزی کشور بستگی دارد، افزود: در بحث قیمت مرغ وزارتخانه تخصصی آن، قیمت تعیین شده این کالا از سوی ستاد تنظیم بازار را قبول ندارد، از این رو در یک کار کارشناسی و آنالیز دقیق و بر اساس محدودیت های دولت قیمت آن تعیین و ابلاغ شده است.
معاون استاندار قم نظارت بر واحدهای عرضه کننده مرغ منجمد را خواستار شد و گفت: ابزار مقابله با گرانی مرغ عرضه مرغ منجمد است و باید با احصای دقیق سرانه مصرفی این کالا در استان آن را به صورت گسترده در اختیار واحدهای مشخصی برای عرضه قرار دهیم.

** راهکار ارزان کردن قیمت مرغ مقابله با مرغداران نیست
فرماندار قم نیز در این جلسه با تایید سخن معاون استاندار افزود: بهترین کار برای کاهش قیمت کالای یاد شده توزیع فراوان مرغ منجمد در بازار و تامین نیاز مردم و تبلیغ درست و صحیح این قبیل از فرآورده هاست تا نحوه عرضه آنها در مجرای صحیح قرار گیرد و نطارت دقیقی نیز بر آنها اعمال شود.
رضا سیار در واکنش به آمار ارایه اعلام شده از سوی مسئولان جهاد کشاورزی قم مبنی بر توزیع روزانه پنج تن مرغ منجمد در 11 نقطه از شهر گفت: کم بودن تعداد مراکز توزیع، امکان سوء استفاده و عدم عرضه درست این محصول را در پی دارد.
وی تصریح کرد: توزیع مرغ منجمد با نرخ مصوب دولت به منظور جلوگیری از هر گونه احتکار و دلالی فقط باید در فروشگاه های بزرگ و تعاونی های مصرف که روش فروش آنها، مکانیزه و قابل نظارت است، صورت گیرد.
فرماندار قم همچنین با انتقاد از عرضه گوشت وارداتی با ارز دولتی در قصابی ها نیز گفت: عرضه این کالا هم باید در مراکز فروشگاهی معتبر انجام شود تا عرضه نامطلوب گوشت دولتی در مراکز غیر معتبر زمینه ساز بی اعتمادی مردم به دولت نشود.

** 70 درصد گزارش های مردمی به تعزیرات کذب است
مدیرکل تعزیرات حکومتی قم نیز با بیان این که 60 تا 70 درصد گزارش های مردمی در خصوصی وجود تخلف در توزیع و عرضه کالاها کذب است، افزود: افزایش قیمت مرغ منجربه ایجاد دلالی در بازار این محصول شده است.
مهدی ریاضی افزود: بخشی از مرغ منجمد و حتی مرغ تازه و گرم به عنوان صادرات توسط دلالان و یا زائرانی که به ایران می آیند به کشورهای همسایه انتقال داده می شود و این مساله بازارچه هایی را نیر در مناطق مرزی شکل داده است و سود سرشاری نیز عاید فروشندگان می کند.

** هیچ مشکلی برای تامین نهاده های دامی نداریم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با رد ادعاهای مطرح شده در این جلسه در خصوص کمبود و گرانی نهاده های دامی در استان گفت: 30 شرکت در کشور با تحویل ارز دولتی اقدام به وارد کردن نهاده ها می کنند.
محمد رضا طلایی با بیان این که حدود 50 تشکل کشاورزی و دامداری موجود در استان نیز نهاده های وارداتی با ارز دولتی را عرضه می کنند، افزود: ما موظف هستیم قیمت های درج شده در سامانه را به صورت تلفنی و یا سرزده رصد کنیم.
وی اضافه کرد: هر شرکتی که بالاتر از نرخ مصوب دولتی اقدام به عرضه نهاده ها کند از سهمیه ارز دولتی آن کاسته می شود که با نظارت های صورت گرفته تاکنون موارد تخلفی را در استان شاهد نبودیم.
همچنین در این جلسه موضوع برگزاری نمایشگاه پاییزه عرضه مستقیم کالا نیز مطرح و مقرر شد نمایشگاه یاد شده طی روزهای 15 تا 23 شهریورماه از ساعت 15 تا 23 در محل نمایشگاه های دائمی قم برپا شود.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.