به گزارش ایرنا، شهرام دبیری در جلسه روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تبریز افزود: در مرحله اول بازار بزرگ تبریز مناسب سازی و زیباسازی می شود که فرصت بی نظیری برای این کلانشهر می باشد و در این خصوص جدار سازی، سنگفرش و زیباسازی بازار اجرا و در مرحله دوم عملیات پیاده راه بعد از رفع مشکلات چهارگانه یاد شده انجام می شود.
وی اضافه کرد: کمیسیون های مختلف شورای اسلامی شهر تبریز تمام مسائل، مشکلات و ابهامات مختلف در خصوص پیاده راه خیابان جمهوری را بررسی می کنند که در اجرای این طرح رفع خواهد شد.
وی گفت: ابهام در مسائل ترافیکی، کمک رسانی، بارنداز بازار و مسائلی در خصوص خرده فروشی و عمده فروشی در بازار بعد از اجرای پیاده راه جمهوری از مواردی بود که مخالفان اجرای این طرح مطرح می کردند که به طور حتم اجرای پیاده راه بعد از رفع این مشکلات چهارگانه محقق شدنی است.
دبیری با اشاره به بررسی لایحه پیاده راه جمهوری در جلسات آینده شورا اظهار کرد: لایحه مورد نظر بعد از بررسی در کمیسیون های مختلف شورا در صحن شورا طرح و بررسی و نواقص و نگرانی های احتمالی مرتفع خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در پایان سخنانش با گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای گفت: روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای فرصت مناسبی برای ترویج خصلت های اخلاقی و پهلوانی در جامعه است.
در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز علیرضا نوای باغبان و ایران آهور به عنوان سخنران پیش از دستور به ایراد سخن پرداختند و همچنین گزارشی از عملکرد مالی شهرداری تبریز و چند لایحه به همراه نامه فرمانداری تبریز مطرح و بررسی شد.
بازار تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین و مهمترین بازار سرپوشیدهٔ ایران و جهان است که در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
این بازار از بازارچه‌ها دالان‌ها، تیمچه‌ها سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته است. پیش‌تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.
این بازار حدود ۳ قرن پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی و در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست؛ ولی بسیاری از جهان‌گردانی که از سدهٔ چهارم هجری تا دورهٔ قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، دربارهٔ آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.
بسیاری از گردشگران و جهانگردان نظیر ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌اند.
بازار بزرگ تبریز با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
خبرنگار : آب بسته ** انتشار: رستگار
9853/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.