پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

درهمایش "عرفان عاشورا با محوریت دعای عرفه" بیان شد

دکتر منصوری لاریجانی:امام حسین در عاشورا درس معرفت ولایی می دهد

 

همایش "عرفان عاشورا با محوریت دعای عرفه" روز چهارشنبه 27 بهمن ماه در تالار آیت الله شهید سید مصطفی خمینی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی با حضور اساتید، علما و دانشجویان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری جماران،دکتر منصوری لاریجانی،عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین دراین همایش ضمن اشاره به خلقت انسان گفت:" خداوند به واسطه انسان عالم آفرینش و دفتر معرفت را افتتاح می کند.این است که بزرگان عرفان می گویند ولایت جوهرعرفان است. حتی آنان که به لحاظ اعتقادی اشاعره و معتزله بودند و یا گرایشات دیگر داشتند،مثل "محیی الدین عربی" اما در این زمینه اعتراف کردند که که جوهرعرفان ولایت است. یعنی تا ولایت نباشد،هیچ معرفتی نیست."
هرکه را ازعشق خلعت داده اند
باده از جام ولایت داده اند
وی ادامه داد:" با اینکه امام راحل در مقدمه "سرالصلوة" فرمود که ورود ما به عالم با ولایت است،رجوع ما از این عالم به ساحت ولایت است،متاثر از همین معارف است. یا جایی که حضرت امام(س) می فرمایند سیاست عین دیانت است،می توان ادامه داد، سیاست عین عرفان است که دروجود انسان کامل است.عمل هربی سروپایی که نمی تواند عین دیانت و عین عرفان باشد.انسان کامل همه چیزش عین عرفان است.آنان آیینه معرفت الله هستند."
دکتر منصوری لاریجانی با اشاره به فرازهایی از دعای عرفه ادامه داد:"امام حسین در روز عاشورا هم به دنبال این است که عزیزانش را، حضرت عباس و حضرت علی اکبر را به سّر معرفت الله یعنی ولایت آشنا کند."
منصوری لاریجانی با اشاره به جلسه محاکمه "ملاصدرا" توسط علمای اصفهان در حضور شاه عباس صفوی ادامه داد:" ملاصدرا فرمود فراگیری عرفان اسلامی برای علما واجب است. ولی برای مردم مستحب است. یکی از بزرگان سئوال کرد که این عرفان اسلامی چیست که فراگیری آن برای ما واجب است؟ملاصدرا فرمود،ادراک سّرامامت و ولایت. هانری کربن فرانسوی می گوید،من با خواندن این جمله راه افتادم که ببینم که این چیست؟ لذا عاشقانه دنبال ادراک سّر امامت و ولایت بود و می گوید من این سّر را پس از 40 سال دوندگی وتشنگی در محضر علامه طباطبایی ادراک کردم."
این استاد عرفان و فلسفه اسلامی افزود:"حضرت علامه سید حیدر آملی می فرماید،مومن ممتحن همان عارف واقعی و صوفی واقعی است. کسی که خداوند قلبش را برای ایمان آزموده است و اگر قابلیت داشته باشد حامل سّر امامت و ولایت می شود. امام حسین در عاشورا به دنبال همین بود که در کتاب مثنوی محرم این به زبان شعر آمده است."
منصوری لاریجانی ادامه داد:"می دانیم که حضرت علی اکبر در گرم جنگ و کارزاراز پدرش تقاضای آب کرد. همه می دانند در کربلا آب نیست. خودش هم می داند که پدرش از او تشنه تر است.پس این چه آبی است که می خواهد؟
ای پدر در گرم جنگ وکارزار
می جهیدم از یمین و از یسار
ناگهان دیدم که حوران آمدند
کوزه ها بر دوش غلمان آمدند
از چه رو اینجا تردد می کنید
صد خطر را جانب خود می کنید
گفت حوری این مسیری آشناست
رفت و آمد اندر آن از آن ماست
ما از این ره می رویم تا چشمه سار
کوزه ها پر می نماییم از بهار
باز از این ره می رویم سوی جنان
تا کنیم سیراب کام عرشیان
گفته ام من تشنه ام بنما ثواب
بردهان من فشان چند جرعه آب
چون نمودم زان سبو چند جرعه نوش
از سرم رفت ای پدر یک لحظه هوش
دیدم آبش می دهد بوی حسین
چشمه سار حوریان کوی حسین
اینجاست که می گوید :ای پدر من تشنه ام آبم بده
از ختام مسک نایابم بده
او که دنبال آب فرات نبود، حتی در رجزهای حضرت علی اکبر هم هست.
آن شرابی را که ساقی ساخته
رمز مستی را در آن انداخته"
استاد دانشگاه امام حسین(ع) افزود:"امام حسین در عاشورا درس معرفت ولایی می دهد. محال است کسی از کلاس عاشورا خارج شود و این را درک نکند. حضرت زینب هم در خطبه هایشان همین نکته را بیان می کنند."
منصوری لاریجانی با اشاره به مقام الهی اهل بیت و ائمه اطهار ادامه داد:" ملاصدرا با همه آثاری که دارد مثل اسفار اربعه، مظاهر الهیه و شواهد الربوبیه و در قله حکمت متعالیه نشسته و کسی هم هنوز نتوانسته آن قله را فتح کند. اما در ساحت اهل بیت خوشه چین است. می گوید هر چه دارم به برکت عنایت این عزیزان دارم."
وی در پایان گفت:" کسی که صدرامین دارد و اندیشه وزین دارد، آماده پذیرش سر معرفت الله است. چرا امام گفت ولایت فقیه و نگفت حکومت فقیه.چون امام کسی است که خودش در باطن به این دریا اتصال دارد و به اقیانوس بی کرانه معرفت ولایی اتصال دارد. نکته مهمی است که ما باید با قلبی پاک به آن توجه کنیم تا این حقایق برای ما روشن شود."

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.