به گزارش ایرنا 'بهزاد کاظمی' کارشناس بیهوشی بیمارستان مهاباد بوده و امیدش به اختراعات ثبت شده اش است تا با تولید انبوه برخی از آنها، برای جوانان اشتغال و برای طرح های خود ارزش افزوده ایجاد کند.
این مخترع 29 ساله که تاکنون 9 ابزار یا تجهیزات پزشکی اختراع کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: سال 1391 شمسی که برای نخستین بار 2 اختراع خودم را به صورت همزمان در اداره کل ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی ایران ثبت کردم، در پوست خودم نمی گنجیدم.
'بهزاد کاظمی' ادامه داد: در آن زمان تصور می کردم با این اختراعات می توانم جان برخی بیماران را نجات دهم و در جامعه اشتغال ایجاد کنم اما اکنون این اندیشه به رویا شباهت دارد.
وی گفت: البته در قالب طرح تحقیقاتی نخبگان با مساعدت رهبری از انجام خدمت سربازی معاف شدم که بسیار عنایت و حمایت ارزشمندی است و در این ارتباط کمال تشکر و تقدیر را دارم.
کاظمی با تاکید بر اینکه تاکنون 50 عنوان مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی و خارجی با نام وی منتشر شده است، گفت: با وجود این تلاش ها تاکنون موفقیتی در خصوص تولید و کاربردی کردن اختراعات خودم کسب نکرده ام.
وی بیان کرد: بر این اساس به مسوولان در بخش های مختلف به خصوص مسوولان دانشگاهی مراجعه کردم اما به علت بالا بودن هزینه های تولید تجهیزات پزشکی از حمایت مالی سرباز زدند.
وی گفت: برخی از مسوولان نیز قول اعطای مجوز تولید را می دهند و هزینه راه اندازی خط تولید را از من طلب می کنند؛ یک جوان 29 ساله سرمایه چندین میلیاردی راه اندازی خط تولید را از کجا تامین کند؟
کاظمی همچنین گفت: یکی از اختراعات من در نمایشگاه جهانی اختراعات ژنو سوئیس پذیرفته شد و از طرف این کشور دعوت نامه داشتم اما به علت مشکلات مالی حتی موفق به دریافت ویزا نیز نشدم.
وی با تاکید بر اینکه در ایران جوانان با استعداد، مخترع و مبتکر زیادی وجود دارد اما باید حمایت مناسب از آنان صورت بگیرد، ادامه داد: جوانان مخترع باید به دنبال تحقیق و پژوهش برای توسعه علم در کشور و کسب درآمد از این طریق باشند اما این مسیر بسیار پرفراز و نشیب است.
کاظمی با بیان اینکه از زمان آخرین ثبت اختراعش کمتر از یکسال می گذرد، یادآور شد: برخی از اختراعات من در صورت تولید انبوه ضمن ارزآوری به کشور، امنیت جانی بیماران را نیز در جراحی ها، مراقبت های ویژه و درمان بیماری ها افزایش می دهد و بر این اساس انتظار حمایت برای تولید انبوه اختراعات، بی جا به نظر نمی رسد.
وی افزود: 'ست سرم آنژیوکت' که برگشت خون به داخل ست سرم را غیرممکن کرده، یکی از این اختراعات ثبت شده است؛ برگشت خون به داخل سرم امکان ایجاد لخته را دارد و خطر سکته مغزی و قلبی را به وجود می آورد و این اختراع از آن جلوگیری می کند.
کاظمی بیان کرد: اختراع ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی مکانیکی) مجهز به مد تنفسی با شماره ثبت 82125 در سال 1392 ثبت شده است که به طور هوشمند میزان اکسیژن مورد نیاز تنفس بیمار را تنظیم می کند؛ به گفته وی کاهش یا افزایش اکسیژن برای بیمار سم است و می تواند عوارض جبران ناپذیری برای وی داشته باشد.
کاظمی با اشاره به اختراعاتش، اظهار داشت: لوله تراشه داخل نای با قالب چرخش 360 درجه از جنس پی. وی. سی بدون نیاز به رابط های اضافی نیز با شماره ثبت 90702 در سال 1395 به ثبت رسید.
وی بیان کرد: چسب مخصوص لوله تراشه، LMA و لوله تراکئوستومی جهت ثابت نگهداشتن لوله در دهان یا بینی بیمار با شماره ثبت 90702 در سال 1395، ونتیلاتور ایمن مجهز به مد تنفسی هوشمند برای جلوگیری از اسیدوز و آلکالوز بیماران در زمان ونتیلاسیون مکانیکی با شماره ثبت 93729 در سال 1396 و قفسه دارویی فوق هوشمند جهت جلوگیری از تزریق اشتباه دارو از جمله دیگر اختراعات ثبت شده بنده در اداره کل ثبت اختراعات و مالکیت معنوی است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه ثبت اختراعات خود را در خارج از کشور انجام نداده و به حمایت مسوولان امیدوار است، گفت: رفتار برخی از مسوولان در خصوص حمایت از پژوهشگران، مخترعان و مبتکران باید اصلاح شود و راه را برای توسعه بیشتر علمی و تکنولوژیکی کشور باز کند.
رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد نیز با اشاره به اینکه دقت و نظم از ویژگی های 'بهزاد کاظمی' است، گفت: این مخترع طی سه سال گذشته در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد مشغول به کار بوده است.
'سامرند مرزنگ' بیان کرد: وقت شناسی و دقت در کار، این مخترع جوان را به یکی از کارکنان ارزشمند شبکه بهداشت و درمان شهرستان تبدیل کرده است.
به گزارش ایرنا بهزاد کاظمی متولد 1367 ارومیه کارشناس اتاق بیهوشی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده و به عنوان پژوهشگر برتر وزارت بهداشت و مخترع 9 ابزار و تجهیزات پزشکی معرفی شده است.
3072/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.