عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه، گفت: من معتقدم بخشی از حوادثی که دارد می‌گذرد و سخنرانی نتانیاهو در مجمع عمومی و تمرکز روی ایران بیشتر به خاطر همین نگرانی‌ها است که نکند ایران با دولت بعدی آمریکا که الآن یک مقدار کمی هریس جلو است یا حتی با ترامپ گفت‌وگو کند. به همین خاطر می‌خواهند پای ایران را به جنگ بکشند و البته تا الآن ایران با درایت عمل کرده است.

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تأکید بر اینکه اسرائیل به این زودی از غزه بیرون نخواهد رفت، گفت: من معتقدم تغییر دولت در ایران، سفر آقای دکتر پزشکیان به نیویورک و بحث‌هایی که مطرح کرد در رابطه با اینکه می‌خواهیم با همه خوب باشیم، نتانیاهو را به وحشت انداخت و همه تمرکزش در سخنرانی مجمع عمومی را روی ایران گذاشت. اسرائیل به هیچ وجه دوست ندارد که ایران به غرب نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار جماران، عبدالرضا فرجی راد طی سخنانی در نشست «ایران و مسأله اسرائیل» که توسط دفتر سیاسی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها برگزار شد، با بیان اینکه حوادث 7 اکتبر تا امروز به همدیگر وصل است، گفت: در رابطه با مسأله 7 اکتبر حرف و حدیث زیاد است؛ تعریف و تمجیدهایی و انتقاداتی می‌شود و هیچ کس هم نمی‌تواند بگوید صد درصد چیزی که من می‌گویم درست است. برخی‌ها معتقدند نتانیاهو و تیم تندروی او برنامه‌ریزی کرده بودند تا از اتفاقاتی که برای نتانیاهو در زمینه تغییر قانون اساسی و مسأله دادگستری افتاد، ذهن‌ها را به جای دیگری برگرداند. یک عده هم معتقدند حماس از سال‌های قبل با هماهنگی متحدین خودش برنامه‌ریزی کرده بود.

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: با حمله اسرائیل تعدادی از فرماندهان حماس کشته شدند؛ در واقع یک پارگی در ساختار حماس ایجاد شد و طبیعتا انتظارات آنها بر آورده نشد. از سوی دیگر اسرائیل تحت فشار جامعه جهانی و تظاهرات در شهرهای دنیا و مهمتر از همه دادگاه بین‌المللی بود که حکم هم علیه او دادند اما اتفاقی نیفتاد؛ چون آمریکا نمی‌خواست. هدف اسرائیل این بود که حماس از بین برود و دیگر اینکه مردم غزه را خسته کند تا به تدریج حاضر به مهاجرت شوند. چون در همان منطقه از ساحل مدیترانه که اسرائیل و غزه هست، منابع عظیم گازی پیدا شده است.

وی تأکید کرد: به نظر من اسرائیل توانسته مرز جنوبی خودش را امن کند. این امن کردن مرز با هزینه سنگینی برای فلسطینی‌ها، حماس و جهاد اسلامی به وجود آمده و تصورم این است که اسرائیل ادامه می‌دهد تا بتواند بر غزه مسلط شود و به همین خاطر اجازه نمی‌دهد در توافق جمله‌ای ذکر شود که آتش بس دائمی باشد. حتی به خاطر آزادی گروگان‌هایش حاضر نیست آتش بس دائمی باشد. علتش این است که می‌خواهد کاملا مرز جنوبی که همان مرز غزه هست را امن کند. من فکر می‌کنم حداقل برای یکی دو دهه این مرز امن شده و اسرائیل هم به این زودی از غزه بیرون نخواهد رفت.

فرجی راد افزود: از این به بعد اسرائیل یک دعوای سیاسی دارد. در واقع رنگ دعوا تمام شد و دارد به انتها می‌رسد؛ آمریکایی‌ها، قطری‌ها و مصری‌ها دارند کار می‌کنند که گروگان‌ها آزاد شوند، اما الآن دیگر وارد فاز سیاسی می‌شوند که آن دیگر به بعد از انتخابات آمریکا بر می‌گردد که چه کسی بر سر کار بیاید. اگر ترامپ بیاید باز هم نتانیاهو طاقچه بالای بیشتری خواهد گذاشت و اگر خانم کامالا هریس بیاید، روی برنامه دو دولت فشار می‌آورد. در آنجا اسرائیل با دموکرات‌ها و به ویژه هریس که نزدیک به جناح چپ دموکرات است، درگیر می‌شود.

وی اظهار داشت: حزب الله از روز هشتم اکتبر اعلام کرد ما برای اینکه اسرائیل را متوقف کنیم، به آنها ضربه می‌زنیم و جناح مقاومت همین راه حزب الله را در پیش گرفتند. درست است که می‌گویند ایران جبهه مقاومت را مدیریت می‌کند، اما با توجه به شناختی که من از منطقه دارم، واقعیت این است که حزب الله مدیریت می‌کند و ایران در واقع سرپرستی دارد و کمک می‌کند. یعنی خود سید حسن نصرالله واقعا یک آدم استراتژیست بود و به مسائل جهان و منطقه اشراف داشت. لذا عمده مدیریت آنچه در یمن، سوریه و حتی عراق می‌گذرد با حزب الله است. ایرانی‌ها بیشتر روی سپاه زینبیون و فاطمیون تمرکز دارند.

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: من معتقدم از زمانی که نتانیاهو متوجه شد بر غزه مسلط شده و با ادامه کار در غزه می‌تواند مرز را امن کند، برنامه‌ریزی کردند که در لبنان هم مرز را کاملا امن کنند. تجربه جنگ 33 روزه سال 2006 را داشتند که درست است در آن جنگ خسارات فراوانی به لبنان زدند اما همه دنیا گفتند که اسرائیل در این جنگ موفق نشد. اتفاقا آمریکایی‌ها و سعودی‌ها را واسطه کرد که جنگ تمام شود و قطعنامه 1701 را در شورای امنیت به تصویب رساندند.

وی ادامه داد: الآن حزب الله از نظر موشکی و پهپادی بسیار قوی‌تر شده و لذا اسرائیل می‌دانست که اگر بخواهد وارد همان روند جنگ 2006 شود، موفقیتی نخواهد داشت و نمی‌تواند مرزش را امن کند. اما با طراحی‌هایی که کردند، من مطمئنم بسیاری از فرماندهانی که در این یکی دو ماه کشته شده‌اند با کمک آمریکا بوده و لذا آمریکا دارد همراهی می‌کند و من معتقدم عربستان، امارات و اردن هم دارند همراهی می‌کنند؛ همه اینها ضد حزب الله هستند. اسرائیل این بار ابتدا حمله اطلاعاتی کرد و بنا را بر حمله اطلاعاتی گذاشت تا بعد از آن برنامه‌ریزی حمله نظامی‌اش را به اجرا در بیاورد.

فرجی راد تأکید کرد: مسأله پیجرها همان روز اول ساختار حزب الله را ضربه اساسی زد و روز دوم خواستند از پیجر استفاده نکنند و از بیسیم استفاده کنند و همه بیسیم‌ها هم منفجر و ارتباط ساختاری فرماندهان قطع شد. روز بعد هم 20 نفر از فرماندهان اصلی را زدند و نهایتا به شهید سید حسن نصرالله رسیدیم که با کمک کامل آمریکایی‌ها از بمب‌های سنگرشکن استفاده کردند که ایشان با شهید نیلفروشان و تعدادی دیگر شهید شدند. بعد از این حادثه اسرائیل فهمید که حزب الله از نظر ساختاری متزلزل و دچار مشکلات جدی شده است.

وی با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها مطرح کرده‌اند که باید حزب الله خلع سلاح شود، اظهار داشت: تا جایی که من مطلع هستم شهید سید حسن نصرالله پذیرفته بودند که تا رودخانه لیطانی هم عقب بنشینند؛ به شرط آنکه در غزه هم آتش بس شود. برای حزب الله حیثیتی بود و نمی‌توانست بگوید ما آتش بس می‌کنیم، اما غزه را رها می‌کنیم. اسرائیل این را نپذیرفت و الآن وارد مرز لبنان می‌شوند و دنبال تونل‌های موشک‌های حزب الله می‌گردند و بعضی از تونل‌ها هم دسترسی پیدا کرده‌اند.

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: من تصور می‌کنم با وضعیتی که الآن پیش آمده، استراتژی اسرائیل با حمایت آمریکا و سعودی‌ها عوض شده و استراتژی بر اساس تضعیف کامل مقاومت شکل گرفته و استراتژی آنها دیگر قطعنامه 1701 نیست. در واقع اسرائیل مرز جنوبی خودش را امن کرده و مرز شمالی خودش که لبنان هست را هم امن می‌کند و با توجه به اینکه اسرائیل الآن دست بالا را دارد و آمریکا و عرب‌ها به دنبالش هستند، حتما قطعنامه شورای امنیت تصویب خواهند کرد تا کاری کند که اتفاق بعد از قطعنامه 1701 تکرار نشود.

وی با اشاره به اینکه مخصوصا در یک دهه اخیر وضع ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی به علت قدرت نظامی بالا رفته است، گفت: الآن دو بازوی اصلی حسابی ضربه خورده و دنبال بازوهای فرعی هم هستند و می‌خواهند این را به هسته‌ای متصل کنند. یعنی نتانیاهو دنبال این است که آمریکایی‌ها را وارد جنگ کند و اسرائیل دنبال این است که علاوه بر اینکه جبهه مقاومت را کاملا تضعیف کند، آمریکا را هم وارد بحران هسته‌ای کند. یعنی من معتقدم تغییر دولت در ایران، سفر آقای دکتر پزشکیان به نیویورک و بحث‌هایی که مطرح کرد در رابطه با اینکه می‌خواهیم با همه خوب باشیم، نتانیاهو را به وحشت انداخت و همه تمرکزش در سخنرانی مجمع عمومی را روی ایران گذاشت. اسرائیل به هیچ وجه دوست ندارد که ایران به غرب نزدیک شود.

فرجی راد تأکید کرد: من معتقدم بخشی از حوادثی که دارد می‌گذرد و آن سخنرانی و تمرکز روی ایران بیشتر به خاطر همین نگرانی‌ها است که نکند ایران با دولت بعدی آمریکا که الآن یک مقدار کمی هریس جلو است یا حتی با ترامپ گفت‌وگو کند. به همین خاطر می‌خواهند پای ایران را به جنگ بکشند و البته تا الآن ایران با درایت عمل کرده است. البته دو مشکل رو به رو هست؛ یکی اینکه الآن آمریکایی‌ها نمی‌خواهند علنی با ایران کار کنند و اروپایی‌ها به خاطر روسیه شرط گذاشته‌اند و تا دو ماه دیگر شرایط برای گفت‌وگوهای جدی آماده نیست.

وی افزود: من معتقدم که هیچ راهی جز دیپلماسی وجود ندارد. یعنی ما باید یک دیپلماسی فعال بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشیم. بیشتر می‌شود کار کرد و کشورهایی را واسطه کرد. بالأخره شرایط خاصی هست؛ یکی مسأله مقاومت و دیگری ژئوپلیتیک ایران است. ما که نفت و گاز نمی‌فروشیم، مردم زیر خط فقر هستند، تورم دارد بیداد می‌کند، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری ما کاملا خوابیده، حتی قرارداد 25 ساله با چین هم خوابیده و هیچ کاری انجام نمی‌شود. بنابراین، باید با سیاست‌های درست ابزارهایی که می‌تواند وضع ژئوپلیتیک را نگه دارد یا افزایش بدهد را تقویت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.