به گزارش خبرآنلاین از تبریز، امیر تقی زاده گفت: ادبیات کودک و نوجوان همان‌طور که از نامش پیداست، برای کودک و نوجوان و درباره آن‌ها که یا خود برای خود می نویسند و یا بزرگسالان -از زبان خود، و یا از از زبان کودکان و نوجوان- برای آن ها می‌نویسند.
تقی زاده ادامه داد: عمر این ادبیات در دنیا کم و در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته کمتر است، اما اگر بخواهیم از منظری دیگر به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم ایرانیان از دیرباز به دلیل توجه به کودک و نوجوان و تربیت آن ها، به ادبیاتی که به این مهم می‌پردازد، نیز توجه خاصی داشته‌اند. به این ترتیب که نویسندگان و شاعران بسیاری در آثار خود ادبیاتی مخصوص این گروه داشته‌اند.
وی با بیان اینکه قصه گویی گذشتگان برای کودکان با ادبیات امروز تفاوت بسیاری داشته، افزود: البته توجه به این ادبیات را به گذشته های دورتر هم می توان تعمیم داد، به دوره هایی که ادبیات عامه و فولکلوریک و شفاهی رواج داشته و بخش مهمی از این ادبیات، به ادبیات کودک و نوجوان می پرداخت.
تقی زاده ادامه داد: این ادبیات سینه به سینه منتقل می شد و اتفاقا لذتی بیش از لذت خوانش برای کودکان و نوجوانان داشت.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: از زمان مشروطه توجه به ادبیات کودکان و نوجوانان بیشتر شد، اما مشکل مهم این بود که شیوه نگارش این نویسندگان و شاعران ادبیات بیشتر به شکل نصیحت و پند و اندرز برای آن ها بود.
تقی زاده با انتقاد از کم توجهی به ادبیات کودک و نوجوان گفت: مبحث اساسی که از دیرباز در ادبیات کودکان وجود دارد، این است که برخی این ادبیات را ناکامل و کم مایه و حتی نسخه ای کامل نشده از ادبیات بزرگسال، برای مخاطبانی ناکامل می دانند، این در حالی است که این ادبیات بنا به ملاحظاتی که دارد، مهم تر و پر اهمیت تر از ادبیات بزرگسال و تخصصی‌تر از آن هاست.
وی با اشاره به آثار نگاشته شده به دست کودک و نوجوان امروزی گفت: مشکل دیگر این است که هنوز نوشتن خود کودک و نوجوان که باید سهم مهمی از این ادبیات را تشکیل بدهد، آن‌چنان که باید و شاید در کشور ما رواج پیدا نکرده است و اتفاقا زمانی ادبیات کودک و نوجوان تکامل پیدا می‌کند که از این حیث نیز تکامل پیدا کرده باشد.
معاون فرهنگی و امور جوانان با تاکید به نیازسنجی دقیق و مخاطب‌شناسی درست کودک و نوجوان گفت: از مباحث دیگر مورد اهمیت در ادبیات داستانی کودک و نوجوان توجه به نیاز آن هاست.
امیر تقی زاده، اذعان داشت: این گروه از عزیزان به عناصر هیجانی، طنز، احساس برانگیزی و سرگرم کنندگی در کنار مباحث دیگر نیازمندند، لذا اگر ضرورت مباحث آموزشی در ادبیات داستانی احساس شود، بهتر است به شکلی غیر مستقیم و ضمنی و نهفته در درون‌مایه و مضمون باشد تا کشف آن بتواند لذت بیشتری برای مخاطب ایجاد کند. مگر در کتاب های آموزشی که به صورت مستقیم به آموزش می پردازند و جدا از ادبیات داستانی اند.
گفتنی است، جشن بزرگ روز جهانی ادبیات کودک با شعار کودکان امروز قصه گویان فردا به همت معاونت فرهنگی ورزش جوانان آذربایجان شرقی، همزمان با روز جهانی ادبیات کودک جشن بزرگی به همین مناسبت با عنوان کودکان امروز، قصه گویان فردا و در راستای غنی سازی اوقات فراغت کودکان برگزار شد.
در این مراسم برنامه های مختلفی چون قصه گویی کودکان همراه والدین، آشنایی کودکان با قصه خوانی و مطالعه، اجرای مسابقه ی قصه گویی از حفظ و نیز برنامه های فرهنگی و شاد دیگر برگزار شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 697390
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.