به گزارش خبرآنلاین از تبریز/ امیررضا لوحی خسروشاهی: صنعت گردشگری را می‌توان به عنوان کم هزینه‌ترین راه کسب درآمد و رونق اقتصادی برای هر کشوری عنوان کرد چنانچه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ای همچون ترکیه، گرجستان، تایلند، مالزی، کره جنوبی در آسیا با رونق این صنعت توانستند رشد اقتصادی صعودی را طی کنند، تبریز که به عنوان شهر اولین ها شناخته می‌شود از اوایل سال ۲۰۱۷ پایتخت گردشگری کشور های اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد، با این حال هدف از این مصاحبه نقد و بررسی دستاوردهای تبریز ۲۰۱۸ نیست، در این مصاحبه پتانسیل‌های منطقه‌ای و شهرستانی، به ویژه شهرستان اسکو در زمینه جذب گردشگر بررسی می‌شود.
شهرستان اسکو که نزدیک ترین قطب گردشگری به مرکز استان است، از این قافله عقب نمانده و مانند اکثر شهر های استان در تلاش برای شناساندن خود در قالب سال گردشگری ۲۰۱۸ است و تا به امروز اقدامات خوبی در جهت طرح این شهرستان در کنار تبریز ۲۰۱۸ انجام شده است.
علاوه بر مرکز شهرستان اسکو، روستا های اطراف این شهر مانند میلان، کندوان، گنبرف و ... اهمیت این رویداد را درک کرده و با احیای اماکن تاریخی، خود را برای افتتاحیه رویداد تبریز ۲۰۱۸ که با حضور ریاست جمهور در ۴ و ۵ اردیبهشت ماه برگزار شد آماده کرده اند.
پیرو توضیحات بالا مصاحبه ای با دو مسئول اجرایی این شهرستان، فرماندار شهرستان اسکو و شهردار شهر اسکو ترتیب داده ایم که شرح این مصاحبه را می‌خوانید:
به عنوان سوال ابتدایی شروع طرح اسکو ۲۰۱۸ در کنار رویداد گردشگری تبریز در این سال چگونه اتفاق افتاد؟
مرتضی محمدزاده، فرماندار اسکو: رویداد تبریز ۲۰۱۸ با اینکه اسم شهر تبریز روی آن است ولی از نظر ما این رویداد نه تنها خود تبریز بلکه کل شهر های استان شامل این رویداد گردشگری می‌شود و به جهت اینکه اسکو به عنوان نزدیک ترین شهرستان گردشگری به مرکز استان و شهرستانی با فرصت های کم نظیر و حتی در برخی زمینه ها بی نظیر مانند کندوان می‌تواند میزبان خوبی برای گردشگران تبریز ۲۰۱۸ باشد.
برای میزبانی اسکو ۲۰۱۸، از کجا شروع به آماده سازی شهرستان برای این رویداد کردید؟
ما این گونه در نظر گرفتیم که اسکو اولین مقصد گردشگران آذربایجان شرقی بعد از تبریز است چنانچه هر کسی تبریز بیاید به روستای کندوان نیز خواهد آمد.
از زمان مطرح شدن رویداد تبریز ۲۰۱۸ ما از دو جهت شروع به بررسی میزبانی اسکو از این رویداد کرده ایم، یک ایجاد زیرساخت های لازم و دو بهره بردای اقتصادی برای شهرستان و به همین منظور با کارهای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در شهرستان شروع به کار کردیم.
در بخش عمرانی، ۳۶ اثر تاریخی شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده که برخی از این آثار به مرور سال دچار تخریب شده بودند که اقدام به مرمت آثاری چون حمام تاریخی کندوان، حمام تاریخی میلان، پیرآباد ایلخچی، تیره سنگ اسفنجان پرداختیم که در حال اتمام است.
بخش دیگری از پروژه های عمرانی در مهمترین مرکز گردشگری شهرستان، روستای کندوان شروع کردیم مانند کاهش ترافیک ورودی با احداث کنارگذر در اول ورودی روستا، مرمت رودخانه کندوان ، تعویض کل سنگفرش های کندوان و برنامه ارتقا امنیت گردشگران در زمان اقامت در این روستا جز کوچکی از برنامه های عمرانی است
اولویت دوم پروژه های فرهنگی مانند برگزاری انواع جشنواره از قبیل جشنواره گل محمدی، جشنواره باتیک و برگزاری مسابقات ملی دو استقامت در کوه های کندوان را می‌توان اشاره کرد.
در توسعه بوم گردی به عنوان بهترین راه جذب گردشگر چه اقداماتی در شهرستان انجام شده است؟
شهرستان اسکو برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی در بحث بوم گردی مجوز احداث گرفت بطوریکه امروز از ۱۵ اقامتگاه بوم گردی در استان ۱۳ مورد در اسکو و در روستای کندوان قرار دارد و این در حالی است که استان هایی مانند اصفهان بیش از ۸۰۰ محل بوم گردی دارند.
البته در بحث گردشگری روستاهای عنصرود و گنبرف در کنار کندوان به دلیل واقع شدن در دامنه سهند از جاذبه و منظره خاصی برخورداراند و در نظر داریم روستاهای دیگر نیز بتوانند مانند کندوان از رونق صنعت گردشگری برخوار شوند.
آقای شهردار در بحث زیباسازی و آماده سازی شهر اسکو برای ۲۰۱۸ چه اقداماتی انجام دادید؟
بابک شریفی، شهردار اسکو:
در مدت آماده سازی شهر برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ سعی کردیم که در زیرساخت های شهری برنامه محور به پیش برویم و با زیباسازی های بصری و حذف زواید بصری، نورپردازی، چراغانی کردن و ایجاد چهره شب گردی دلچسب سعی در آماده سازی اسکو برای رویداد گردشگری تبریز بودیم.
در بحث آمادگی شهر برای میزبانی، رویکرد ما اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری است چرا که هدف توریست خارجی دیدن هتل و زیرساخت های ما نیست بلکه فرهنگ بومی، آداب و رسوم منطقه برای آن ها ارزشمندتر است.
عرضه صنایع دستی و همکاری میراث فرهنگی با شهرستان را چگونه ارزیابی می‌کند؟
اسکو یکی از اولین شهرستان های استان در احداث بازارچه دائمی عرضه مستقیم صنایع دستی است که هدف از ایجاد این بازارچه ارائه کلیه محصولات صنایع دستی در یک محل مشخص و قابل دسترس برای گردشگران است.
در مورد میراث فرهنگی با توجه به جذابیت گردشگری و تاریخچه ای پربار نه تنها در اسکو بلکه در کل ایران نتوانستم آنطور که شایسته است ایران را به دنیا معرفی کنیم.
ایران به لحاظ جذابیت های گردشگری در رتبه ۵ دنیا قرار دارد ولی به لحاظ ورود گردشگر از جایگاه خوبی برخوردار نیست و دلیل این امر مشکل در معرفی و تبلیغ است.
در اجرای سیاست های گردشگری نقد های زیادی می‌توان وارد کرد، برای کاهش این نقد ها امسال در حوزه امنیتی در شهرستان طرحی با عنوان ایران سرای امن برای گردشگران خارجی را مطرح کردیم بطوریکه گردشگر از ابتدای شروع سفر تا پایان آن هیچ گونه مشکلی را حس نکند.
زمستان سال قبل جشنواره ای با عنوان "زمستان کندوان، رویای بی تکرار من" با هدف شناساندن هر چه بیتر دهکده توریستی کندوان انجام شد، بنظر شما آیا برنامه هایی این چنین تا چه حد می‌تواند تاثیر گذار در جذب گردشگر باشد؟
فرماندار: عموما هیچ برنامه بی تاثیر نیست ولی تاثیر هر برنامه متناسب با هدف پیش بینی شده است
به طور تقریبی هرسال ۱ تا ۱میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شهرستان ما به عنوان گردشگر وارد می‌شوند و ما به گردشگری به عنوان یک صنعت اقتصادی و توریسم نگاه می‌کنیم و بسیاری از گردشگران فقط برای بازدید نیم روزه وارد می‌شوند و عملا پولی خرج نمی‌کنند و آن گردشگری برای ما مهم است که حداقل ۲ روز در این شهرستان اقامت داشته باشند.
در جشنواره سال قبل در کندوان هدف ما جذب گردشگری بود که هزینه کند و اقامت داشته باشد بطوریکه کندوان در اواخر مهرماه معمولا سوت و کور می‌شود و گرشگری به این روستا نمی آید و هدف ما طرح جاذبه زمستانی این روستای توریستی و جذب گردشگر در ماه های سرد زمستان بود ولی نتیجه این طرح برای ما رضایت بخش نبود و گردشگران در زمستان از این روستا آنطور که باید استقبال نکردند.
برگزاری این جشنواره چه مقدار هزینه برای شهرستان به بار آورد؟
فرماندار:سرمایه گذار شرکت توسعه گردشگری ایران بود و شهرستان اسکو فقط امور پشتیبانی مانند ایجاد امکانات و تهیه ماشین آلات و .... برعهده داشت.
آقای شریفی شما اقدامات و همراهی های میراث فرهنگی را چه در در سطح استان و شهرستان اسکو چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شهردار:
در پاسخ به این سوال باید عرض کنم انتقاد های بسیاری به میراث فرهنگی می‌توان وارد کرد چنانچه در بحث گردشگری بعد اصلی در کشور میراث فرهنگی است و بطبع آن این اداره باید ناظر بر عملکرد شهرستان ها نیز باشد.
متاسفانه زیرساخت های لازم برای میزبانی ایجاد نشد و حتی میراث فرهنگی می‌توانست با ارائه پکیج های گردشگری به تورگردان ها و توریست ها چه در ایام عید و چه سال گردشگری ۲۰۱۸ یک برنامه ریزی کلی را به بازدید کنندگان از استان ارائه دهد ولی متاسفانه آنچنان که باید و شاید این موارد انجام نشد.
ولی ما چه با حمایت های میراث فرهنگی و چه بدون آن سعی در انجام کارهایی شاخص چون احیای حمام قدیمی میلان، ایجاد موزه مردم شناسی و ... داریم.
حضور گردشگران در شهرستان چه میزان سود دهی برای شهرداری دارد؟
شهردار:
اگر بخواهم صادق باشم ورود گردشگر به کندوان برای شهر خیری ندارد و یک واقعیت است بطورکه شهرداری باید آسفالت ریزی، خط کشی، جمع آوری زباله و آلودگی را انجام دهد و من معتقدم تا زمانی که ما نتوانیم در خود شهر اسکو قابلیت گردشگری و اقامت برقرار کنیم شهرداری هیچ سودی نخواهد برد البته حتما حضور گردشگر برای کل شهرستان سود دهی خواهد داشت و شاید دید من محدود به شهرداری است.
در این مورد در حال تهیه محلی حدودا ۴ هزار متری برای ایجاد استراحتگاه های بوم گردی مصنوعی هستیم تا بتوانیم گردشگری را به داخل شهر اسکو نیز متمرکز کنیم و دربودجه سال ۹۷ آورده ایم و یکی از اولویت های ما در این سال خواهد بود.
شما به عنوان یک فرماندار آینده گردشگری شهرستان اسکو را چگونه می‌بینید؟
فرماندار:
در مقایسه با ظرفیت های تاریخی و گردشگری اسکو آن چنان که باید و شاید نتوانسته ایم این شهرستان را مطرح کنیم بطوریکه اگر کندوان را حذف کنیم شاهد حذف بخش عظیمی از جاذبه گردشگری این شهرستان خواهیم بود.
آینده گردشگری اسکو وابسته به کندوان است و ما برای تحقق همین مورد در صدد حذف برخی نارسایی های آزاردهنده و ثبت این روستا در فهرست آثار تاریخی و گردشگری جهانی که بنا است در ۲۰۱۹ پرونده این مورد تکمیل شود و اگر ثبت شود گردشگر خارجی در وهله اول خود به خود برای دیدن آثار جهانی به کندوان خواهد آمد.
منظور از نارسایی های کندوان، مشکل ترافیک، ساخت و ساز های غیر مجاز و شلوغی چهره کندوان سه معقوله اساسی است که تلاش داریم از امسال محدودیت تردد در داخل کندوان را اجرا کنیم.
شهردار: آقای شریفی، اجرای برنامه ها نیازمند سرمایه و در رده بالاتر سرمایه گذار است، اسکو در جذب سرمایه گذار چگونه عمل کرده است؟
باید بگویم آنگونه که لازم بود در جذب سرمایه گذار نتیجه نگرفته ایم و بنظر من نه تنها اسکو بلکه خود تبریز هم نمی‌تواند نمره قبولی در این بخش را کسب کند.
در دی ماه سال گذشته در جزیره کیش نمایشگاه شهر ایده آل برگزار شد که علی رغم اینکه عقد قراردادی نداشتیم ولی در نشان دادن توانایی ها و ظرفیت های شهرستان رتبه ۱ استان را در این جشنواره کسب کنیم با این حال شهر اسکو در حال انجام چندین پروژه خدماتی، تجاری و در حال احداث شهربازی مجهز با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
آقای محمدزاده در سال های اخیر شاهد برخی تخریب های زیست محیطی و منابع طبیعی ماند ساخت و ساز های غیر مجاز در شهرستان ها بوده‌ایم، رویکرد و برخورد شما در مقابله با این آسیب ها چگونه است؟
فرماندار:
حفاظت از باغ شهر اسکو برنامه ای مهم است ولی منطقه حفاظت شده سهند که بخش عظم آن در اسکو واقع شده از باغ شهر اسکو مهمتر است که علاوه برخود شهر در این منطقه دو پایگاه محیط بانی برای حفاظت از منابع طبیعی این منطقه احداث کرده ایم.
خود باغ شهر اسکو در کنار منطقه حفاظت شده سهند که یکی از زیبایی های شهر به شما می‌رود که خوشبختانه نسبت به عکس های ۱۸ سال قبل تخریب باغ ها پیشروی کمتری داشته است.
در شهرستان بیشتر از ساخت و ساز های غیر مجاز، مسئله آب باغ ها را تحت تاثیر قرار داده و بخش عظیمی از باغ ها به دلیل کمبود آب خشک شده اند.
در بخش زیست محیطی نمی‌گویم موفق نبودیم ولی موفقیت چشمگیری نداشتیم چون همیشه برای محیط زیست مقوله اداری مانند ایجاد پایگاه های محیط بانی تعریف کرده ایم و این مورد به تنهایی ناکافی است و باید اهمیت محیط زیست را برا مردم روشن کنیم، واقعیت این است که بدون مشارکت مردمی آنطور که باید و شاید نخواهیم توانست از محیط زیست حفاظت کنیم.
ما از محیط زیست درخواست کرده ایم و تا حالا دو NGO بمنظور حفاظت از محیط زیست تشکیل شده است و در صدد فرهنگ سازی عمومی در خصوص اهمیت منابع طبیعی بین مردم هستیم.
یکی دیگر از عوامل تهدید کننده منابع طبیعی دامداری و وجود دام مازاد است بطوریکه در منطقه حفاظت شده سهند بیش از سه برابر حد مجاز مردم دام نگهداری می‌کنند.
وضعیت کشاورزی در شهرستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فرماندار:
در سند تدبیر و توسعه شهرستان اسکو، کشاروزی جز ۴ محور کلیدی تعریف شده برای توسعه شهرستان به شمار می آید، از ابتدای دولت تدبیر و امید ما با با اصلاح الگوی آبیاری و کشت علاوه بر غلبه بر مشکل کم آبی در ۴ محصول کلزا، گردو، گل محمدی و پسته رتبه اول را در استان کسب کردیم.
با اصلاح الگوی کشت و الگوی آبیاری موجب صرفه جویی ۲۲ میلیون متر مکعب برداشت آب از سفره های زیر زمینی شده است که به نوع خود قابل توجه است.
برنامه داریم باغ های کم بازده و سنتی را به باغ های بهره ور تبدیل کنیم و اینکه هر چه میتوانیم مصرف آب را کاهش دهیم.
به منظور کاهش مصرف آب در بخش ایلخچی تا امروز در حدود ۵ هکتار گلخانه به سمت کشت محصولاتی با نیاز آبی پایین تر رفته اند.
یکی از موضوعات حاشیه ساز شهرستان، مسائل شهر جدید سهند است که با توجه به افزایش جمعیت این شهر در چند سال گذشته آسیب های اجتماعی بسیاری را نیز به همراه داشته است، شما برای مدیریت اینگونه مسائل در شهر جدید سهند چه اقداماتی انجام داده اید؟
فرماندار:
به دلیل اینکه سر ریز جمعیتی تبریز به سهند، این مورد باعث رشد ۳۲ درصدی جمعیت شهرستان در ۵ سال گذشته و کسب رتبه اول میزان رشد در استان شد.
باید توجه داشت این مقدار رشد مجمعیتی یک سری تبعات و آسیب هایی را به همراه خود می آورد ولی ما در این شهر مشکل عمرانی و یا زیرساخت نداریم بلکه مهمترین دغدغه ما آسیب های اجتماعی این شهر است.
ما با مطالعات علمی کلان سعی در کاهش و کنترل اصولی این آسیب ها در شهر سهند هستیم و به همین منظور کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی جرایم ایجاد کردیم ولی متاسفانه به دلیل افزایش جمعیت و افزایش گستره آسیب های اجتماعی این تلاش ها آنگونه که باید خود را نشان نداده است.
در مدت ۶ ماهه تصدی پست شهرداری اسکو عملکرد خودتان را چگونه ارزیابی می‌کند و در این مدت شهر اسکو را چگونه دیدید؟
شهردار:
با توجه به قدمت تاریخی شهرستان اسکو و نزدیکی آن به کلانشهر تبریز و وجود مسئولین شهری کارا یک ظرفیت اساسی برای این شهرستان به وجود آورده است
از زمان شروع به کار بنده در این پست، حقوق معوقه کارکنان شهرداری را پرداخت کردیم.
و با دست خالی توانستیم شهر را به جنب و جوش وادار کنیم ولی در مورد نمره دادن من به شخصه نمی‌توانم این کار را انجام دهم و باید مردم و مسئولان بالادستی این کار را انجام دهند.
با توجه به رویداد تبریز ۲۰۱۸ در این مدت سعی در آماده سازی اسکو برای میزبانی تعطیلات عید و تابستان داشتیم و امیدوارم ارزیابی نهایی مردم از بنده رضایت بخش بوده باشد.
به عنوان سوال پایانی، راه مواصلاتی بین خسروشاه - اسکو، پلی روگذر مقابل روستاهای بایرام و دیزج ساخته شد که علی رقم هزینه بسیار بالا، معماری آن چندین سال است که این پل بدون استفاده باقی مانده است، چه برنامه ای برای تکمیل این مورد در نظر دارید؟
فرماندار:
متاسفانه از گذشته این پل تبدیل به یک آسیب جدی شده است حال نمی‌خواهم وارد جزئیات بشوم ولی من متعهد می‌شوم که تا پایان خرداد سال جاری تردد از روی این پل شروع شود.
حرف آخر آقای فرماندار...
فرماندار:
من یک سوال از خودم دارم که چه برنامه ای برای مدیریت کلان شهرستان در سال ۹۷ دارید؟ اینگونه پاسخ می‌دهم که در بین مسئولین شهرستانی نیز شعار رضایت هرچه بیشتر مردم و احترام به کرامت انسانی را مطرح کردم و در تلاش هستم که امسال رضایت مردم و تسریع در امور اداری شهرستان بیش از سال قبل باشد.
حرف آخر آقای شهردار...

از کودکی با کارهای عمرانی بزرگ شده ام ولی علاوه بر این مورد همیشه دغدغه فرهنگی داشتم و به شهرداری فقط به عنوان یک نهاد خدماتی نگاه نمی‌کنم، امسال برنامه داریم که با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد و باتوجه به پیشینه تاریخی اسکو بتوانیم برنامه های فرهنگی اجتماعی شاخصی را انجام دهیم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 910500
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.