دبیر مستعفی دومین جشنواره فیلم تبریز با توضیحاتی در مورد دلیل استعفایش از دبیری جشنواره فیلم تبریز، گفت: برخی پیغام داده‌ و مرا متهم به حاشیه سازی کردند، در حالی که اصلا فرد حاشیه‌سازی نیستم، این مدیران بی کفایت هستند که به سینمای تبریز ضربه می‌زنند.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، امیر مرتضوی در نشستی با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: ما بدون حاشیه وارد میدان شدیم و برای برگزاری با کیفیت و درخور شان دومین جشنواره فیلم تبریز تلاش کردیم و تا کنون نیز بدون دریافت ریالی اعتبار، از جیب خودمان خرج کردیم، اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانست حتی یک اتاق هم در اختیارمان قرار دهد.
 
وی با بیان این‌که از شهریور ماه سال‌جاری برای برگزاری این رویداد فرهنگی بزرگ در استان تلاش می‌کردیم و زنگ شروع جشنواره به نوعی زده شد، گفت: اما با طراحی تندیس و محتوای فراخوان در اوایل آذرماه، بطور رسمی و عملیاتی در این رابطه گام برداشتیم.
 
وی گفت: طی این مدت اقدام به تبلیغات گسترده، طراحی و انتشار فراخوان، تهیه چارت منظم و دقیق جشنواره برای با کیفیت برگزار شدن آن، تشکیل ستاد جشنواره، ارسال فراخوان به استان‌های مختلف، طراحی سایت انجمن سینما گران برای جشنواره، ایجاد امکان ثبت نام الکترونیکی در جشنواره برای اولین بار و... کردیم تا بتوانیم جشنواره‌ای ماندگار و در شان تبریز برگزار کنیم.
 
دبیر مستعفی دومین جشنواره فیلم تبریز در این خصوص افزود: در این راستا با هنرمندانی از کشورهای ترکیه و آذربایجان رایزنی می‌کردیم تا در بحث داوری و ورکشاپ‌ها حضور یابند، همزمان با ارگان‌های مختلف رایزنی کرده و با اسپانسرهای خصوصی نیز جلساتی برگزار کردیم، اما در نهایت به خاطر عدم شناخته شدن جشنواره و با توجه به این‌که اسپانسرهای خصوصی به دنبال سرمایه گذاری در رویدادهایی هستند که برایشان سود داشته باشد، در این رابطه موفق نشدیم. ارگان‌های مختلف نیز بر کمک معنوی خود در این خصوص تاکید کردند.
 
هدفمان برگزاری جشنواره‌ای در شان تبریز بود
وی با تاکید بر این‌که هدف ما این بود که جشنواره‌ای با کیفیت برگزار کنیم تا بتواند در آینده  اسپانسر خصوصی جذب کند، افزود: همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها را اعمال کردیم تا جشنواره‌ای در سطح خوب برگزار کنیم، در این رابطه نیز باید امکاناتی در اختیار داشتیم، اما چنین امکاناتی در اختیارمان نبود و حتی تاکنون نیز اتاقی به نام "دیبر خانه دومین جشنواره فیلم تبریز" و یا امکاناتی چون کامپیوتر و... نداریم.
 
وی با بیان این‌که انجمن سینما گران استان نیز امکانات چندانی ندارند که در اختیارمان بگذارد، گفت: تا کنون نیز اتاق مدیرعامل انجمن سینما گران به عنوان دبیرخانه فعالیت کرده که موضوع مطلوبی نیست.
 
مرتضوی با اشاره به این‌که در نظر داشتیم تا فیلم های این جشنواره را در محیط های پر رفت و آمد اکران کرده و در فضایی مناسب و بزرگتر جشنواره را به نمایش بگذاریم تا ماندگار شده و پا بگیرد، افزود: این جشنواره دومین دوره خود را سپری می‌کند و چون بذری است که سر از  خاک بیرون نیاورده، باید به این رویداد نوپا برسیم تا بتواند تنومند و ماندگار شود.
 
اعتبار 200 میلیونی برای جشنواره لازم بود، اما اداره کل ارشاد 120 میلیون تعهد می‌کرد
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: طبق برآورد اولیه‌ای که از هزینه‌های برگزاری جشنواره کرده ‌بودیم، مبلغ 160 میلیون تومان که 46 میلیون تومان از این میزان صرفا هزینه جوایز بود و مابقی برای "برگزاری ورکشاپ، دستمزد داوران، هزینه‌های جاری جشنواره، اسکان مسافران خارج از استان و..." بود را در شهریور ماه ارائه دادیم.
 
دبیر مستعفی دومین جشنواره فیلم تبریز افزود: زمانی هم که در پیگیر تفاهم نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینماگران بودم، متوجه شدم که مبلغ تفاهم شده بینشان، کمتر از میزانی است که در شورا مطرح کرده بودیم، اما نماینده ارشاد اعلام کرد که 120 میلیون را بطور کامل تامین خواهند کرد.
 
وی ادامه داد: در برآورد دوم به احتساب اقداماتی که انجام گرفته بود و هزینه‌های آتی و با توجه به توسعه جشنواره، هزینه جشنواره را 200 میلیون تومان برآورد کرده و یک ماه پیش نهایی کردیم، اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز با بررسی ریز قیمت‌ها متفق‌القول اعلام کردند که این میزان هزینه برای برگزاری این جشنواره معقول و مناسب بوده و پرت نیست.
 
مرتضوی تاکید کرد: ما بر روی حرفشان حساب کرده و برنامه‌ریزی کرده بودیم اما مبلغی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تعهد می‌کرد 80 میلیون کمتر از برآورد ما بود.
 
وی خاطرنشان کرد: اینگونه بود که 27 دی ماه نامه‌ای به شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره فیلم تبریز نوشتم و اعلام کردم «با توجه به عدم تحقق منابع مالی جشنواره و ابهام در مبلغ تفاهم نامه ما بین انجمن سینماگران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جهت جلوگیری از ایجاد تعهدات مالی برای انمن سینماگران و دبیرجشنواره، کلیه موارد اجرایی تا تعیین تکلیف این موارد از 27 دی متوقف می‌شود». این موضوع را مطرح کردم تا اندکی به خودشان بیایند اما با تقلیل مبلغ به 180 میلیون تومان باز هم راضی نشدند و بر همان 120 میلیون تومان تاکید کردند که تاکنون حتی ریالی از آن مبلغ هم تامین نشده و ما از جیب خودمان تا کنون خرج کردیم.
 
مرتضوی گفت: در نتیجه این اتفاقات و عدم توجه به کیفیت برگزاری جشنواره، چهارم بهمن ماه از سمت خود استعفا دادم، چرا که نمی‌توانستم با آن مبلغی که اعلام می‌کنند، جشنواره‌ای در شان تبریز برگزار کنم. گذشته از آن، حتی ریالی از 120 میلیونی که وعده داده بودند را هم تا به امروز تامین نکرده‌اند.
 
وی با تاکید بر این‌که تا هشتم بهمن ماه منتظر ماندم اما هیچ واکنشی از هیچ طرف دیده نشد در نتیجه اقدام به انتشار نامه‌هایی که به شورای سیاست‌گذاری نوشته بودم، کردم تا موضوع شفاف شود، افزود: با گدابازی نمی‌شود جشنواره‌ای درخور شان تبریز که مهد فرهنگ و هنر است، برگزار کرد.
 
وی با بیان این‌که اولین دوره‌ی این جشنواره با هزینه‌ی 70 میلیونی برگزار شد که 20 میلیون این مبلغ به جوایز اختصاص یافت، افزود: سال گذشته که جشنواره استانی بود با 50 میلیون کارهای اجرایی و... جشنواره را برگزار کردیم، امسال که جشنواره بصورت منطقه‌ای برگزار می‌شود و هزینه‌ها نیز سه برابر شده، چگونه می‌توان جشنواره را با 70 میلیون برگزار کرد؟ چرا که 46 میلیون تومان از 120 میلیون تومانی که وعده داده‌اند صرف جوایز شده و صرفا 70 میلیون برای برگزاری جشنواره باقی می‌ماند.
 
وی با بیان این‌که تا کنون 90 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، گفت: این آثار از کشور استانبول و شهرهای اصفهان، انزلی، تهران، اردبیل، ارومیه و شهرستان‌های استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
 
دبیر مستعفی دومین جشنواره فیلم تبریز ادامه گفت: بخشی از محتوای آثار این جشنواره به آداب و رسوم و جغرافیای منطقه آذربایجان مربوط می‌شود و می‌تواند گامی در جهت معرفی فرهنگ اصیل این خطه باشد.
 
وی با بیان این‌که وظیفه انجمن سینماگران بود که این نشست خبری را ترتیب دهد تا روشنگری و شفاف سازی کنیم، افزود: در این رابطه منتظر ماندیم اما خبری نشد از این رو خودمان جهت برگزاری نشست رسانه‌ای پیشقدم شدیم.
 
امیر مرتضوی دبیر دو دوره جشنواره فیلم تبریز بوده و از سال 70 در حوزه سینما و از سال 74 نیز در فرآیند برگزاری جشنواره‌های فیلم فعالیت می‌کند.
 
عوامل جشنواره، دیالوگ مشترکی در زمینه فرهنگ و هنر ندارند
علی اروج زاده نیز که یکی از عوامل معاون اجرایی این جشنواره بوده و به همراه دبیر جشنواره از مسئولیت خود کناره‌گیری کرده است، یادآور شد: این مشکلات به این دلیل پیش آمده که عوامل جشنواره، دیالوگ مشترکی در زمینه فرهنگ و هنر ندارند.
 
وی با اشاره به تلاش‌های دبیر و معاونت اجرایی جشنواره جهت جذب اسپانسر از بخش خصوصی، گفت: بخش خصوصی برای اسپانسر شدن در یک رویداد، ابتدا میزان سوددهی را می سنجد و سپس اقدام می‌کند.
 
وی ادامه داد: در این رابطه به عضو شورای شهر، آقای دبیری نامه نوشتم و ایشان تلاش می‌کردند تا از بودجه رویداد تبریز 2018، مبلغی را هم به این جشنواره اختصاص دهند اما زمانی که با بی توجهی مدیران مربوطه مواجه شدیم، گفتیم فعلا دست نگه دارند تا تکلیف این موضوعات مشخص شود.
 
اروج‌زاده در ادامه از حضور پیدا نکردن برخی از خبرنگاران در این نشست گلایه کرد و گفت: با این‌که برخی از خبرنگاران را دعوت کردیم، اما در این نشست حضور پیدا نکردند.
 
گفتنی است، دومین جشنواره فیلم تبریز از 14 تا 17 اسفندماه سال‌جاری در تبریز برگزار می‎شود. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.