کریم حاجی زاده روز یکشنبه در جلسه کارگروه گردشگری شهرستان مرزی بیله سوار از برگزاری هفتمین جشنواره ملی کوچ عشایر در مراتع جنب سیلوی روح کندی بخش جعفرآباد شهرستان بیله سوار در 15 اردیبهشت ماه سال 96 خبر داد.
او افزود: برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت ‌های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی عشایر استان است.
وی ‌زندگی عشایری را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در جامعه دانست و گفت: در طول تاریخ معیشت عشایر به صورت خودکفا و مستقل مبتنی بر فعالیت ‌های قومی و قبیله ‌ای بوده و به عنوان قشر تولید کننده نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشور داشته ‌اند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این جلسه بر لزوم پخش فیلم جاذبه های گردشگری استان به زبان فارسی ، انگلیسی و ترکی در سالن انتظار پایانه مرزی بیله سوار با توجه به مصوبه ستاد اجرایی خدمات سفر تاکید کرد.
قادر تقی زاده افزود: با توجه به تهیه 21 نقشه استانی، شهرستانی و مراکز شهرستان و درج بیش از یک هزار و 800 مختصات جغرافیایی تمام جاذبه های تاریخی ، طبیعی و گردشگری و خدماتی چون تاسیسات اقامتی و گردشگری و امکانات رفاهی در قالب google map و google earth ، ضرورت دارد تابلوی این نقشه ها براساس مصوبه کارگروه گردشگری در پایانه مرزی بیله سوار برای استفاده گردشگران نصب شود.
مسوول میراث فرهنگی بیله سوار هم از آمادگی ستاد اجرایی خدمات سفر این شهرستان برای ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی در پایانه مرزی بیله سوار خبر داد و گفت: این شهرستان آمادگی اسکان 350 نفر در مراکز اقامتی و 400 نفر در ستاد اسکان فرهنگیان را دارد.
فرنام حامد با اشاره به اجرای طرح ملی نوروزگاه 96 با هدف پاسداری از آداب و رسوم عید نوروز و احیای فرهنگ ‌های بومی مرتبط با عید باستانی و آماده سازی پرونده ثبت جهانی فرهنگ کهن نوروز اظهار کرد: برنامه های فرهنگی و آئینی با هدف احیای آداب و رسوم خاص و بومی و مستندسازی آئین ها و رسومات سنتی شهرستان بیله سوار تدارک دیده شده است.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
ایل شاهسون به عنوان سومین ایل بزرگ کشور همه ساله در هفته های ابتدایی پاییز کوچ پاییزه خود را آغاز می کند و حدود چهار ماه از سال در ییلاق و نزدیک به هفت ماه در قشلاق استقرار می یابند و یک ماه نیز در مسیر رفت و برگشت کوچ می باشند.
ایل شاهسون با 80 هزار نفر جمعیت هم اکنون 6 درصد جمعیت استان اردبیل را تشکیل می دهند و خانوارهای عشایری حدود 35 درصد تولیدات لبنی و پروتئینی استان را تولید می کنند.
مجموع تولید سالانه محصولات لبنی ، زراعی و باغی عشایر استان به 160 هزار تن در سال می رسد.
عشایر ایل شاهسون 1.5 میلیون واحد دامی دارد و 11 هزار تن گوشت ، 42 هزار تن شیر و یک هزار و 500 تن شیر تولید می کنند و نقش مهمی در خودکفایی اقتصادی دارند.
خبرنگار و انتشار دهنده: گیتی طالبی
6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.