لبریز از شور و حال می شوم و ذوق می کنم وقتی با جوانانی حرف می زنم که حرف اول و آخرشان توانستن است و الفبای خواستن و توانستن را به راحتی صرف می کنند و در خارج از مرزهای این کشور شناخته شده تر از داخل هستند.
یکی از آن جوانان موفق که عمده موفقیت های خود را مدیون کتابخوانی در دوران کودکی می داند دکتر سیده سویلا سجودی، کوچک ترین دانشجوی مقطع دکتری کشور در رشته علم مهندسی کامیپوتر و علم رباتیک است.
او در سال 86 در مقطع کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر وارد دانشگاه شده و به طور پیوسته وارد مقطع ارشد شده و در طی دو سال 91 تا تابستان 93 مقطع کارشناسی ارشد را در رشته معماری سیستم های کامپیوتری به اتمام می رساند و اکنون دانشجوی دکتری سال آخر معماری سیستم های کامپیوتری است که آزمون جامع دکترا را نیز با موفقیت طی کرده و اکنون درحال نگارش رساله دکتری خود است.
هر کدام از ما دانشجویان اگر کارشناسی ارشد را طی 5یا 6 ترم به پایان می رسانیم ولی سیده سویلا سجودی در ترم دوم کارشناسی ارشد و با داشتن 15 مقاله ملی و بین المللی به آزمون مصاحبه دکتری دعوت می شود او با وجودی که به صورت آزمایشی در آزمون دکتری شرکت کرده بود ولی بالای 60 درصد سوالات را پاسخ صحیح زده و بهاازمون مصاحبه دعوت شده بود و این یکی دیگر از پله های ترقی وی به شمار می رود.
یکی از رویاهای کوچک ترین دانشجوی دکتری علم کامپیوتر و رباتیک کشور تحصیل در دانشگاه قزوین بود و هر بار که از شهر قزوین عبور می کرد با خود می اندیشید آیا روزی می رسد که من نیز بتوانم در این دانشگاه درس بخوانم و طولی نمی کشد که رویای او محقق شده و او مقطع دکتری را در قزوین پذیرفته می شود و به قول خودش از آن جایی که دانشگاه آزاد قزوین از نظر علم کامیپوتر و رباتیک دانشگاه طراز اول کشور است همیشه دلم می خواست یکی ازدانشجویان ممتاز این دانشگاه باشم که هستم.
سیده سویلا سجودی 29 ساله دختر فعال و موفقی است که در تبریز و علم کامییوتر و رباتیک حرف های زیادی برای گفتن دارد او در حال حاضر عضو کمیسیون مسابقات ملی لکوکاپ دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست مدرسین و تیم های رباتیک مسابقات کشوری کاپ های شریف دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروه های دانش بنیان در تهران و در حال حاضر تنها نماینده استان آذربایجان شرقی است.
وی همچنین سرپرستی تیم های دانشجویی دانشگاه های سما دختران و پسران تبریز در مسابقات های ملی و بین المللی رباتیک را برعهده دارد.
اولین رباتی که سیده سویلا سجودی در دوره دانشجویی در مقطع کارشناسی طراحی و ساخته است ربات مسیر یاب بود که به مسابقات ملی راه یافت و صاحب مقام شد، او حالا در کار تخصصی خود به عنوان طراح ربات بسیار موفق بوده و نتایج بسیار درخشانی از آنها به دست آورده است که از جمله ربات های طراحی شده او می توان به ربات های مسیریاب پرنده، ربات های امدادگر در جهت شناسایی مصدومین، ویلچر هوشمند ، برجک مرزبانی هوشمند با قابلیت تشخیص شب و روز، چراغ راهنمایی هوشمند برای کنترل ترافیک و ... را می توان نام برد.
او یکی از جالب ترین خاطرات خود را زمانی اعلام می کند که وقتی به عنوان یک استاد در کلاس درس دانشگاه حضور می یابد ابتدا او را به عنوان یکی از دانشجویان می شناسند و بعد متوجه می شوند که این خانم دکتر کم سن و سال همان کسی است که تا پایان ترم برایشان استادی می کند .
او از سال86 در مسابقات ملی شرکت کرده و پای ثابت این مسابقات است و اولین جایزه رقابت های جهانی او جایزه ای بود که درسال 93 در اولین مسابقات جهانی ایران اوپن که با حضور18 کشور خارجی بود دریافت کرده است.
مجری آموزش ربات در مدارس آذربایجان شرقی با همکاری بسیج دانش آموزی کشور و گروه های دانش بنیان،داوری بیش از 10 مسابقه رباتیک در سطح ملی ،عضویت در انجمن علمی آکادمی بین المللی علوم و تکنولوژی ایران، استاد راهنمای پروژه های کاربردی در زمینه فناوری های نوین و پروژه های بهینه سازی بخشی از سابقه فعالیت های دختر نابغه ایرانی است.
طراحی و پیاده سازی برجک هوشمند مرزبانی با قابلیت تشخیص زمان های حساس(‌شب و روز) طراحی و پیاده سازی عصای هوشمند برای نابینایان با قابلیت تشخیص موانع و مسیریابی صحیح،طراحی و پیاده سازی خانه هوشمند با قابلیت ذخیره انرژی ها،طراحی و پیاده سازی ویلچر هوشمند با قابلیت مسیریابی (قابل استفاده در بیمارستان ها و اشخاص نیازمند) برخی از طرح هایی است که او در طی فعالیت های علمی خود به عنوان طرح های شاخص نام می برد.
شنیدن 200مقام کسب شده او در مسابقات ملی و بین المللی بسیار خوشحال کننده و همراه با شور و نشاط است .
حضور در مسابقات ملی کاپ های دانشگاه صنعتی شریف از سال 88 تا سال 97 و کسب بیش از 100 مقام اول، دوم و سوم در این مسابقات، کسب مقام اول کشوری در چهارمین دوره از مسابقات کشوری «جام نور» مشهد، کسب مقام اول و چهارم کشوری درپنجمین دوره مسابقات ملی دانشگاه آزاد واحد کردستان، کسب مقام اول کشوری درسومین دوره مسابقات ملی دانشگاه آزاد واحد گرگان، کسب مقام اول و سوم کشوری دردومین دوره مسابقات ملی دانشگاه آزاد واحد قوچان، کسب مقام سوم جهانی ربات پرنده درمسابقات جهانی IranOpen2016، کسب مقام پنجم بین المللی مسابقات بین المللی AUTCUP2016دانشگاه امیرکبیر
کسب مقام اول چهارمین مسابقات ملی رباتیک دانشگاه ارومیه در سال2016، کسب مقام چهارم مسابقات روبوراهور ناجا در سال 96، کسب مقام چهارم جهانی ربات پرنده درمسابقات جهانی IranOpen2017
کسب مقام اول مسابقات جهانی IranOpen 2018 در لیگ ربات پرنده، کسب مقام اول ایده و ابتکارات مسابقات ملی آستارا 2016، کسب مقام دوم مسابقات جهانی رباتیک در کشور ترکیه در سال 2017 در رشته ربات پرنده، راهیابی و حضور در مسابقات IMAV کشور استرالیا در آبان ماه 97 در لیگ ربات پرنده
کسب گواهینامه 'استاد برتر' ، 'پژوهشگر برتر ' و'فرهیخته برتر' از سوی آکادمی بین المللی علوم و تکنولوژی ایران در سال 97، حضور در بیش از 10 نمایشگاه ملی و بین المللی با موضوعات علوم نوین و فناوری، سرپرستی 40 تیم در سیزدهمین مسابقات خلاقیت های علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و کسب 17 مقام برتر برای استان آذربایجان شرقی، سرپرست مسابقات جهانی لکوکاپ دبی 2018 و اعزام 3تیم از استان آذربایجان شرقی و کسب 3مقام جهانی ( یک طلا و 2نقره )، کسب عنوان فنی ترین تیم مسابقات در بیش از 5 مسابقه ملی و بین المللی در کارنامه فعالیت های علمی او به چشم می خورد.
او علاوه بر دارا بودن تیم های دانشجویی، کودکانی را با علم رباتیک تربیت می کند که هر کدام از انها در بزرگسالی یکی از استادان فنی و ماهر این علم شناخته می شوند. فقط کافی است یک بار در کلاس های او و نحوه رفتارش با کودکانی که علاقه مند علم رباتیک هستند حضور داشته باشید، چنان با شور و شوق به استقبال شاگردانش می رود و آنها را در آغوش می گیرد که گویی بخشی از وجودش است، دختر بچه ها و پسر بچه های هفت یا هشت ساله ای که به عشق معلم خوبشان در کلاس های رباتبک حضور می یابند و با او بر اندوخته ها علمی خود می افزایند.
او در آرزوی دنیایی پر از صلح و آرامش و سلامتی و بدون جنگ است ، دنیایی که همه انسان ها در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کنند و الفبای مهربانی را در کنار هم آموزش ببینند.
او در همه حال به فکر شاگردانش بوده و می گوید: آرزوی قبلی من این است که هر لحظه شاهد موفقیت های شاگردانی باشم که زیر نظر من تحت اموزش هستند. موفقیت یک به یک آنها را در عرصه های ملی و بین المللی ببینم و خوشحال شوم.
3077/6132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.