گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: باید در گذشته بررسی عمیقی نسبت به روند کاهشی شرکت در انتخابات انجام می شد/ چون این کار نشد، روال کاهشی ادامه پیدا کرد

نامزدها باید دقیقاً برنامه‌های خودشان را توضیح دهند و از سیاه‌نمایی وضعیت موجود یا متهم کردن دیگران، یا کارها را به گذشته حواله دادن پرهیز کنند. به طور مشخص برنامه‌های خود را در زمینه‌ها‌ی اقتصاد، امنیت، سیاست خارجی و... بگویند؛ من که تا به حال چنین چیزی را از هیچ کدام از داوطلبان ندیدم.

پایگاه خبری جماران: اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با جواد منصوری در پی می آید:

 

تحلیل و ارزیابی شما از مشارکت ضعیف مردم در دور اول انتخابات چیست؟

حقیقت این است که من هنوز تحلیل دقیقی از میزان مشارکت در دور اول ندارم. شاید مردم از میان مجموعه‌ی داوطلبان، یک برنامه روشن و قاطع برای آینده ندیدند و احساس کردند که این افراد تحول‌آفرین نیستند. به این دلیل تعداد شرکت کنندگان به میزانی که باید باشد نبود. این تصوری است که من از این قضیه دارم؛ اما در عین حال به نظرم می‌رسد، موضوعی است که باید مسئولان و اساتید رشته‌های مختلف جامعه‌شناسی سیاسی، روان‌شناسی سیاسی، اقتصاد و ... آن را مورد بررسی قرار دهند. واقعاً موضوع مهمی است و من امیدوارم بعد از انتخابات به فراموشی سپرده نشود. چون ما یک روند نزولی را در تعداد شرکت‌کنندگان شاهد بودیم.

ظاهراً مطالعه‌ی جامعی در این زمینه صورت نگرفته و طبعاً به دنبال آن اقدام مناسبی صورت نپذیرفته است، لذا شاهد تداوم کاهش مشارکت بوده‌ایم.

 

از نظر شما عمده‌ دلائل مشارکت چهل درصد واجدین شرائط چیست؟

عرض کردم عمده‌ترین دلیل این است که مخاطب نامزدها، برنامه‌ی روشن و قانع‌کننده‌ای برای برون‌رفت از وضعیت فعلی ارائه نکردند. بلکه سخنان نامزدها یا جنبۀ انتقادی نسبت به عملکرد گذشته بود و یا صحبت‌ها به گونه‌ی کلی‌گویی و شعارگونه مطرح شد.

 

از نظر شما عملکرد حاکمان و مسئولان کشور در دوره‌های گذشته یا رد صلاحیت‌هایی که شورای نگهبان انجام داد، در استقبال سرد مردم تأثیر داشته است یا نه؟

عرض کردم که باید در گذشته بررسی و تحقیق عمیقی نسبت به روند کاهشی شرکت افراد در انتخابات انجام می‌گرفت و بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات، اقدامات مقتضی صورت می‌پذیرفت، اما چون این کار نشد، طبعاً روال کاهشی ادامه پیدا کرد.

 

حضرتعالی چه راهکاری برای بالا بردن میزان مشارکت پیشنهاد می‌کنید؟

به نظر من نامزدها باید دقیقاً برنامه‌های خودشان را توضیح دهند و از سیاه‌نمایی وضعیت موجود یا متهم کردن دیگران، یا کارها را به گذشته حواله دادن پرهیز کنند. به طور مشخص برنامه‌های خود را در زمینه‌ها‌ی اقتصاد، امنیت، سیاست خارجی و... بگویند؛ من که تا به حال چنین چیزی را از هیچ کدام از داوطلبان ندیدم.

 

اولویت‌های رئیس جمهور آینده در سیاست داخلی و خارجی کدام است؟

به نظر من اولویت داخلی، بحث جلب نظر مردم است به این‌که باید همکاری‌های دولت و مردم قوی‌تر شود. به اضافه این‌که لازم است دولت در زمینۀ مبارزه با انواع و اقسام ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها اقدامات جدی انجام دهد تا مردم ببینند و باور کنند. پس تا زمانی که این اقدامات صورت نگرفته است طبیعتاً مردم چندان امیدی نسبت به تغییر وضعیت نخواهند نداشت.

به نظر من شهید رئیسی در سیاست خارجی موفق عمل کرد و دولت بعد باید همان مشی را ادامه دهد؛ یعنی گسترش روابط با کشورهای دیگر تا حد ممکن. طبیعتاً گسترش روابط با همسایگان اولویت اول دولت است که ضروری است بیشترین تلاش در این عرصه صورت گیرد و به ترتیب با کشورهای اسلامی، آفریقا، آمریکای لاتین و... روابط توسعه پیدا کند. اما اینکه آیا ما می‌توانیم بالاخره با اروپا و آمریکا روابط عادی داشته باشیم، مسئله بسیار پیچیده‌ای است و با چند جمله نمی‌شود درباره آن صحبت کرد چون شرایط در حال تغییر، و بسیار پیچیده است.

در حوزه مسائل اقتصادی مهمترین اولویت رئیس جمهور آینده کدام است؟

تولید داخلی را به حداکثر رساندن و طبعاً ثبات اقتصادی از مهمترین اولویت‌های رئیس جمهور آینده است. برای تولید داخلی شعار سالی که مقام معظم رهبری عنوان کردند یعنی «جهش تولید با مشارکت واقعی مردم» باید پیگیری شود.

ما در مسأله جامعه با مشکلات و چالش‌های جدی رو به رو هستیم؛ مثل مسأله حجاب، پیر شدن جمعیت، فقدان نشاط و شادی در بین مردم ایران؛ به نظر شما اولویت رئیس جمهور آینده در مسأله جامعه کدام است؟

مقدار قابل ملاحظه‌ای به برخی از سیاست‌های گذشته مثل شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» برمی‌گردد که باید عوض شود. این شعار فقط برای یک مقطع کوتاه‌مدت درست بود اما برای همیشه جواب نمی‌دهد. امروزه در برخی کشورها بر اثر پیگیری سیاست کاهش زاد و ولد، رشد جمعیت منفی شده است لذا کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنند و به کشورهایی مثل تایلند، تایوان و مالزی سفارش می‌دهد تا برای آن‌ها تولید کنند.

 

پس پرداخت به افزایش جمعیت کشور از اولویت‌ها است؟

بله قطعاً، تأکید می‌کنم که وام دادن، ماشین دادن، خانه دادن و زمین دادن به خانواده‌هایی که فرزند می‌آورند در این زمینه تأثیر نخواهد داشت. این مسأله به سبک زندگی، فرهنگ، نوع اشتغال زنان و ارزش‌هایی که در جامعه مطرح شده، مرتبط است.

 

چه توصیه‌ای به مردمی دارید که با صندوق رأی قهر کرده‌اند یا هنوز تردید دارند و برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند؟

مردم باید بدانند که به هر حال رأی آنان به معنای واقعی در کشور ما تعیین‌کننده است. این سخن را یا می‌خواهند باور کنند یا می‌خواهند باور نکنند، ولی واقعاً رأی آنان تعیین‌کننده است. بنابراین در انتخابات شرکت کنند. برای این‌که قطعاً و جزماً همه‌ی اقدامات خوب یا بدی که در دولت‌های گذشته انجام گرفته است، محصول رأی مردم بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی انتخابات ۱۴۰۳

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.